+31 88 626 73 71 contact@sellian.nl

Casestudy: Auteursrecht op de website

Veel bedrijven vermelden de naam van de auteur bij de door hem of haar geschreven blogs op hun website. Daarnaast gebruiken veel bedrijven de namen en gezichten van hun werknemers in mailings. Dat maakt de content persoonlijker.
Maar wat als het dienstverband van een werknemer ten einde komt? Hoe zit het dan met het auteursrecht van deze teksten? Meestal kraait daar geen haan naar. Maar wat als de ex-medewerker copyright claimt voor de blogs die hij (deels) heeft geschreven?

De situatie

Een van onze klanten publiceert blogs op de website. De blogs worden geschreven door de medewerkers en de naam van de auteur staat bij de individuele blogposts vermeld.

Na het vertrek van een medewerker wordt zijn account in het Content Management Systeem (CMS) verwijderd. Een pop-up komt tevoorschijn: wat moet er gebeuren met de artikelen geschreven door deze gebruiker?

  • Verwijder alle posts
  • Wijs alle posts toe aan een andere gebruiker

De klant koos voor dat laatste. En dus verdween de naam van de originele auteur van de website. De teksten worden, zoals bij vrijwel alle content, na verloop van tijd aangepast in het kader van content optimalisaties om hoger te ranken in de zoekmachines.

Lees het gratis whitepaper

Beroep op auteursrecht van tekst op website

Maar toen deed de ex-medewerker een beroep op het persoonlijkheids- en auteursrecht van zijn tekst op de website van zijn voormalige werkgever. Hij eist dat zijn naam wordt teruggeplaatst bij de blog. Op zich logisch, maar in de arbeidsovereenkomst staat het volgende:

“De auteursrechten en eigendomsrechten die voortvloeien uit de werkzaamheden van medewerker blijven in eigendom toebehoren aan werkgever, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Alle bescheiden en/of kopieën daarvan die zijn verkregen van de onderneming van de werkgever of diens klanten of cliënten, zijn en blijven eigendom van werkgever.”

Een lastige kwestie. Voor beide gevallen valt wat te zeggen. Wie heeft gelijk? We vroegen het op LinkedIn en al snel stroomden de reacties en tags binnen. Veel connecties kennen wel iemand die iets vergelijkbaars heeft meegemaakt of ervaring heeft met dit soort zaken..

De reacties

Getuige een van de reacties blijkt dat dat er zelfs hele boeken over zijn geschreven. De quote luidt: “Als de maker het werk heeft gemaakt in het kader van een dienstverband, is de werkgever de rechthebbende van het werk.”

Oké, duidelijk verhaal. Maar daar was niet iedereen het mee eens: “Dat klopt, maar het is een andere vraag of de werkgever-rechthebbende de naam van de maker-werknemer mag weghalen. Persoonlijkheidsrechten lijken toch echt bedoeld voor individuen en niet voor werkgevers.”

Een andere LinkedIn-gebruiker legt dat even uit in Jip-en-Janneketaal: “De werkgever komt het auteursrecht toe. Dit betekent niet dat je de naam van de ex-werknemer mag veranderen in een andere naam. De naam weglaten mag natuurlijk wel.”

Zo lijkt het duidelijk, maar andere reacties laten zien dat er toch nog wat meer haken en ogen aan zitten: “Dat hangt van een aantal omstandigheden af: 1) Is wat de medewerker deed voldoende ‘origineel’ voor auteursrechtelijke bescherming? 2) Zijn er afspraken gemaakt over overdracht van de rechten of een licentie voor gebruik? 3) Hoe ver reiken de persoonlijkheidsrechten versus in hoeverre wijken de aangepaste blogs af?”

Een vergelijkbaar verhaal

De hoofdpijn neemt toe naarmate de reacties binnenstromen. Dan komt er iemand aan het woord die zelf in een vergelijkbare situatie zat als ex-medewerker: “Persoonlijk zou ik altijd de auteur laten staan. Die heeft de tekst vanuit zijn deskundigheid en autoriteit geschreven. Een andere naam eraan hangen, kan dus ook afdoen aan de autoriteit van de tekst als de tekst vanuit een specialisme geschreven is. Gaat het om een algemene tekst die een ieder geschreven kan hebben, dan is de auteur minder relevant en dan zou je deze ook weg kunnen laten.”

Optimaliseren (en dus aanpassen) mag volgens deze persoon ook niet, maar een tekst verbeteren voor SEO kan ook voor de ex-medewerker gunstig zijn: “Je kunt natuurlijk gewoon de auteur een bericht sturen en aangeven dat jullie de blogs ‘een beetje’ gaan herschrijven aanpassen en of hij daarmee akkoord gaat. Het optimaliseren van de blog kan immers ook voor de auteur voordelen hebben; zijn blog wordt beter vindbaar. En zijn online zichtbaarheid daarmee ook.”

Deze gebruiker vertelt dat de werkgever destijds de originele auteur (de gebruiker dus) weer heeft toegevoegd onder de tekst. Daardoor staan er nu twee auteurs onder de tekst. “Lekker verwarrend voor een lezer,” luidt de conclusie.

De oplossing van onze klant

Uiteindelijk heeft onze klant het niet laten komen tot een rechtszaak en ervoor gekozen om de ex-medewerker weer als auteur te vermelden. Maar de content optimalisaties gaan wel gewoon door. Daar profiteren we immers allemaal van!

Bekijk hieronder de betreffende post op LinkedIn:

Whitepaper

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Sellian

Amsterdam • Groningen

088 - 626 73 71

contact@sellian.nl

Volg ons

Wij zijn er voor u!

Wilt u graag eens vrijblijvend kennismaken?