050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Hoe gaat u uw omzet voor 2019 begroten? Investeren in marketing of sales?

Q4 staat bij de meeste bedrijven in het teken van de begroting. Als commercieel eindverantwoordelijke een hele uitdaging. Natuurlijk moet u groeien in omzet en in winst. Maar hoe gaat u dat realiseren? Meer van hetzelfde, met het bestaande marketing en sales team? Of gaat u in 2019 bewust voor duurzame groei middels marketing en sales?

Wat gaat u anders doen komend jaar?

Is er nog veel meer te halen uit de bestaande relaties? Of groeit u sneller als u meer nieuwe klanten gaat binnenhalen? En lukt dat met het huidige team of moeten er ‘hunters’ bij?  En op welke extra omzet mag u dan rekenen het komend jaar? Invullen van getallen blijft een gok…

Anders denken

Wellicht verrassend maar het advies is: investeer in 2019 niet in sales, maar in marketing. Neem een belangrijke strategische afslag. Het zal u op termijn geen windeieren leggen, het aantal gekwalificeerde leads zal substantieel groeien. Maar het vergt wel een andere route. Eén die u niet gewend bent. Heeft u het lef om deze belangrijke keuze te maken? Verdiep uzelf eens in inbound marketing.

Lees: de marketing & sales strategie van de toekomst

Leadgeneratie anno 2018

Bij leadgeneratie was het in 2018 voor de meeste bedrijven cruciaal om te focussen op het binnenhalen van nieuwe klanten. De praktijk leert echter dat veel bedrijven op dit vlak voor een uitdaging staan. Accountmanagers hebben het te druk, hebben geen zin of zijn simpelweg niet goed in acquisitie. Hoe dan ook, vaak is er te weinig focus op acquisitie. Hoe komt u dan aan voldoende nieuwe klanten? En haalt u uw target als commercieel verantwoordelijke?

De rol van marketing vroeger

Vroeger ondersteunde marketing met het maken van brochures, het organiseren van beurzen en het bedenken van acties en mailingen. En vandaag? Op welke manier draagt uw marketingafdeling substantieel bij aan het genereren van leads voor sales in 2019?

Leg dit jaar het fundament voor een volledig vernieuwde strategie voor acquisitie en pluk de vruchten! Marketing genereert gekwalificeerde leads, sales volgt ze op. Beide zitten in hun kracht. Want zeg nou zelf: acquisitie, vindt uw buitendienst dat leuk, zijn ze er goed in en hebben ze daar voldoende aandacht voor?

Hoe u dat doet?

De rol van marketing in 2019

Anno 2019 is een modern en succesvol marketingteam in staat om suspects te triggeren en aan te trekken. Online opvallen met waardevolle content. Laat zien dat u ‘thought leader’ bent in uw vakgebied. Deel kennis en val op, structureel. Trek klanten aan. Marketing automation en andere slimme software registreren het gedrag van de suspect en op een geleidelijke manier wordt de suspect een prospect. Inside sales (= marketing) werkt de prospect op tot een gekwalificeerde lead. Let wel, dit kan soms maanden of zelfs jaren duren! Pas wanneer de lead gekwalificeerd is volgens ANT (Authority, Need, Time), wordt het estafettestokje doorgegeven aan sales. En die zijn er dan maar wát blij mee.

Ook marketing meetbaar begroten

Heeft u ooit uw marketingafdeling afgerekend op de resultaten? Op harde criteria, zoals dat ook gebeurt bij sales? Het kan! Sterker nog, het moet. Alleen dan kan er een enorme boost worden gegeven aan verdere omzetgroei. Marketing als ingespeeld team is een feest!

Zelf doen of (gedeeltelijk) uitbesteden?

Natuurlijk zal u binnen het bedrijf de nodige expertise en capaciteit hebben. U heeft vast niet stilgezeten. Een online marketeer of social media expert. Of niet. De vraag is echter of daar het maximale resultaat uit wordt gehaald. Bovendien zijn het schrijven van teksten, het inside sales proces, marketing automation en andere slimme software onmisbare schakels. Het is een proces dat – mits nauwgezet op elkaar afgestemd – het verschil gaat maken. Maak gebruik van een expert die dit alles aanbiedt. Het levert op de lange termijn gegarandeerd meer op dan een accountmanager! En u kunt het vlot implementeren. Maak uw salesorganisatie toekomstbestendig!

