050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Hoe gaat u uw omzet voor 2019 begroten? Investeren in marketing of sales?

Q4 staat bij de meeste bedrijven in het teken van de begroting. Als commercieel eindverantwoordelijke een hele uitdaging. Natuurlijk moet u groeien in omzet en in winst. Maar hoe gaat u dat realiseren? Meer van hetzelfde, met het bestaande marketing en sales team? Of gaat u in 2019 bewust voor duurzame groei middels marketing en sales?

Wat gaat u anders doen komend jaar?

Is er nog veel meer te halen uit de bestaande relaties? Of groeit u sneller als u meer nieuwe klanten gaat binnenhalen? En lukt dat met het huidige team of moeten er ‘hunters’ bij?  En op welke extra omzet mag u dan rekenen het komend jaar? Invullen van getallen blijft een gok…

Anders denken

Wellicht verrassend maar het advies is: investeer in 2019 niet in sales, maar in marketing. Neem een belangrijke strategische afslag. Het zal u op termijn geen windeieren leggen, het aantal gekwalificeerde leads zal substantieel groeien. Maar het vergt wel een andere route. Eén die u niet gewend bent. Heeft u het lef om deze belangrijke keuze te maken? Verdiep uzelf eens in inbound marketing.

Lees: de marketing & sales strategie van de toekomst

Leadgeneratie anno 2018

Bij leadgeneratie was het in 2018 voor de meeste bedrijven cruciaal om te focussen op het binnenhalen van nieuwe klanten. De praktijk leert echter dat veel bedrijven op dit vlak voor een uitdaging staan. Accountmanagers hebben het te druk, hebben geen zin of zijn simpelweg niet goed in acquisitie. Hoe dan ook, vaak is er te weinig focus op acquisitie. Hoe komt u dan aan voldoende nieuwe klanten? En haalt u uw target als commercieel verantwoordelijke?

De rol van marketing vroeger

Vroeger ondersteunde marketing met het maken van brochures, het organiseren van beurzen en het bedenken van acties en mailingen. En vandaag? Op welke manier draagt uw marketingafdeling substantieel bij aan het genereren van leads voor sales in 2019?

Leg dit jaar het fundament voor een volledig vernieuwde strategie voor acquisitie en pluk de vruchten! Marketing genereert gekwalificeerde leads, sales volgt ze op. Beide zitten in hun kracht. Want zeg nou zelf: acquisitie, vindt uw buitendienst dat leuk, zijn ze er goed in en hebben ze daar voldoende aandacht voor?

Hoe u dat doet?

De rol van marketing in 2019

Anno 2019 is een modern en succesvol marketingteam in staat om suspects te triggeren en aan te trekken. Online opvallen met waardevolle content. Laat zien dat u ‘thought leader’ bent in uw vakgebied. Deel kennis en val op, structureel. Trek klanten aan. Marketing automation en andere slimme software registreren het gedrag van de suspect en op een geleidelijke manier wordt de suspect een prospect. Inside sales (= marketing) werkt de prospect op tot een gekwalificeerde lead. Let wel, dit kan soms maanden of zelfs jaren duren! Pas wanneer de lead gekwalificeerd is volgens ANT (Authority, Need, Time), wordt het estafettestokje doorgegeven aan sales. En die zijn er dan maar wát blij mee.

Ook marketing meetbaar begroten

Heeft u ooit uw marketingafdeling afgerekend op de resultaten? Op harde criteria, zoals dat ook gebeurt bij sales? Het kan! Sterker nog, het moet. Alleen dan kan er een enorme boost worden gegeven aan verdere omzetgroei. Marketing als ingespeeld team is een feest!

Zelf doen of (gedeeltelijk) uitbesteden?

Natuurlijk zal u binnen het bedrijf de nodige expertise en capaciteit hebben. U heeft vast niet stilgezeten. Een online marketeer of social media expert. Of niet. De vraag is echter of daar het maximale resultaat uit wordt gehaald. Bovendien zijn het schrijven van teksten, het inside sales proces, marketing automation en andere slimme software onmisbare schakels. Het is een proces dat – mits nauwgezet op elkaar afgestemd – het verschil gaat maken. Maak gebruik van een expert die dit alles aanbiedt. Het levert op de lange termijn gegarandeerd meer op dan een accountmanager! En u kunt het vlot implementeren. Maak uw salesorganisatie toekomstbestendig!

