+31 88 626 73 71 contact@sellian.nl

Verhoog uw sales met digitale verkoop en marketing

Als het over het online verkopen van diensten of producten gaat, denken veel mensen aan bijvoorbeeld online advertising, SEO en social media. Hoewel deze middelen allemaal kunnen bijdragen aan het verhogen van de omzet, zijn het onderdelen van digitale marketing. Digitale sales is toch iets heel anders. Digitale marketing en digitale sales zorgen samen voor succesvolle digital selling, mits beide goed op elkaar zijn afgestemd.

In deze blog leggen we uit wat de verschillen zijn tussen digitale marketing en digitale sales of digital selling. Maar we willen u vooral laten zien hoe digitale marketing en sales samenwerken voor het beste resultaat.

Digitale marketing

Digitale marketing houdt in dat u uw bedrijf online laat zien aan potentiële klanten, om op deze manier met hen in contact te komen. Door middel van content (voornamelijk op uw website en social media), zoals blogs, infographics en video’s, trekt u de aandacht van uw doelgroep. Niet door te vertellen hoe goed u bent, maar door content aan te bieden die de potentiële klant verder helpt. Oftewel: inbound marketing.

Ter aanvulling kunt u online advertising op bijvoorbeeld social media en zoekmachines inzetten om sneller resultaten te boeken. Door zeer specifiek te targeten komt u op het juiste moment onder de aandacht bij de juiste personen.

Voor bedrijven die online diensten of producten aanbieden, is digitale marketing van essentieel belang. Vaak is er een directe link te trekken naar omzetgroei. Maar voor andere ondernemingen is alleen digitale marketing niet voldoende…

Digitale sales

Digitale sales betekent dat u uw doelgroep online converteert naar klanten. Dus na de activatie van uw doelgroep door digitale marketing. Digitale sales moet ervoor zorgen dat al het harde werk van uw marketingafdeling wordt omgezet in daadwerkelijke omzetgroei. Om daarin succesvol te zijn, heeft u bepaalde tools nodig. Denk aan een CRM-systeem, marketing automation en andere hulpmiddelen voor leadgeneratie.

Een investering in effectieve marketing zal op den duur leiden tot een hogere omzet, maar is toch vooral gericht op het verbeteren van de naamsbekendheid en het top-of-mind blijven bij potentiële klanten. Digitale sales, aan de andere kant, is puur en alleen gericht op het converteren van leads naar betalende klanten.

Digitale verkoop kan op twee manieren plaatsvinden: inbound en outbound.

Inbound sales

De leads die uw marketingafdeling genereert (bijvoorbeeld met inbound marketing), worden opgevolgd door sales. Dit is inbound sales. Marketing zorgt ervoor dat de potentiële klant bij uw bedrijf terechtkomt, maar het is de taak van sales om met hem of haar contact te zoeken.

Om dit succesvol te doen, moeten sales en marketing samenwerken. Dit om de communicatie en strategieën goed op elkaar af te stemmen. De lead mag niet het gevoel krijgen dat hij of zij met twee verschillende partijen contact heeft gehad.

Outbound sales

Het tweede onderdeel van digitale verkoop is outbound sales, maar dan wel op een compleet andere manier dan vroeger. De tijden van koud bellen aan de hand van een Gouden Gids liggen ver achter ons. Bij digitale outbound sales gebruikt het salesteam allerlei online tools voor prospecting, om vervolgens met deze potentiële klanten interactie te creëren en een relatie op te bouwen. Het is een moderne, effectievere manier om prospects te converteren naar klanten. Een manier waarbij sales niet uitsluitend werkt op basis van aangeleverde lijsten, maar zelf online proactief op zoek gaat naar potentiële klanten.

➡️ Lees meer over video prospecting

We zijn gewend dat de buitendienst op pad gaat en zo een relatie opbouwt met prospects, om uiteindelijk zoveel mogelijk klanten binnen te halen. Met moderne outbound sales hebben salesmedewerkers minder fysieke contactmomenten met de prospect. Maakt dat het moeilijker? Nee, sterker nog: als ze de tools op een juiste manier gebruiken, zijn ze zelfs vele malen effectiever en succesvoller.

