Hoe gaat u uw omzet voor 2019 begroten? Investeren in marketing of sales?

Q4 staat bij de meeste bedrijven in het teken van begrotingen. Als commercieel eindverantwoordelijke een hele uitdaging. Natuurlijk moet u groeien in omzet en in winst. Maar hoe gaat u dat realiseren? Meer van hetzelfde, met het bestaande marketing en sales team?

Wat gaat u anders doen komend jaar?

Is er nog veel meer te halen uit de bestaande relaties? Of groeit u sneller als u meer nieuwe klanten gaat binnenhalen? En lukt dat met het huidige team of moeten er ‘hunters’ bij?  En op welke extra omzet mag u dan rekenen het komend jaar? Invullen van getallen blijft een gok…

Anders denken

Wellicht verrassend maar het advies is: investeer niet in sales, maar in marketing. Neem een belangrijke strategische afslag. Het zal u op termijn geen windeieren leggen, het aantal gekwalificeerde leads zal substantieel groeien. Maar het vergt wel een andere route. Eén die u niet gewend bent. Heeft u het lef om deze belangrijke keuze te maken? Verdiep uzelf in inbound marketing.

Leadgeneratie anno 2018

Bij leadgeneratie was het in 2018 voor de meeste bedrijven cruciaal om te focussen op het binnenhalen van nieuwe klanten. De praktijk leert echter dat veel bedrijven op dit vlak een uitdaging hebben. Accountmanagers hebben het te druk, geen zin of zijn niet goed in acquisitie. Hoe dan ook, vaak is hier te weinig focus op. Hoe komt u dan aan voldoende nieuwe klanten? En haalt u uw target als commercieel verantwoordelijke?

De rol van marketing vroeger

Vroeger ondersteunde marketing met het maken van brochures, het organiseren van beurzen en het bedenken van acties en mailingen. En vandaag? Op welke manier draagt uw marketingafdeling substantieel bij aan het genereren van leads voor sales?

Leg in 2019 het fundament voor een volledig vernieuwde strategie voor acquisitie en pluk de vruchten! Marketing genereert gekwalificeerde leads, sales volgt ze op. Beide zitten in hun kracht. Want zeg nou zelf: acquisitie, vindt uw buitendienst dat leuk, zijn ze er goed in en hebben ze daar voldoende aandacht voor?

Hoe u dat doet?

De rol van marketing in 2019

Anno 2019 is een modern en succesvol marketingteam in staat om suspects te triggeren en aan te trekken. Online opvallen met waardevolle content. Laat zien dat u ‘thought leader’ bent in uw vakgebied. Deel kennis en val op, structureel. Trek klanten aan. Marketing automation en andere slimme software registreren het gedrag van de suspect en op een geleidelijke manier wordt de suspect een prospect. Inside sales (= marketing) werkt de prospect op tot een gekwalificeerde lead. Let wel, dit kan soms maanden of zelfs jaren duren! Pas wanneer de lead gekwalificeerd is volgens ANT (Authority, Need, Time), wordt het estafettestokje doorgegeven aan sales. En die zijn er dan maar wát blij mee.

Ook marketing meetbaar begroten

Heeft u ooit uw marketingafdeling afgerekend op de resultaten? Op harde criteria, zoals dat ook gebeurt bij sales? Het kan! Sterker nog, het moet. Alleen dan kan er een enorme boost worden gegeven aan verdere omzetgroei. Marketing als ingespeeld team is een feest!

Zelf doen of (gedeeltelijk) uitbesteden?

Natuurlijk zal u binnen het bedrijf de nodige expertise en capaciteit hebben. U hebt vast niet stilgezeten. Een online marketeer of social media expert. Of niet. De vraag is echter of daar het maximale resultaat uit wordt gehaald. Bovendien zijn het schrijven van teksten, het inside sales proces, marketing automation en andere slimme software onmisbare schakels. Het is een proces dat – mits nauwgezet op elkaar afgestemd – het verschil gaat maken. Maak gebruik van een expert die dit alles aanbiedt. Het levert op de lange termijn gegarandeerd meer op dan een accountmanager! En u kunt het vlot implementeren. Maak uw salesorganisatie toekomstbestendig!

Er zijn inmiddels talloze bedrijven zeer succesvol geworden door (een deel van) hun marketing uit te besteden. Specifieke expertise is noodzakelijk en die kunt u niet allemaal in dienst nemen. Een betere investering dan het aannemen van een accountmanager.

Omzetgroei realiseren in 2019

Wilt u in 2019 omzetgroei realiseren, dan moet u nu de juiste afslag nemen. Kiest u voor meer van hetzelfde of neemt u de afslag van de toekomst? Het is aan u! Maar één ding is zeker: als u doet wat u deed, dan krijgt u wat u kreeg!

Wilt u meer weten over de ontwikkelingen en enorme kansen in het acquisitievak? En over de nieuwe rol van marketing? Download dan ons whitepaper “Stop met zoeken, laat u vinden!”

Of bent u getriggerd en wilt u eens sparren? We komen graag bij u langs! Neem contact op!

whitepaper sales marketing stop met zoeken laat u vinden sellian groningen eelde