Er zijn inmiddels talloze bedrijven zeer succesvol geworden door (een deel van) hun marketing uit te besteden. Ook dat is een duidelijke marketing & sales strategie. Specifieke expertise is immers noodzakelijk en die kunt u niet allemaal in dienst nemen. Het is een betere investering dan het aannemen van een accountmanager.

Omzetgroei realiseren in 2019 met sales én marketing

Wilt u in 2019 omzetgroei realiseren, dan moet u nu de juiste afslag nemen op het gebied van marketing en sales. Kiest u voor meer van hetzelfde of neemt u de afslag van de toekomst? Het is aan u! Maar één ding is zeker: als u doet wat u deed, dan krijgt u wat u kreeg!

Wilt u meer weten over de ontwikkelingen en enorme kansen in het acquisitievak? En over de nieuwe rol van marketing?

Of bent u getriggerd en wilt u eens sparren? We komen graag bij u langs! Neem contact op!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

Accountmanagers en new business

New business is onmisbaar voor de groei van uw bedrijf. Ook bij bestaande relaties is nog veel te winnen, maar de accountmanagers beheren hun bestaande relaties prima. Maar accountmanagers hebben vaak geen tijd, focus of energie voor new business. Een hoofdpijndossier voor velen!

De mythe van de topverkopers

Vroeger dacht ik dat autoverkopers bij de top van verkopend Nederland behoorden. Want waar leert u het verkoopvak beter dan in de automobielbranche, toch? Inmiddels weet ik uit ervaring dat dit niet zo is; het blijkt een mythe. De branche is – enkelen daar gelaten – nog steeds vooral reactief ingesteld en de topverkopers in autoland missen nog veel kansen voor open doel. Terwijl het met de huidige technologie toch echt een stuk beter kan. Onderstaand ter illustratie enkele persoonlijke ervaringen van de afgelopen tijd.

Wat is een whitepaper

Het whitepaper staat centraal in de online (B2B) marketing voor uw product of...
aankoopproces b2b marketing sales alignment buyers journey

Auto’s verkopen zichzelf

Het aankoopproces is verschoven van sales naar marketing en vindt nu vooral online plaats, ook in de B2B-markt. Hoe blijft u in beeld?

Account Based Marketing: hoe, waarom en wanneer?

Met name in het B2B segment kan het gebruiken van een Account-Based Marketing plan u aan de ideale nieuwe klanten helpen. Zo kunt u duidelijk focussen op het binnenhalen van specifieke (grote) klanten. Het is dan ook de manier om in te spelen op de 80-20 regel.

Calculator Acquisitiekosten berekenen

Calculator: Bereken uw acquisitiekosten

Hoe veel zou u uit mogen geven aan nieuwe klanten? Met deze online calculator kunt u eenvoudig uw acquisitiekosten berekenen!

De waarde van een goed whitepaper

Bij steeds meer organisaties komt het besef dat online positioneren verder gaat dan het schrijven van een blog, adverteren of het publiceren van een post op social media. Het schrijven van content zoals een whitepaper is een onmisbare schakel in de strategische online propositie.

Inbound Marketing: het moderne alternatief voor koude acquisitie!

Koude acquisitie is niet meer van nu! Start in plaats daarvan met het inspireren van klanten met blogs, video’s, infographics, whitepapers! Dat is modern!

Leads genereren met inbound marketing: gebruik outbound marketing!

Inbound marketing kan als de ideale middel werken om leads te genereren, mits marketing hier op de juiste manier op inspeelt en er een optimale alignment tussen marketing en sales plaatsvindt. Vaak wordt leads genereren met inbound marketing afgezet tegen online advertising, terwijl ze elkaar juist kunnen versterken.

Het commerciële proces: zo sterk als de zwakste schakel!

Commercie is een ketenproces dat bestaat uit diverse schakels. De zwakste schakel biedt de hoogste kans op verbetering.

Wat is tractie en wat heeft dat te maken met groei?

Er is bestaat geen bedrijf zonder omzet. En om te groeien heeft ieder bedrijf nieuwe klanten nodig. Tractie is daarbij het belangrijkste wat je moet realiseren.

Alleen nog bezoekers op uw website die écht interessant zijn

Hoeveel van uw traffic bestaat daadwerkelijk uit hoogwaardige leads? De marketingafdeling denkt dat ze leads levert aan de buitendienst, terwijl deze leads in werkelijkheid geen leads zijn. Daarom moeten sales-professionals de marketingafdeling een handje gaan helpen. Een buyer persona opstellen is een goede eerste stap om beter de doelgroep te bereiken.