050-211 20 55 info@sellian.nl

Inbound Marketing: het moderne alternatief voor koude acquisitie!

Koude acquisitie, zoals koud bellen, werkt niet meer; u belt altijd ongelegen. Hoe vaak komt het wel niet voor dat uw eigen telefoon afgaat en een "Onbekend" nummer in uw scherm verschijnt? U twijfelt. Opnemen of niet? U besluit het te doen, misschien is het wel belangrijk. “Goedemiddag, u spreekt met Michelle van X, bel ik gelegen?” U probeert uit te leggen dat ze niet zo gelegen belt en dat u geen interesse heeft, maar Michelle gaat door met praten en blijft herhalen dat het maar heel even duurt. Ze begint met haar verhaal en benadrukt dat ze een uniek aanbod heeft, duidelijk volgens script. Vijf minuten later hangt u de telefoon op. U was niet geïnteresseerd in het product, bent een irritatie rijker en Michelle (helaas voor haar) is zeker geen klant rijker.

Aantrekken en inspireren in plaats van koude acquisitie

infographic klantenwerving koude acquisitie koud bellen online marketing bureau groningen sellian

Infographic alternatief koude acquisitie

Het ongevraagd benaderen van de potentiële klant, oftewel koude acquisitie, is niet meer van deze tijd. Deur tot deur verkoop, koud bellen, voorbijgangers aanspreken, het wordt allemaal als vervelend ervaren en is daarom niet effectief (zie infographic). Het is niet meer aan u om te bepalen waar de vraag vanuit prospects ligt, het is aan de prospect zelf om te bepalen wanneer en waar hij op zoek gaat naar informatie en een product of dienst. Waar u voor kunt zorgen, is de beschikbaarheid van deze informatie binnen uw organisatie. U heeft de mogelijkheid om uw klanten te inspireren met content.

Door gebruik van video’s, infographics, foto’s, blogs, whitepapers en meer, kunt u de potentiële klant inspireren. Natuurlijk wordt er nog steeds contact opgenomen met de klant, maar voordat dit wordt gedaan moet hij eerst overtuigd raken van de kennis en expertise van uw bedrijf. Wanneer de prospect vrijwillig gegevens afgeeft (contactformulier, downloads), kunt u hem verder verleiden door middel van persoonlijk contact of relevante content.

Maar wat werkt beter dan koude acquisitie?

De belangrijkste tip voor acquisitie is te beginnen met schrijven. Zorg voor relevante content die de prospect wil lezen en op zal zoeken. Begin dus bij de klant, die staat immers centraal. Bedenk wat de klant wil weten en speel hierop in. Zet vervolgens online leadgeneratie in om ervoor te zorgen dat u meer waardevolle leads krijgt en zo tijd bespaart door geen ongeïnteresseerde prospects koud te bellen. Graag gaan we met u in gesprek om u hierbij te helpen! Of lees eerst meer over effectieve leadgeneratie in ons gratis whitepaper.

Meer interessante artikelen

Mijn Customer Journey bij Tesla

Vroeger dacht ik dat echte topverkopers gemaakt werden in de showrooms van de autodealers. De helden van de autoverkoop blijken echter moeilijk in staat bij te leren, draaien op de automatische piloot en missen veel kansen. Het zijn vaak geen topverkopers, ze laten in de praktijk kansen lopen. U ook?

Wat zijn leads en hoe genereert u meer B2B leads?

In de wereld van de marketing wordt de term leads steeds groter. Deze Engelse term is met open...

Alles over een Blog

Met iedere blog die u schrijft wilt u iets bij de lezer losmaken, zowel in B2B als B2C. Er zijn verschillende manieren en stijlen van bloggen, maar bij iedere stijl is het van belang dat u afsluit met een duidelijke CTA, die uw websitebezoekers verder helpt in de customer journey.

Alleen nog bezoekers op uw website die écht interessant zijn

Hoeveel van uw traffic bestaat daadwerkelijk uit hoogwaardige leads? De marketingafdeling denkt dat ze leads levert aan de buitendienst, terwijl deze leads in werkelijkheid geen leads zijn. Daarom moeten sales-professionals de marketingafdeling een handje gaan helpen. Een buyer persona opstellen is een goede eerste stap om beter de doelgroep te bereiken.

Uzelf ontwikkelen als accountmanager

Lionel Messi staat al ruim tien jaar lang meer dan 4 uur per dag op het voetbalveld om zichzelf te ontwikkelen. Hij werkt iedere dag om nóg beter te worden door de juiste balans tussen werken, trainen, eten, slapen. Een professional op topniveau blijft immers altijd streven naar verbetering en dat doe je door te trainen. Al jarenlang verwonder ik mij erover hoe weinig de gemiddelde verkoper zich ontwikkelt.

Maak jouw blogs net zo verslavend als Game of Thrones

Voor veel mensen is het onduidelijk: hoe vaak moet u bloggen voor uw bedrijf? Hierover zijn de meningen verdeeld. De een blogt twee keer per maand, de ander drie keer per week. De praktijk wijst uit dat één keer per week goed werkt.

Professioneel netwerken: rendement, doel en belang

Professioneel netwerken bij de vele nieuwjaarsborrels lijkt een uitgelezen kans. Heeft u de eerste nieuwjaarsborrel al achter de rug? En wat heeft het u opgeleverd? Alleen een kater of ook leads?

Geen Big Data voor B2B, maar juist Small Data!

Er zitten veel voordelen aan het gebruiken van Big Data analyse om interessante B2B prospects te vinden. Tenminste, dat denken veel bedrijven. In realiteit is echter Small Data doorslaggevend. In het B2B segment is acquisitie immers zoeken naar een speld in een hooiberg. U heeft een beperkt aantal klanten. En om de speld in de hooiberg te vinden, heeft u de juiste tools nodig. Zo laat u als het ware een enorme magneet los op de hooiberg; dan heeft u die speld zo gevonden!

b2b leads genereren crm-systeem marketing automation marketing sales sellian smarter business development

Hoe kunt u een CRM-systeem en Marketing Automation inzetten om leads te genereren?

In uw CRM-systeem registreert u informatie over de klant. Maar hoe zet u een CRM-systeem en Marketing Automation effectief in voor het genereren van leads?

De aandacht estafette

In het salesvak zijn we de hele dag bezig met aandacht. Geven we onze klanten wel voldoende aandacht of juist te veel? Kan dat eigenlijk wel, een klant te veel aandacht te geven? Of brengen we zo Marketing & Sales Alignment in gevaar?

Profiteren van het ‘Pareto principe’ of de ’80-20-regel’

Het Pareto principe of de 80-20-regel, u heeft er misschien wel eens van gehoord. Er wordt vaak naar gerefereerd in de wereld van marketing en sales, maar gaat ook in andere branches op. Echter, als het gaat om sales, dicteert de regel dat ongeveer 20% van de klanten verantwoordelijk is voor ongeveer 80% van de verkoop. Ieder bedrijf is dus sterk afhankelijk van een klein aantal (grote) klanten.

Inbound Marketing: het moderne alternatief voor koude acquisitie!

Koude acquisitie is niet meer van nu! Start in plaats daarvan met het inspireren van klanten met blogs, video’s, infographics, whitepapers! Dat is modern!