Er zijn inmiddels talloze bedrijven zeer succesvol geworden door (een deel van) hun marketing uit te besteden. Ook dat is een duidelijke marketing & sales strategie. Specifieke expertise is immers noodzakelijk en die kunt u niet allemaal in dienst nemen. Het is een betere investering dan het aannemen van een accountmanager.

Omzetgroei realiseren in 2019 met sales én marketing

Wilt u in 2019 omzetgroei realiseren, dan moet u nu de juiste afslag nemen op het gebied van marketing en sales. Kiest u voor meer van hetzelfde of neemt u de afslag van de toekomst? Het is aan u! Maar één ding is zeker: als u doet wat u deed, dan krijgt u wat u kreeg!

Wilt u meer weten over de ontwikkelingen en enorme kansen in het acquisitievak? En over de nieuwe rol van marketing?

Of bent u getriggerd en wilt u eens sparren? We komen graag bij u langs! Neem contact op!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

Alles over een Blog

Met iedere blog die u schrijft wilt u iets bij de lezer losmaken, zowel in B2B als B2C. Er zijn verschillende manieren en stijlen van bloggen, maar bij iedere stijl is het van belang dat u afsluit met een duidelijke CTA, die uw websitebezoekers verder helpt in de customer journey.

Het moderne verkoopgesprek: Always Be Helping

Op een dag dat ik thuis werk gaat de vaste lijn over en ik neem op. “Goedemorgen meneer Wallinga”.

Sellian Seminar - Hoe transformeert u uw commerciële organisatie

Gratis seminar “Hoe transformeert u uw commerciële organisatie?”

Het internet heeft het gedrag van klanten veranderd. Verkoopprocessen die vroeger werkten, werken nu niet meer. In ons seminar leert u hoe u daarmee omgaat!

Account Based Marketing: hoe, waarom en wanneer?

Met name in het B2B segment kan het gebruiken van een Account-Based Marketing plan u aan de ideale nieuwe klanten helpen. Zo kunt u duidelijk focussen op het binnenhalen van specifieke (grote) klanten. Het is dan ook de manier om in te spelen op de 80-20 regel.

Het commerciële proces: zo sterk als de zwakste schakel!

Commercie is een ketenproces dat bestaat uit diverse schakels. De zwakste schakel biedt de hoogste kans op verbetering.

Help! Koude acquisitie mag misschien niet meer! Wat moet ik nu?

Koude acquisitie gaat binnenkort waarschijnlijk in de ban, als het aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken ligt. Consumenten moeten eerst toestemming geven om gebeld te worden met een opt-in. Wanneer volgt de zakelijke markt?

B2B marketing sales strategie toekomst smarter business development sellian groningen

De B2B Marketing & Sales Strategie voor de Toekomst

Een marketing en sales strategie is essentieel om succesvol te zijn. In deze longread blog leggen we uit welke B2B ontwikkelingen niet mogen ontbreken in die strategie!

Mijn Customer Journey bij Tesla

Vroeger dacht ik dat echte topverkopers gemaakt werden in de showrooms van de autodealers. De helden van de autoverkoop blijken echter moeilijk in staat bij te leren, draaien op de automatische piloot en missen veel kansen. Het zijn vaak geen topverkopers, ze laten in de praktijk kansen lopen. U ook?

Wat is inbound marketing? [INFOGRAPHIC]

In deze blog leggen wij uit wat inbound marketing inhoudt en geven wij bruikbare tips die u zelf kunt toepassen om meer klanten aan te trekken.

Wat is tractie en wat heeft dat te maken met groei?

Er is bestaat geen bedrijf zonder omzet. En om te groeien heeft ieder bedrijf nieuwe klanten nodig. Tractie is daarbij het belangrijkste wat je moet realiseren.

Slim verkopen en effectieve acquisitie

De meeste bedrijven halen niet het maximale resultaat uit hun sales. Wij zijn ervan overtuigd dat vrijwel iedere mkb-ondernemer meer zou kunnen verkopen. Waarom? Omdat in de praktijk blijkt dat de dagelijkse hectiek regeert, waardoor het onmogelijk is om volledige focus op sales te hebben. En slim verkopen is er daardoor niet bij.

Leads genereren met inbound marketing: gebruik outbound marketing!

Inbound marketing kan als de ideale middel werken om leads te genereren, mits marketing hier op de juiste manier op inspeelt en er een optimale alignment tussen marketing en sales plaatsvindt. Vaak wordt leads genereren met inbound marketing afgezet tegen online advertising, terwijl ze elkaar juist kunnen versterken.