050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Hoe kunt u een CRM-systeem en Marketing Automation inzetten om leads te genereren?

Haalt u alles uit de mogelijkheden van uw CRM-systeem? Of sterker nog: heeft u eigenlijk wel een modern CRM-systeem? En wordt u hierdoor beperkt in het genereren van leads?

De tijd van de kaartenbak is ver achter ons. Maar de tijd van Excel inmiddels ook. Er zijn zo veel nieuwe, betere methoden beschikbaar om je huidige en toekomstige klanten beter van dienst te zijn.

In combinatie met marketing automation wordt uw moderne CRM-systeem de olie die de lead-machine soepel laat draaien.

Een hoop Engelse termen en wellicht enigszins verwarrend. Laten we daarom bij het begin beginnen.

De customer journey

Verplaats uzelf in uw potentiële klant. Hoe komt hij in aanraking met uw bedrijf? Waar is hij naar op zoek? En wat heeft hij nodig om verder in zijn customer journey te geraken?

Werk het proces uit. Zo krijgt u inzicht in uw marketing funnel én uw sales funnel. Wanneer u precies in kaart brengt welk pad iemand bewandelt voordat hij uiteindelijk klant wordt, kunt u dat proces versnellen met gerichte prikkels.

MQL of SQL?

Toch blijft het gissen waar in de funnel uw prospect zich bevindt. Want wanneer is iemand een Marketing Qualified Lead (MQL) en wanneer een Sales Qualified Lead (SQL)? Oftewel: wanneer moet Marketing met de lead aan de slag en wanneer gaat dit estafettestokje over naar Sales?

De ontwikkeling van technologie heeft niet stilgestaan! Er zijn enorm geavanceerde, handige systemen die verrassend veel voordeel geven voor de verkoper bij zijn acquisitie. De combinatie van een CRM-systeem met marketing automation en IP-tracking kan van onschatbare waarde zijn. Zo wordt een websitebezoeker geïdentificeerd én gekwalificeerd. Alles wat hij doet, wordt bijgehouden met behulp van leadscoring.

Leadscoring

Leadscoring houdt in dat uw bezoekers punten krijgen voor allerlei acties. Het klikken op een link, het openen van een e-mail, het downloaden van een whitepaper, enzovoorts. Bereikt iemand een bepaalde score, dan is het tijd om te oogsten. Hij is inmiddels bekend met uw bedrijf, maar is er nog aan toe zelf de telefoon te pakken. Daarom kunt u die stap voor hem zetten, door hem te benaderen. Telefonische acquisitie krijgt hierdoor een hele andere dimensie. Sales belt alleen bedrijven waarvan blijkt dat er interesse is.

Leads genereren met uw CRM-systeem en marketing automation

Wanneer uw CRM-systeem en marketing automation goed zijn ingericht, kunt u effectief en gestructureerd hoogwaardige leads genereren. Hoe dat werkt?

  1. Dankzij prikkelende, opvallende content worden mensen zich bewust van een probleem. Doordat er wordt geregistreerd wie welke artikelen lezen, kan de interesse van de prospect worden geïdentificeerd. Marketing automation zorgt ervoor dat sales een overzichtelijk beeld heeft van de geïnteresseerde websitebezoekers.
  2. Uw prospect wordt na het lezen van een artikel geattendeerd op andere, gelieerde artikelen die hij ook interessant vindt. Hij klikt door want dat onderwerp heeft zijn interesse. Mogelijk schrijft hij zich zelfs in voor uw nieuwsbrief of download hij uw whitepaper waarmee hij zijn (mail)gegevens achterlaat.
  3. Is de lead voldoende opgewarmd, dan kunt u hem actief benaderen. Met leadscoring kunt u gemakkelijk bepalen wat het meest geschikte moment hiervoor is.

Maar waar moet ik beginnen?

Eigenlijk bent u al begonnen. U bent immers blogs aan het lezen over moderne leadgeneratie. Dat is stap één. Maar er zijn ook honderden interessante infographics en video’s die u helpen met acquisitie!

Lees: ‘Hoe gaat u uw omzet voor 2019 begroten? Investeren in Marketing of Sales?’

Lees: ‘Leads genereren met inbound marketing: gebruik outbound marketing!’

Lees: ‘Slim verkopen en effectieve acquisitie’

De volgende stap is dat u ook met een modern CRM-systeem en marketing automation gaat werken. Gebruik de Free version of Trial van het systeem dat u het meest aanspreekt. Probeer dingen uit en kijk rond. Misschien heeft u connecties die hetzelfde systeem gebruiken. Ga eens sparren of vraag om een demo.

crm systeem marketing automation hubspot sellian

Bij Sellian werken we met HubSpot

Haal het maximale uit uw investeringen

De mogelijkheden van de moderne technologie zijn eindeloos. Maar veel bedrijven die een modern CRM-systeem en marketing automation hebben aangeschaft, halen niet het maximale resultaat eruit. Misschien door een gebrek aan tijd, capaciteit of kennis. Een gemiste kans!

