050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Hoe kunt u een CRM-systeem en Marketing Automation inzetten om leads te genereren?

In uw CRM-systeem registreert u informatie over uw klanten en prospects. Maar haalt u alles uit de mogelijkheden van dit systeem? Of sterker nog: heeft u eigenlijk wel een modern CRM-systeem voor uw relatiebeheer? Moet u een van beide vragen met nee beantwoorden? Dan is de kans groot dat dit u beperkt in het genereren van leads en dus in het binnenhalen van nieuwe klanten.

De tijd van de kaartenbak ligt ver achter ons. Maar de tijd van Excel inmiddels ook. Er zijn zo veel nieuwe, betere methoden beschikbaar om je huidige en toekomstige klanten beter van dienst te zijn. In combinatie met marketing automation wordt uw moderne CRM-systeem de olie die de lead-machine soepel laat draaien.

Al die Engelse termen klinken misschien nog enigszins verwarrend. Laten we daarom bij het begin beginnen.

De customer journey

Verplaats uzelf in uw potentiële klant. Hoe komt hij in aanraking met uw bedrijf? Waar is hij naar op zoek? En wat heeft hij nodig om de volgende stap in zijn customer journey te zetten? De customer journey, oftwel de klantreis, zijn de verschillende fasen die een potentiële klant doorloopt: vanaf het moment dat hij een latente behoefte heeft tot het moment dat hij daadwerkelijk klant wordt en hopelijk zelfs ambassadeur van uw bedrijf. Wanneer u deze fases in kaart brengt voor uw doelgroep, dan krijgt u inzicht in uw marketing- en salesfunnel. En dan kunt u de klantreis versnellen met gerichte prikkels.

customer journey crm leads sellian

MQL of SQL?

Kortom, als u weet in welke fase uw potentiële klant zich bevindt, dan kunt u de juiste acties ondernemen om hem of haar naar de volgende fase te leiden. Maar dat klinkt nog steeds makkelijker dan het is. Want weet u wanneer iemand een Marketing Qualified Lead (MQL) of een Sales Qualified Lead (SQL) is? Oftewel: moet uw marketingteam met de lead aan de slag of gaat dit estafettestokje over naar het salesteam? Dat blijft nog vaak gissen, maar gelukkig kan de juiste technologie u daarbij helpen!

Er zijn inmiddels zeer geavanceerde, handige systemen beschikbaar die verrassend veel inzicht geven in de fase waarin iemand zich bevindt. De combinatie van een CRM-systeem met marketing automation en IP-tracking kan van onschatbare waarde zijn. Daarmee kunt u een websitebezoeker niet alleen identificeren, maar ook kwalificeren door de acties die hij onderneemt. Alles wat hij doet, wordt automatisch bijgehouden met behulp van leadscoring.

Leadscoring

Leadscoring houdt in dat uw websitebezoekers punten krijgen voor allerlei acties. Het klikken op een link, het openen van een e-mail, het downloaden van een whitepaper, enzovoort. Bereikt iemand een bepaalde score, dan is het tijd om te oogsten. Uw bezoeker is inmiddels bekend met uw bedrijf, maar hij is er nog niet aan toe om zelf de telefoon te pakken. Daarom kunt u die stap voor hem zetten, door hem te benaderen. Telefonische acquisitie krijgt hierdoor een hele andere dimensie. Uw verkoopteam belt immers alleen bedrijven die al interesse hebben getoond in uw producten of diensten.

Leads genereren met uw CRM-systeem en marketing automation

Met een modern CRM-systeem en goede marketing automation kunt u dus effectief en gestructureerd hoogwaardige leads genereren. Hoe dat werkt?

  1. Met prikkelende, opvallende content kunt u mensen bewustmaken van een probleem en ze kennis laten maken met de oplossing. Doordat wordt geregistreerd welke artikelen uw websitebezoeker leest, weet u waarin hij geïnteresseerd is. Dankzij marketing automation heeft uw verkoopteam snel een goed beeld van geïnteresseerde bezoekers en in welke fase zij zich bevinden.
  2. Uw websitebezoeker wordt na het lezen van een artikel geattendeerd op andere, gelieerde artikelen die hij ook interessant vindt. Hij klikt door want dat onderwerp heeft zijn belangstelling. Mogelijk schrijft hij zich zelfs in voor uw nieuwsbrief. Of hij download uw whitepaper waarmee hij zijn gegevens achterlaat. De bezoeker wordt dan een lead.
  3. Is de lead voldoende opgewarmd, dan kunt u hem of haar actief benaderen. Met goede leadscoring kunt u gemakkelijk bepalen wat het meest geschikte moment hiervoor is.

Maar waar moet ik beginnen?

Eigenlijk bent u al begonnen. U bent immers blogs aan het lezen over moderne lead-generatie. Dat is stap één. Maar er zijn ook honderden interessante infographics en video’s die u helpen met acquisitie! De volgende stap is dat u met een modern CRM-systeem en marketing automation gaat werken. Gebruik de Free version of Trial van het systeem dat u het meest aanspreekt. Probeer dingen uit en kijk rond. Misschien heeft u connecties die hetzelfde systeem gebruiken. Ga eens sparren of vraag om een demo.

crm systeem marketing automation hubspot sellian

Bij Sellian werken we met HubSpot

HubSpot CRM Sellian

HubSpot als CRM-systeem gebruiken

Om marketing, sales en service optimaal te combineren heeft u een totaaloplossing zoals HubSpot software nodig. Dit is één enkel softwarepakket waarin marketing, sales, service én CRM samenkomen. Daarbij vormt het CRM-systeem het middelpunt: dit is de bron waar alle informatie samenkomt. Deze informatie is toegankelijk voor alle teams (marketing, sales en service). Dankzij een dergelijke totaaloplossing is het mogelijk om de samenwerking tussen de verschillende teams te optimaliseren, met als resultaat het realiseren van groei.

