050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Account Based Marketing: hoe, waarom en wanneer?

Met name in het B2B segment kan het gebruiken van een Account-Based Marketing plan u aan de ideale nieuwe klanten helpen. Zo kunt u duidelijk focussen op het binnenhalen van specifieke (grote) klanten. Het is dan ook de manier om in te spelen op de 80-20 regel.

Als 80% van uw omzet uit 20% van uw klanten komt, dan wilt u natuurlijk weten wat die 20% zo bijzonder maakt. En hoe u meer klanten zoals die 20% krijgt. Hierbij kan account-based marketing (ABM) u helpen. Maar wat is het verschil tussen account-based marketing en inbound marketing?

Bij inbound marketing trekt u meer mensen aan door interessante content aan te bieden. Door alles goed te monitoren, kunt u precies zien wie potentiële klanten zijn. Daarom kijkt u wie van deze lezers interessant kan zijn. De potentiële klanten pikt u er zo uit, waarna u deze leads gaat nurturen.

Account-based marketing

Bij account-based marketing gaat u specifieker te werk. De doelgroep is namelijk veel specifieker dan bij inbound marketing. In plaats van dat u een grote massa probeert te bereiken en probeert zo veel mogelijk mensen in de trechter te krijgen, kiest u van tevoren bepaalde mensen uit. Op die personen gaat u uw marketing richten.

Het begint dan ook met het uitgebreid definiëren van uw doelgroep. Daarna kunt u een lijst met mensen (accounts) samenstellen. Het zijn mensen met autoriteit binnen interessante organisaties die baat hebben bij uw product of dienst. Het zijn uw potentiële klanten. Dit doet u op basis van data over de organisatie, zoals branche, aantal medewerkers en jaaromzet. Vervolgens gaat u proberen om deze mensen daadwerkelijk te interesseren voor uw producten of diensten. Ze moeten kennis maken met uw organisatie. Dit doet u bijvoorbeeld door content aan te bieden die speciaal voor de potentiële klant is gemaakt.

Marketing automation

Tot slot is analyse van cruciaal belang, bij voorkeur met behulp van marketing automation. Zo krijgt u inzicht in welke acties in de smaak vallen bij uw accounts. U kunt daarmee het rendement van uw inspanningen verhogen. Daarom is – net als bij inbound marketing – het gebruiken van real-time rapportages ontzettend belangrijk. Want iedere euro die u investeert in het binnenhalen van de klant, moet ook weer terugverdiend worden.

Account-based marketing plan

In uw account-based marketing plan zijn al deze facetten dan ook nauwkeurig beschreven. Al ver voordat u begint definieert u uw doelgroep, welke content u gaat gebruiken en hoe u alle activiteit gaat monitoren. Alles moet dan ook klaarstaan. Als de content nog niet klaar is, begin dan nog niet. Het gaat immers om grote klanten. Fouten en vertraging kunt u zich niet permitteren.

Maar hoe komt u achter de benodigde data over de accounts? Hoe weet u hoeveel medewerkers een bedrijf heeft? En wat de jaaromzet van het bedrijf is? Dergelijke informatie kunt u niet vinden op de website van de organisatie. En het is ook niet doenlijk om voor alle accounts via via aan deze informatie te komen.

Daar kan Sellian u bij helpen. Wij beschikken over slimme software om alles over jouw potentiële klanten te weten te komen. Daarnaast kunnen we onze connecties gebruiken om de meest effectieve aanpak te kiezen. Zo kunt u met onze hulp succesvol een account based marketing plan opstellen en meteen aan de slag. Wilt u meer weten over hoe wij u aan nieuwe klanten helpen? Download dan ons gratis whitepaper!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

Meer B2B leads genereren: hoe doet u dat?

Meer B2B leads genereren is continu de uitdaging voor de verkoopafdeling. Een vraag die we vaak tegenkomen, bijvoorbeeld op LinkedIn. Het aantal reacties van vakgenoten is vaak opvallend groot. De antwoorden lopen nog verder uiteen dan de stroom aan binnenkomende reacties. Wat is uw strategie?

Het commerciële proces: zo sterk als de zwakste schakel!

