050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Inbound Marketing: het moderne alternatief voor koude acquisitie!

Koude acquisitie, zoals koud bellen, werkt niet meer; u belt altijd ongelegen. Hoe vaak komt het wel niet voor dat uw eigen telefoon afgaat en een “Onbekend” nummer in uw scherm verschijnt? U twijfelt. Opnemen of niet? U besluit het te doen, misschien is het wel belangrijk. “Goedemiddag, u spreekt met Michelle van X, bel ik gelegen?” U probeert uit te leggen dat ze niet zo gelegen belt en dat u geen interesse heeft, maar Michelle gaat door met praten en blijft herhalen dat het maar heel even duurt. Ze begint met haar verhaal en benadrukt dat ze een uniek aanbod heeft, duidelijk volgens script. Vijf minuten later hangt u de telefoon op. U was niet geïnteresseerd in het product, bent een irritatie rijker en Michelle (helaas voor haar) is zeker geen klant rijker.

Aantrekken en inspireren in plaats van koude acquisitie

infographic klantenwerving koude acquisitie koud bellen online marketing bureau groningen sellian

Infographic alternatief koude acquisitie

Het ongevraagd benaderen van de potentiële klant, oftewel koude acquisitie, is niet meer van deze tijd. Deur tot deur verkoop, koud bellen, voorbijgangers aanspreken, het wordt allemaal als vervelend ervaren en is daarom niet effectief (zie infographic). Het is niet meer aan u om te bepalen waar de vraag vanuit prospects ligt, het is aan de prospect zelf om te bepalen wanneer en waar hij op zoek gaat naar informatie en een product of dienst. Waar u voor kunt zorgen, is de beschikbaarheid van deze informatie binnen uw organisatie. U heeft de mogelijkheid om uw klanten te inspireren met content.

Door gebruik van video’s, infographics, foto’s, blogs, whitepapers en meer, kunt u de potentiële klant inspireren. Natuurlijk wordt er nog steeds contact opgenomen met de klant, maar voordat dit wordt gedaan moet hij eerst overtuigd raken van de kennis en expertise van uw bedrijf. Wanneer de prospect vrijwillig gegevens afgeeft (contactformulier, downloads), kunt u hem verder verleiden door middel van persoonlijk contact of relevante content.

Maar wat werkt beter dan koude acquisitie?

De belangrijkste tip voor acquisitie is te beginnen met schrijven. Zorg voor relevante content die de prospect wil lezen en op zal zoeken. Begin dus bij de klant, die staat immers centraal. Bedenk wat de klant wil weten en speel hierop in. Zet vervolgens online leadgeneratie in om ervoor te zorgen dat u meer waardevolle leads krijgt en zo tijd bespaart door geen ongeïnteresseerde prospects koud te bellen. Graag gaan we met u in gesprek om u hierbij te helpen! Of lees eerst meer over effectieve leadgeneratie in ons whitepaper.

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

De aandacht estafette

In het salesvak zijn we de hele dag bezig met aandacht. Geven we onze klanten wel voldoende aandacht of juist te veel? Kan dat eigenlijk wel, een klant te veel aandacht te geven? Of brengen we zo Marketing & Sales Alignment in gevaar?

De waarde van een goed whitepaper

Bij steeds meer organisaties komt het besef dat online positioneren verder gaat dan het schrijven van een blog, adverteren of het publiceren van een post op social media. Het schrijven van content zoals een whitepaper is een onmisbare schakel in de strategische online propositie.

Wat is inbound marketing? [INFOGRAPHIC]

In deze blog leggen wij uit wat inbound marketing inhoudt en geven wij bruikbare tips die u zelf kunt toepassen om meer klanten aan te trekken.

Sellian Seminar - Hoe transformeert u uw commerciële organisatie

Gratis seminar “Hoe transformeert u uw commerciële organisatie?”

Het internet heeft het gedrag van klanten veranderd. Verkoopprocessen die vroeger werkten, werken nu niet meer. In ons seminar leert u hoe u daarmee omgaat!

Professioneel netwerken: rendement, doel en belang

Professioneel netwerken bij de vele nieuwjaarsborrels lijkt een uitgelezen kans. Heeft u de eerste nieuwjaarsborrel al achter de rug? En wat heeft het u opgeleverd? Alleen een kater of ook leads?

Profiteren van het ‘Pareto principe’ of de ’80-20-regel’

Het Pareto principe of de 80-20-regel, u heeft er misschien wel eens van gehoord. Er wordt vaak naar gerefereerd in de wereld van marketing en sales, maar gaat ook in andere branches op. Echter, als het gaat om sales, dicteert de regel dat ongeveer 20% van de klanten verantwoordelijk is voor ongeveer 80% van de verkoop. Ieder bedrijf is dus sterk afhankelijk van een klein aantal (grote) klanten.

B2B marketing sales strategie toekomst smarter business development sellian groningen

De B2B Marketing & Sales Strategie voor de Toekomst

Een marketing en sales strategie is essentieel om succesvol te zijn. In deze longread blog leggen we uit welke B2B ontwikkelingen niet mogen ontbreken in die strategie!

Mijn Customer Journey bij Tesla

Vroeger dacht ik dat echte topverkopers gemaakt werden in de showrooms van de autodealers. De helden van de autoverkoop blijken echter moeilijk in staat bij te leren, draaien op de automatische piloot en missen veel kansen. Het zijn vaak geen topverkopers, ze laten in de praktijk kansen lopen. U ook?

Geen Big Data voor B2B, maar juist Small Data!

Er zitten veel voordelen aan het gebruiken van Big Data analyse om interessante B2B prospects te vinden. Tenminste, dat denken veel bedrijven. In realiteit is echter Small Data doorslaggevend. In het B2B segment is acquisitie immers zoeken naar een speld in een hooiberg. U heeft een beperkt aantal klanten. En om de speld in de hooiberg te vinden, heeft u de juiste tools nodig. Zo laat u als het ware een enorme magneet los op de hooiberg; dan heeft u die speld zo gevonden!

Leads genereren met inbound marketing: gebruik outbound marketing!

Inbound marketing kan als de ideale middel werken om leads te genereren, mits marketing hier op de juiste manier op inspeelt en er een optimale alignment tussen marketing en sales plaatsvindt. Vaak wordt leads genereren met inbound marketing afgezet tegen online advertising, terwijl ze elkaar juist kunnen versterken.

Hoe komen mijn verkopers aan tafel bij nieuwe klanten?

Regelmatig stap ik als inbound salesman bij een sales gedreven organisatie binnen. De verkoop buitendienst wordt geacht om bij klanten te zijn. En er wordt van alles in het werk gesteld om de buitendienst te faciliteren om zoveel mogelijk klantgesprekken per week te voeren.

Uzelf ontwikkelen als accountmanager

Lionel Messi staat al ruim tien jaar lang meer dan 4 uur per dag op het voetbalveld om zichzelf te ontwikkelen. Hij werkt iedere dag om nóg beter te worden door de juiste balans tussen werken, trainen, eten, slapen. Een professional op topniveau blijft immers altijd streven naar verbetering en dat doe je door te trainen. Al jarenlang verwonder ik mij erover hoe weinig de gemiddelde verkoper zich ontwikkelt.