050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Hoe kunt u een CRM-systeem en Marketing Automation inzetten om leads te genereren?

Haalt u alles uit de mogelijkheden van uw CRM-systeem? Of sterker nog: heeft u eigenlijk wel een modern CRM-systeem? En wordt u hierdoor beperkt in het genereren van leads?

De tijd van de kaartenbak is ver achter ons. Maar de tijd van Excel inmiddels ook. Er zijn zo veel nieuwe, betere methoden beschikbaar om je huidige en toekomstige klanten beter van dienst te zijn.

In combinatie met marketing automation wordt uw moderne CRM-systeem de olie die de lead-machine soepel laat draaien.

Een hoop Engelse termen en wellicht enigszins verwarrend. Laten we daarom bij het begin beginnen.

De customer journey

Verplaats uzelf in uw potentiële klant. Hoe komt hij in aanraking met uw bedrijf? Waar is hij naar op zoek? En wat heeft hij nodig om verder in zijn customer journey te geraken?

Werk het proces uit. Zo krijgt u inzicht in uw marketing funnel én uw sales funnel. Wanneer u precies in kaart brengt welk pad iemand bewandelt voordat hij uiteindelijk klant wordt, kunt u dat proces versnellen met gerichte prikkels.

MQL of SQL?

Toch blijft het gissen waar in de funnel uw prospect zich bevindt. Want wanneer is iemand een Marketing Qualified Lead (MQL) en wanneer een Sales Qualified Lead (SQL)? Oftewel: wanneer moet Marketing met de lead aan de slag en wanneer gaat dit estafettestokje over naar Sales?

De ontwikkeling van technologie heeft niet stilgestaan! Er zijn enorm geavanceerde, handige systemen die verrassend veel voordeel geven voor de verkoper bij zijn acquisitie. De combinatie van een CRM-systeem met marketing automation en IP-tracking kan van onschatbare waarde zijn. Zo wordt een websitebezoeker geïdentificeerd én gekwalificeerd. Alles wat hij doet, wordt bijgehouden met behulp van leadscoring.

Leadscoring

Leadscoring houdt in dat uw bezoekers punten krijgen voor allerlei acties. Het klikken op een link, het openen van een e-mail, het downloaden van een whitepaper, enzovoorts. Bereikt iemand een bepaalde score, dan is het tijd om te oogsten. Hij is inmiddels bekend met uw bedrijf, maar is er nog aan toe zelf de telefoon te pakken. Daarom kunt u die stap voor hem zetten, door hem te benaderen. Telefonische acquisitie krijgt hierdoor een hele andere dimensie. Sales belt alleen bedrijven waarvan blijkt dat er interesse is.

Leads genereren met uw CRM-systeem en marketing automation

Wanneer uw CRM-systeem en marketing automation goed zijn ingericht, kunt u effectief en gestructureerd hoogwaardige leads genereren. Hoe dat werkt?

  1. Dankzij prikkelende, opvallende content worden mensen zich bewust van een probleem. Doordat er wordt geregistreerd wie welke artikelen lezen, kan de interesse van de prospect worden geïdentificeerd. Marketing automation zorgt ervoor dat sales een overzichtelijk beeld heeft van de geïnteresseerde websitebezoekers.
  2. Uw prospect wordt na het lezen van een artikel geattendeerd op andere, gelieerde artikelen die hij ook interessant vindt. Hij klikt door want dat onderwerp heeft zijn interesse. Mogelijk schrijft hij zich zelfs in voor uw nieuwsbrief of download hij uw whitepaper waarmee hij zijn (mail)gegevens achterlaat.
  3. Is de lead voldoende opgewarmd, dan kunt u hem actief benaderen. Met leadscoring kunt u gemakkelijk bepalen wat het meest geschikte moment hiervoor is.

Maar waar moet ik beginnen?

Eigenlijk bent u al begonnen. U bent immers blogs aan het lezen over moderne leadgeneratie. Dat is stap één. Maar er zijn ook honderden interessante infographics en video’s die u helpen met acquisitie!

Lees: ‘Hoe gaat u uw omzet voor 2019 begroten? Investeren in Marketing of Sales?’

Lees: ‘Leads genereren met inbound marketing: gebruik outbound marketing!’

Lees: ‘Slim verkopen en effectieve acquisitie’

De volgende stap is dat u ook met een modern CRM-systeem en marketing automation gaat werken. Gebruik de Free version of Trial van het systeem dat u het meest aanspreekt. Probeer dingen uit en kijk rond. Misschien heeft u connecties die hetzelfde systeem gebruiken. Ga eens sparren of vraag om een demo.

crm systeem marketing automation hubspot sellian

Bij Sellian werken we met HubSpot

Haal het maximale uit uw investeringen

De mogelijkheden van de moderne technologie zijn eindeloos. Maar veel bedrijven die een modern CRM-systeem en marketing automation hebben aangeschaft, halen niet het maximale resultaat eruit. Misschien door een gebrek aan tijd, capaciteit of kennis. Een gemiste kans!