Haal het maximale uit uw investeringen

De mogelijkheden van de moderne technologie zijn eindeloos. Maar veel bedrijven die een modern CRM-systeem en marketing automation hebben aangeschaft, halen niet het maximale eruit. Misschien door een gebrek aan tijd, capaciteit of kennis. Een gemiste kans! De uitdaging is om u te blijven verdiepen in de mogelijkheden. Of om u door specialisten te laten informeren. Zodat ook uw organisaties effectief aan de slag gaat met acquisitie en meer leads gaat benaderen.

Een heel andere aanpak dan u gewend bent? Dat kunnen we ons voorstellen. Uw concurrenten worstelen met hetzelfde probleem. Maar hopelijk zijn zij hun marketing- en salesproces nog niet aan het vernieuwen!

Hoe ziet uw marketing- en salesproces er nu uit? Haalt u hier al het maximale uit?

Lees ons gratis whitepaper ‘Haal het maximale uit uw marketing en sales’ en ontdek welke kansen u onbenut laat!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Het sales vak is enorm veranderd. Toch gebruiken veel professionals nog dezelfde werkwijzen als 20 jaar geleden. Echter zijn er veel nieuwe (online) technieken om nieuwe klanten aan te trekken!

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Het sales vak is enorm veranderd. Toch gebruiken veel professionals nog dezelfde werkwijzen als 20 jaar geleden. Echter zijn er veel nieuwe (online) technieken om nieuwe klanten aan te trekken!

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

b2b leads genereren crm-systeem marketing automation marketing sales sellian smarter business development

Hoe kunt u een CRM-systeem en Marketing Automation inzetten om leads te genereren?

In uw CRM-systeem registreert u informatie over de klant. Maar hoe zet u een CRM-systeem en Marketing Automation effectief in voor het genereren van leads?

Het moderne verkoopgesprek: Always Be Helping

Op een dag dat ik thuis werk gaat de vaste lijn over en ik neem op. “Goedemorgen meneer Wallinga”.

De waarde van een goed whitepaper

Bij steeds meer organisaties komt het besef dat online positioneren verder gaat dan het schrijven van een blog, adverteren of het publiceren van een post op social media. Het schrijven van content zoals een whitepaper is een onmisbare schakel in de strategische online propositie.

accountmanagers new business genereren sellian marketing sales

Accountmanagers en new business

New business is onmisbaar voor de groei van uw bedrijf. Ook bij bestaande relaties is nog veel te winnen, maar de accountmanagers beheren hun bestaande relaties prima. Maar accountmanagers hebben vaak geen tijd, focus of energie voor new business. Een hoofdpijndossier voor velen!

Maak jouw blogs net zo verslavend als Game of Thrones

Voor veel mensen is het onduidelijk: hoe vaak moet u bloggen voor uw bedrijf? Hierover zijn de meningen verdeeld. De een blogt twee keer per maand, de ander drie keer per week. De praktijk wijst uit dat één keer per week goed werkt.

De aandacht estafette

In het salesvak zijn we de hele dag bezig met aandacht. Geven we onze klanten wel voldoende aandacht of juist te veel? Kan dat eigenlijk wel, een klant te veel aandacht te geven? Of brengen we zo Marketing & Sales Alignment in gevaar?

stappenplan salesgesprek voeren 6 stappen sellian marketing sales

In 6 stappen naar een doelgericht salesgesprek

Een eerste salesgesprek met een prospect is van enorm belang. Lees hier welke 6 stappen u moet zetten voor een doeltreffend salesgesprek!

Het commerciële proces: zo sterk als de zwakste schakel!

Commercie is een ketenproces dat bestaat uit diverse schakels. De zwakste schakel biedt de hoogste kans op verbetering.

Slim verkopen en effectieve acquisitie

De meeste bedrijven halen niet het maximale resultaat uit hun sales. Wij zijn ervan overtuigd dat vrijwel iedere mkb-ondernemer meer zou kunnen verkopen. Waarom? Omdat in de praktijk blijkt dat de dagelijkse hectiek regeert, waardoor het onmogelijk is om volledige focus op sales te hebben. En slim verkopen is er daardoor niet bij.

B2B marketing sales strategie toekomst smarter business development sellian groningen

De B2B Marketing & Sales Strategie voor de Toekomst

Een marketing en sales strategie is essentieel om succesvol te zijn. In deze longread blog leggen we uit welke B2B ontwikkelingen niet mogen ontbreken in die strategie!

tips succesvolle lead nurturing sellian marketing sales bureau acquisitie

Zorg dat uw funnel geen zandloper wordt

Het aankoopproces is verschoven van sales naar marketing en vindt nu vooral online plaats, ook in de B2B-markt. Hoe blijft u in beeld?

Inbound Marketing in 5 stappen

Hier hebben we het principe van Inbound Marketing in 5 stappen uitgelegd. Het is de moderne manier om succesvol leads te genereren. En u kunt er meteen mee beginnen.