Salesmedewerkers die via social media in contact komen met prospects hebben maar liefst 3,6 keer meer kans op een afspraak met een decision making unit, zo blijkt uit onderzoek van het Digital Marketing Institute. Ook dat geeft nog maar eens aan hoe belangrijk het is om juist op social media aanwezig te zijn.

digitale sales online verkopen tips sellian marketing

Een strategie opzetten voor digitale sales

Het ontwerpen en implementeren van een strategie voor digitale sales is geen jarenlange transitie. In drie stappen brengt u uw sales naar een hoger niveau. 

1. Onderzoek

Bij digitale sales is proactief onderzoek en het verzamelen van data een continue activiteit. U maakt geen momentopname van de markt, maar houdt haar voortdurend in de gaten. Een goede manier is het volgen van bedrijven en personen op LinkedIn, en om lid te worden van relevante groepen op social media. Vrijwel iedere bedrijfstak heeft een LinkedIn-groep waarin regelmatig interessante informatie wordt gepubliceerd.

2. Actief op social media

Zoals gezegd maakt u 3,6 keer meer kans op een afspraak met een DMU als u actief bent op social media. Vooral LinkedIn is een uitstekend platform voor zakelijke relaties, maar ook Facebook blijft een interessante optie vanwege het grote publiek. Afhankelijk van uw sector kunnen Twitter en Instagram ook mogelijkheden bieden.

Als ‘social seller’ draagt alles wat u plaatst bij aan uw eigen merk. Authenticiteit is belangrijk. Maar realiseer u wel dat uw posts, wie u volgt en wie uw volgers zijn allemaal effect kunnen hebben – positief of negatief – op uw verkoopresultaten. U kunt via social media de juiste mensen bij de juiste bedrijven vinden, maar zij kunnen u ook vinden. En dat is misschien nog wel belangrijker.

Sta daarom even stil bij iedere social media uiting. Is het voor u wel verstandig om filmpjes te plaatsen of delen van uzelf tijdens carnaval? Draagt een foto van uw kinderen bij aan uw persoonlijke merk of kunt u dat beter gescheiden houden? En kunt u uw mening geven over bepaalde (politieke) onderwerpen of schrikt dat een aantal van uw potentiële klanten misschien af?

3. Gebruik de juiste tools

Soms ziet u door de bomen het bos niet meer, zeker als het gaat om tools die u kunt gebruiken. Toch is het kiezen van de juiste tools cruciaal om succesvol te zijn in digitale verkoop.

Ten eerste heeft u een tool nodig voor leadgeneratie. Voor B2B is LinkedIn Sales Navigator een uitstekende optie – of sterker nog: een vereiste – om relaties met uw huidige en toekomstige klanten te onderhouden. Zijn uw prospects ook actief op andere sociale media? Dan is het belangrijk om ook op die platformen zichtbaar te zijn. Mogelijk werkt u zelf liever via LinkedIn, maar heeft uw klant voorkeur voor Facebook omdat daar veel van zijn klanten zitten.

Een tweede absolute must is een CRM-systeem dat niet alleen ontworpen is voor klantenservice maar ook voor sales. In het CRM-systeem vindt u namelijk klantinformatie terug die cruciaal kan zijn voor het onderhouden van relaties en het sluiten van deals


Online diensten verkopen met digital selling

Door digitale marketing en sales te combineren, kunt u online diensten verkopen op een veel efficiëntere wijze. De wereld is de afgelopen decennia steeds verder gedigitaliseerd, maar veel salesafdelingen gaan daar te weinig in mee. Door het coronavirus zien we steeds meer organisaties de overstap maken naar digitale mogelijkheden, maar er valt nog veel winst te behalen.

Het gaat er niet alleen om dat u met moderne tools meegaat met de tijd, maar dat u marketing en sales beter laat samenwerken om omzetgroei te realiseren. Het gaat erom dat de content, de communicatie en de customer engagement met elkaar verbonden zijn om een constante leadgeneratie op gang te brengen én te houden.

Lees in ons gratis whitepaper hoe u met een moderne methode het maximale uit uw marketing en sales strategie kunt halen!

Whitepaper

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Sellian

Amsterdam • Groningen

088 - 626 73 71

contact@sellian.nl

Volg ons

Wij zijn er voor u!

Wilt u graag eens vrijblijvend kennismaken?