Commercie is een ketenproces dat bestaat uit diverse schakels. De zwakste schakel biedt de hoogste kans op verbetering.

Alleen nog bezoekers op uw website die écht interessant zijn

Hoeveel van uw traffic bestaat daadwerkelijk uit hoogwaardige leads? De marketingafdeling denkt dat ze leads levert aan de buitendienst, terwijl deze leads in werkelijkheid geen leads zijn. Daarom moeten sales-professionals de marketingafdeling een handje gaan helpen. Een buyer persona opstellen is een goede eerste stap om beter de doelgroep te bereiken.

Slim verkopen en effectieve acquisitie

De meeste bedrijven halen niet het maximale resultaat uit hun sales. Wij zijn ervan overtuigd dat vrijwel iedere mkb-ondernemer meer zou kunnen verkopen. Waarom? Omdat in de praktijk blijkt dat de dagelijkse hectiek regeert, waardoor het onmogelijk is om volledige focus op sales te hebben. En slim verkopen is er daardoor niet bij.

Inbound Marketing in 5 stappen

Hier hebben we het principe van Inbound Marketing in 5 stappen uitgelegd. Het is de moderne manier om succesvol leads te genereren. En u kunt er meteen mee beginnen.

Het moderne verkoopgesprek: Always Be Helping

Op een dag dat ik thuis werk gaat de vaste lijn over en ik neem op. “Goedemorgen meneer Wallinga”.

salesplan 2019 marketingplan 2019 sellian business development sales marketing

Salesplan en Marketingplan voor 2019

Hebben uw salesteam en marketingteam het salesplan en marketingplan voor 2019 al klaar? Het einde van het jaar nadert en dus is het tijd voor bezinning. Maar ook voor vooruitblikken. Waarschijnlijk had u wel een aantal doelstellingen opgesteld die u dit jaar niet haalt. Wat gaat u in 2019 anders doen? Wat gaan andere (mkb) bedrijven doen in het nieuwe jaar?

Offerte nabellen of opvolgen: altijd te vroeg of te laat?

Een offerte nabellen of opvolgen vergt uitstekende timing. Want hoe vaak gebeurt het dat u belt terwijl de klant deze nog niet eens gelezen heeft? Of erger nog, dat de klant al de offerte van de concurrent getekend heeft?! Het begint natuurlijk allemaal bij het schrijven van een uitstekend offerte, maar wat daarna komt is vaak minstens net zo belangrijk. Wat als u over de schouder van de lezer digitaal mee kon kijken?

Uzelf ontwikkelen als accountmanager

Lionel Messi staat al ruim tien jaar lang meer dan 4 uur per dag op het voetbalveld om zichzelf te ontwikkelen. Hij werkt iedere dag om nóg beter te worden door de juiste balans tussen werken, trainen, eten, slapen. Een professional op topniveau blijft immers altijd streven naar verbetering en dat doe je door te trainen. Al jarenlang verwonder ik mij erover hoe weinig de gemiddelde verkoper zich ontwikkelt.

Account Based Marketing: hoe, waarom en wanneer?

Met name in het B2B segment kan het gebruiken van een Account-Based Marketing plan u aan de ideale nieuwe klanten helpen. Zo kunt u duidelijk focussen op het binnenhalen van specifieke (grote) klanten. Het is dan ook de manier om in te spelen op de 80-20 regel.

Professioneel netwerken: rendement, doel en belang

Professioneel netwerken bij de vele nieuwjaarsborrels lijkt een uitgelezen kans. Heeft u de eerste nieuwjaarsborrel al achter de rug? En wat heeft het u opgeleverd? Alleen een kater of ook leads?

big data analyse b2b small data marketing sales sellian

Geen Big Data voor B2B, maar juist Small Data!

Er zitten veel voordelen aan het gebruiken van Big Data analyse om interessante B2B prospects te vinden. Tenminste, dat denken veel bedrijven. In realiteit is echter Small Data doorslaggevend. In het B2B segment is acquisitie immers zoeken naar een speld in een hooiberg. U heeft een beperkt aantal klanten. En om de speld in de hooiberg te vinden, heeft u de juiste tools nodig. Zo laat u als het ware een enorme magneet los op de hooiberg; dan heeft u die speld zo gevonden!