050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Account Based Marketing: hoe, waarom en wanneer?

Met name in het B2B segment kan het gebruiken van een Account-Based Marketing plan u aan de ideale nieuwe klanten helpen. Zo kunt u duidelijk focussen op het binnenhalen van specifieke (grote) klanten. Het is dan ook de manier om in te spelen op de 80-20 regel.

Als 80% van uw omzet uit 20% van uw klanten komt, dan wilt u natuurlijk weten wat die 20% zo bijzonder maakt. En hoe u meer klanten zoals die 20% krijgt. Hierbij kan account-based marketing (ABM) u helpen. Maar wat is het verschil tussen account-based marketing en inbound marketing?

Bij inbound marketing trekt u meer mensen aan door interessante content aan te bieden. Door alles goed te monitoren, kunt u precies zien wie potentiële klanten zijn. Daarom kijkt u wie van deze lezers interessant kan zijn. De potentiële klanten pikt u er zo uit, waarna u deze leads gaat nurturen.

Account-based marketing

Bij account-based marketing gaat u specifieker te werk. De doelgroep is namelijk veel specifieker dan bij inbound marketing. In plaats van dat u een grote massa probeert te bereiken en probeert zo veel mogelijk mensen in de trechter te krijgen, kiest u van tevoren bepaalde mensen uit. Op die personen gaat u uw marketing richten.

Het begint dan ook met het uitgebreid definiëren van uw doelgroep. Daarna kunt u een lijst met mensen (accounts) samenstellen. Het zijn mensen met autoriteit binnen interessante organisaties die baat hebben bij uw product of dienst. Het zijn uw potentiële klanten. Dit doet u op basis van data over de organisatie, zoals branche, aantal medewerkers en jaaromzet. Vervolgens gaat u proberen om deze mensen daadwerkelijk te interesseren voor uw producten of diensten. Ze moeten kennis maken met uw organisatie. Dit doet u bijvoorbeeld door content aan te bieden die speciaal voor de potentiële klant is gemaakt.

Marketing automation

Tot slot is analyse van cruciaal belang, bij voorkeur met behulp van marketing automation. Zo krijgt u inzicht in welke acties in de smaak vallen bij uw accounts. U kunt daarmee het rendement van uw inspanningen verhogen. Daarom is – net als bij inbound marketing – het gebruiken van real-time rapportages ontzettend belangrijk. Want iedere euro die u investeert in het binnenhalen van de klant, moet ook weer terugverdiend worden.

Account-based marketing plan

In uw account-based marketing plan zijn al deze facetten dan ook nauwkeurig beschreven. Al ver voordat u begint definieert u uw doelgroep, welke content u gaat gebruiken en hoe u alle activiteit gaat monitoren. Alles moet dan ook klaarstaan. Als de content nog niet klaar is, begin dan nog niet. Het gaat immers om grote klanten. Fouten en vertraging kunt u zich niet permitteren.

Maar hoe komt u achter de benodigde data over de accounts? Hoe weet u hoeveel medewerkers een bedrijf heeft? En wat de jaaromzet van het bedrijf is? Dergelijke informatie kunt u niet vinden op de website van de organisatie. En het is ook niet doenlijk om voor alle accounts via via aan deze informatie te komen.

Daar kan Sellian u bij helpen. Wij beschikken over slimme software om alles over jouw potentiële klanten te weten te komen. Daarnaast kunnen we onze connecties gebruiken om de meest effectieve aanpak te kiezen. Zo kunt u met onze hulp succesvol een account based marketing plan opstellen en meteen aan de slag. Wilt u meer weten over hoe wij u aan nieuwe klanten helpen? Download dan ons gratis whitepaper!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

Leads genereren met inbound marketing: gebruik outbound marketing!

Inbound marketing kan als de ideale middel werken om leads te genereren, mits marketing hier op de juiste manier op inspeelt en er een optimale alignment tussen marketing en sales plaatsvindt. Vaak wordt leads genereren met inbound marketing afgezet tegen online advertising, terwijl ze elkaar juist kunnen versterken.

B2B marketing sales strategie toekomst smarter business development sellian groningen

De B2B Marketing & Sales Strategie voor de Toekomst

Een marketing en sales strategie is essentieel om succesvol te zijn. In deze longread blog leggen we uit welke B2B ontwikkelingen niet mogen ontbreken in die strategie!

Hoe komen mijn verkopers aan tafel bij nieuwe klanten?

Regelmatig stap ik als inbound salesman bij een sales gedreven organisatie binnen. De verkoop buitendienst wordt geacht om bij klanten te zijn. En er wordt van alles in het werk gesteld om de buitendienst te faciliteren om zoveel mogelijk klantgesprekken per week te voeren.

Inbound Marketing: het moderne alternatief voor koude acquisitie!

Koude acquisitie is niet meer van nu! Start in plaats daarvan met het inspireren van klanten met blogs, video’s, infographics, whitepapers! Dat is modern!

b2b leads genereren crm-systeem marketing automation marketing sales sellian smarter business development

Hoe kunt u een CRM-systeem en Marketing Automation inzetten om leads te genereren?

In uw CRM-systeem registreert u informatie over de klant. Maar hoe zet u een CRM-systeem en Marketing Automation effectief in voor het genereren van leads?

Hoe gaat u uw omzet voor 2019 begroten? Investeren in marketing of sales?

Q4 staat bij de meeste bedrijven in het teken van begrotingen. Als commercieel eindverantwoordelijke een hele uitdaging. Investeert u in marketing of sales?

Professioneel netwerken: rendement, doel en belang

Professioneel netwerken bij de vele nieuwjaarsborrels lijkt een uitgelezen kans. Heeft u de eerste nieuwjaarsborrel al achter de rug? En wat heeft het u opgeleverd? Alleen een kater of ook leads?

Alles over een Blog

Met iedere blog die u schrijft wilt u iets bij de lezer losmaken, zowel in B2B als B2C. Er zijn verschillende manieren en stijlen van bloggen, maar bij iedere stijl is het van belang dat u afsluit met een duidelijke CTA, die uw websitebezoekers verder helpt in de customer journey.

Help! Koude acquisitie mag misschien niet meer! Wat moet ik nu?

Koude acquisitie gaat binnenkort waarschijnlijk in de ban, als het aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken ligt. Consumenten moeten eerst toestemming geven om gebeld te worden met een opt-in. Wanneer volgt de zakelijke markt?

Uzelf ontwikkelen als accountmanager

Lionel Messi staat al ruim tien jaar lang meer dan 4 uur per dag op het voetbalveld om zichzelf te ontwikkelen. Hij werkt iedere dag om nóg beter te worden door de juiste balans tussen werken, trainen, eten, slapen. Een professional op topniveau blijft immers altijd streven naar verbetering en dat doe je door te trainen. Al jarenlang verwonder ik mij erover hoe weinig de gemiddelde verkoper zich ontwikkelt.

De aandacht estafette

In het salesvak zijn we de hele dag bezig met aandacht. Geven we onze klanten wel voldoende aandacht of juist te veel? Kan dat eigenlijk wel, een klant te veel aandacht te geven? Of brengen we zo Marketing & Sales Alignment in gevaar?

Inbound Marketing in 5 stappen

Hier hebben we het principe van Inbound Marketing in 5 stappen uitgelegd. Het is de moderne manier om succesvol leads te genereren. En u kunt er meteen mee beginnen.