De uitdaging is om uzelf constant verder te verdiepen in de mogelijkheden. Of om u door specialisten hierover te laten informeren. Zodat ook uw salesteam effectief aan de slag gaat met acquisitie en meer aandacht heeft voor het benaderen van prospects.

Een heel andere aanpak dan u gewend bent? Dat kunnen we ons voorstellen. Uw concurrenten worstelen met hetzelfde probleem. Maar hopelijk zijn zij hun marketing- en salesproces nog niet aan het vernieuwen!

Hoe zien uw marketing- en salesproces er nu uit? Haalt u het maximale resultaat?

Lees ons gratis whitepaper ‘Haal het maximale uit uw marketing en sales’ en ontdek welke kansen u onbenut laat!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

Uzelf ontwikkelen als accountmanager

Lionel Messi staat al ruim tien jaar lang meer dan 4 uur per dag op het voetbalveld om zichzelf te ontwikkelen. Hij werkt iedere dag om nóg beter te worden door de juiste balans tussen werken, trainen, eten, slapen. Een professional op topniveau blijft immers altijd streven naar verbetering en dat doe je door te trainen. Al jarenlang verwonder ik mij erover hoe weinig de gemiddelde verkoper zich ontwikkelt.

Mijn Customer Journey bij Tesla

Vroeger dacht ik dat echte topverkopers gemaakt werden in de showrooms van de autodealers. De helden van de autoverkoop blijken echter moeilijk in staat bij te leren, draaien op de automatische piloot en missen veel kansen. Het zijn vaak geen topverkopers, ze laten in de praktijk kansen lopen. U ook?

Calculator Acquisitiekosten berekenen

Calculator: Bereken uw acquisitiekosten

Hoe veel zou u uit mogen geven aan nieuwe klanten? Met deze online calculator kunt u eenvoudig uw acquisitiekosten berekenen!

Sellian Seminar - Hoe transformeert u uw commerciële organisatie

Gratis seminar “Hoe transformeert u uw commerciële organisatie?”

Het internet heeft het gedrag van klanten veranderd. Verkoopprocessen die vroeger werkten, werken nu niet meer. In ons seminar leert u hoe u daarmee omgaat!

Help! Koude acquisitie mag misschien niet meer! Wat moet ik nu?

Koude acquisitie gaat binnenkort waarschijnlijk in de ban, als het aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken ligt. Consumenten moeten eerst toestemming geven om gebeld te worden met een opt-in. Wanneer volgt de zakelijke markt?

De aandacht estafette

In het salesvak zijn we de hele dag bezig met aandacht. Geven we onze klanten wel voldoende aandacht of juist te veel? Kan dat eigenlijk wel, een klant te veel aandacht te geven? Of brengen we zo Marketing & Sales Alignment in gevaar?

Meer B2B leads genereren: hoe doet u dat?

Meer B2B leads genereren is continu de uitdaging voor de verkoopafdeling. Een vraag die we vaak tegenkomen, bijvoorbeeld op LinkedIn. Het aantal reacties van vakgenoten is vaak opvallend groot. De antwoorden lopen nog verder uiteen dan de stroom aan binnenkomende reacties. Wat is uw strategie?

De mythe van de topverkopers

Vroeger dacht ik dat autoverkopers bij de top van verkopend Nederland behoorden. Want waar leert u het verkoopvak beter dan in de automobielbranche, toch? Inmiddels weet ik uit ervaring dat dit niet zo is; het blijkt een mythe. De branche is – enkelen daar gelaten – nog steeds vooral reactief ingesteld en de topverkopers in autoland missen nog veel kansen voor open doel. Terwijl het met de huidige technologie toch echt een stuk beter kan. Onderstaand ter illustratie enkele persoonlijke ervaringen van de afgelopen tijd.

Inbound Marketing in 5 stappen

Hier hebben we het principe van Inbound Marketing in 5 stappen uitgelegd. Het is de moderne manier om succesvol leads te genereren. En u kunt er meteen mee beginnen.

Alles over een Blog

Met iedere blog die u schrijft wilt u iets bij de lezer losmaken, zowel in B2B als B2C. Er zijn verschillende manieren en stijlen van bloggen, maar bij iedere stijl is het van belang dat u afsluit met een duidelijke CTA, die uw websitebezoekers verder helpt in de customer journey.

De waarde van een goed whitepaper

Bij steeds meer organisaties komt het besef dat online positioneren verder gaat dan het schrijven van een blog, adverteren of het publiceren van een post op social media. Het schrijven van content zoals een whitepaper is een onmisbare schakel in de strategische online propositie.

big data analyse b2b small data marketing sales sellian

Geen Big Data voor B2B, maar juist Small Data!

Er zitten veel voordelen aan het gebruiken van Big Data analyse om interessante B2B prospects te vinden. Tenminste, dat denken veel bedrijven. In realiteit is echter Small Data doorslaggevend. In het B2B segment is acquisitie immers zoeken naar een speld in een hooiberg. U heeft een beperkt aantal klanten. En om de speld in de hooiberg te vinden, heeft u de juiste tools nodig. Zo laat u als het ware een enorme magneet los op de hooiberg; dan heeft u die speld zo gevonden!