De uitdaging is om uzelf constant verder te verdiepen in de mogelijkheden. Of om u door specialisten hierover te laten informeren. Zodat ook uw salesteam effectief aan de slag gaat met acquisitie en meer aandacht heeft voor het benaderen van prospects.

Een heel andere aanpak dan u gewend bent? Dat kunnen we ons voorstellen. Uw concurrenten worstelen met hetzelfde probleem. Maar hopelijk zijn zij hun marketing- en salesproces nog niet aan het vernieuwen!

Hoe zien uw marketing- en salesproces er nu uit? Haalt u het maximale resultaat?

Lees ons gratis whitepaper ‘Haal het maximale uit uw marketing en sales’ en ontdek welke kansen u onbenut laat!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

stappenplan salesgesprek voeren 6 stappen sellian marketing sales

In 6 stappen naar een doelgericht salesgesprek

Een eerste salesgesprek met een prospect is van enorm belang. Lees hier welke 6 stappen u moet zetten voor een doeltreffend salesgesprek!

Het commerciële proces: zo sterk als de zwakste schakel!

Commercie is een ketenproces dat bestaat uit diverse schakels. De zwakste schakel biedt de hoogste kans op verbetering.

Wat zijn leads en hoe genereert u meer B2B leads?

In de wereld van de marketing wordt de term leads steeds groter. Deze Engelse...

De mythe van de topverkopers

Vroeger dacht ik dat autoverkopers bij de top van verkopend Nederland behoorden. Want waar leert u het verkoopvak beter dan in de automobielbranche, toch? Inmiddels weet ik uit ervaring dat dit niet zo is; het blijkt een mythe. De branche is – enkelen daar gelaten – nog steeds vooral reactief ingesteld en de topverkopers in autoland missen nog veel kansen voor open doel. Terwijl het met de huidige technologie toch echt een stuk beter kan. Onderstaand ter illustratie enkele persoonlijke ervaringen van de afgelopen tijd.

Account Based Marketing: hoe, waarom en wanneer?

Met name in het B2B segment kan het gebruiken van een Account-Based Marketing plan u aan de ideale nieuwe klanten helpen. Zo kunt u duidelijk focussen op het binnenhalen van specifieke (grote) klanten. Het is dan ook de manier om in te spelen op de 80-20 regel.

Alleen nog bezoekers op uw website die écht interessant zijn

Hoeveel van uw traffic bestaat daadwerkelijk uit hoogwaardige leads? De marketingafdeling denkt dat ze leads levert aan de buitendienst, terwijl deze leads in werkelijkheid geen leads zijn. Daarom moeten sales-professionals de marketingafdeling een handje gaan helpen. Een buyer persona opstellen is een goede eerste stap om beter de doelgroep te bereiken.

b2b leads genereren crm-systeem marketing automation marketing sales sellian smarter business development

Hoe kunt u een CRM-systeem en Marketing Automation inzetten om leads te genereren?

In uw CRM-systeem registreert u informatie over de klant. Maar hoe zet u een CRM-systeem en Marketing Automation effectief in voor het genereren van leads?

Calculator Acquisitiekosten berekenen

Calculator: Bereken uw acquisitiekosten

Hoe veel zou u uit mogen geven aan nieuwe klanten? Met deze online calculator kunt u eenvoudig uw acquisitiekosten berekenen!

Professioneel netwerken: rendement, doel en belang

Professioneel netwerken bij de vele nieuwjaarsborrels lijkt een uitgelezen kans. Heeft u de eerste nieuwjaarsborrel al achter de rug? En wat heeft het u opgeleverd? Alleen een kater of ook leads?

Offerte nabellen of opvolgen: altijd te vroeg of te laat?

Een offerte nabellen of opvolgen vergt uitstekende timing. Want hoe vaak gebeurt het dat u belt terwijl de klant deze nog niet eens gelezen heeft? Of erger nog, dat de klant al de offerte van de concurrent getekend heeft?! Het begint natuurlijk allemaal bij het schrijven van een uitstekend offerte, maar wat daarna komt is vaak minstens net zo belangrijk. Wat als u over de schouder van de lezer digitaal mee kon kijken?

Wat is een whitepaper

Het whitepaper staat centraal in de online (B2B) marketing voor uw product of...

Help! Koude acquisitie mag misschien niet meer! Wat moet ik nu?

Koude acquisitie gaat binnenkort waarschijnlijk in de ban, als het aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken ligt. Consumenten moeten eerst toestemming geven om gebeld te worden met een opt-in. Wanneer volgt de zakelijke markt?