050-211 20 55 info@sellian.nl

Marketing automation software vergelijken: waar moet u op letten?

Marketing automation is een krachtige tool om uw marketing en sales te professionaliseren. Want daarmee genereert u niet alleen betere leads, het maakt het ook makkelijker om van deze leads loyale klanten te maken. Marketing automation is dus onmisbaar als u serieus aan de slag wilt met inbound marketing en sales. Marketing automation software vergelijken kan echter best lastig zijn. Dus hoe maakt u de beste keuze uit de verschillende aanbieders? 

Aanbieders van marketing automation

Wanneer u marketing automation software gaat vergelijken, dan blijkt dat er een groot aanbod is. Hubspot, SharpSpring, Salesforce Pardot, Active Campaign, Eloqua, Marketo… dit is nog maar een kleine greep uit de mogelijkheden. Maar wel met allerlei verschillen in functionaliteiten, schaalbaarheid, complexiteit, gebruiksvriendelijkheid en integratiemogelijkheden met andere systemen. Ook de prijzen kunnen aanzienlijk verschillen. Daarnaast bieden leveranciers ook vaak verschillende pakketten, met verschillende functionaliteiten. Er zijn verschillende vergelijkingssites die de leveranciers van marketing automation software vergelijken op basis van echte user reviews, bijvoorbeeld G2. Op de website van Datanyze ziet u wie de marktleiders zijn. 

Neem uw strategie en doelstellingen als uitgangspunt

Om een goede keuze te maken, dient u van tevoren een aantal zaken helder te hebben. Bepaal welke doelen u wilt behalen en wat u daarvoor nodig heeft. Inventariseer uw eisen en wensen en betrek niet alleen uw IT-afdeling, maar ook uw marketing- en salesteams. Zo komt u later niet voor vervelende verrassingen te staan. Laat u bijvoorbeeld niet  verleiden om een state-of-the-art platform aan te schaffen, waar u vervolgens niet de juiste capaciteiten en middelen voor in huis heeft. Al die mooie oplossingen kunnen heel aantrekkelijk klinken, maar kunnen het systeem ook complex en kostbaar maken. Het inrichten en gebruiken van zo’n systeem gaat namelijk niet vanzelf. Het is ook heel belangrijk om te beseffen dat marketing automation ondersteunend is aan uw marketing- en salesstrategie. Zonder duidelijke strategie en doelstellingen haalt u nooit het maximale uit het systeem. 

Marketing automation software vergelijken

De aanschaf van een marketing automation platform is geen kleine beslissing. Het is daarom van belang dat de gekozen software past bij uw bedrijfsstrategie, uw marketing- en salesdoelstellingen, de capaciteit van uw teams en uw manier van werken. En natuurlijk bij uw budget. Daarom zetten we in deze blog aantal beslisfactoren op een rij. Deze kunt u meenemen als u marketing automation software gaat vergelijken.

Lees ons gratis whitepaper

Functionaliteiten

Het is natuurlijk essentieel dat de marketing automation software de functionaliteiten biedt die u nodig heeft. Wees kritisch op de verschillende mogelijkheden en de complexiteit. Bedenk ook welke tools u daadwerkelijk nodig heeft en gaat gebruiken. 

1. E-mailmarketing

E-mailmarketing is een ontzettend belangrijk onderdeel van marketing automation. Daarmee kunt u automatisch mailings, nieuwsbrieven en andere e-mails versturen. De precieze mogelijkheden kunnen echter per softwarepakket verschillen. Denk bijvoorbeeld aan de mate van personalisatie en segmentatie. Maar kijk ook naar de gebruiksvriendelijkheid om templates te maken en A/B-testen uit te voeren. Hoe krachtig de e-mailmarketing functionaliteit is, heeft veel invloed op het behalen van uw doelstellingen. 

2. Lead scoring en lead nurturing

Lead nurturing is de sleutel om geïnteresseerde leads te converteren naar klanten. Dit houdt in dat u leads blijft voeden met relevante informatie, waarmee u zijn buyer’s journey bevordert. En daar is een belangrijke rol weggelegd voor marketing automation software. Kijk daarom goed welke mogelijkheden de tool biedt om uw prospects in een vroeg stadium van hun buyer’s journey te monitoren, te kwalificeren met behulp van lead scoring, en door de salesfunnel te leiden. 

3. Workflows inrichten

Het inrichten van workflows kan een grote bijdrage leveren aan lead nurturing en het versterken van klantrelaties. Hiermee kunt u automatisch een serie mails versturen met gepersonaliseerde content op basis van allerlei eigenschappen en acties. Bijvoorbeeld nadat iemand een whitepaper heeft gedownload. Maar lang niet alle softwareplatforms bieden daarvoor goede mogelijkheden. SalesForce, Active Campaign, SharpSpring en HubSpot springen er wat dat betreft uit. 

4. CMS-functies

Marketing automation software bevat vaak verschillende CMS-functies. Denk aan het maken van (dynamische) landingspagina’s, webformulieren en blogpagina’s. Ook SEO-management kan hiervan onderdeel zijn. Sommige leveranciers bieden zelfs een volledige CMS-functie waar u website op kan draaien.

5. Integratie van kanalen

De kracht van marketing automation is vaak dat u verschillende kanalen in één platform kunt beheren en automatiseren. Dat maakt het eenvoudiger om multichannel campagnes in te zetten. Kijk daarom welke mogelijkheden er zijn om naast e-mail en website ook andere kanalen te integreren. Bijvoorbeeld social media, webinars, search engine advertising, chatapps en chatbots.

6. Integratie met uw CRM en andere systemen

Hoe meer klant- en datakanalen worden samengebracht in het marketing automation platform, hoe krachtiger en effectiever het wordt. CRM is daarbij een onmisbaar onderdeel. De CRM-functionaliteiten verschillen echter per aanbieder, evenals de mogelijkheid om uw bestaande CRM te koppelen. Het is absoluut noodzakelijk dat uw marketing automation platform kan integreren met uw CRM. Bedenk ook met welke andere systemen koppelingen nodig zijn en met welk doel. En ga na wat er nodig is voor een succesvolle implementatie.

7. Meten, analyseren en rapporteren

Uiteindelijk wilt u natuurlijk weten welke resultaten uw campagnes opleveren. De software moet daarom gedrag op de verschillende kanalen kunnen tracken en naadloos integreren met tools als Google Analytics. En statistieken bieden die laten zien hoe leads zich door de funnel bewegen. Met deze inzichten kunt u ook nagaan wat wel en niet werkt en uw activiteiten optimaliseren. Kijk ook naar de rapportagemogelijkheden die de software bevat. 

marketing automation software vergelijken sellian marketing sales groningen

Gebruiksvriendelijkheid en helpdesk

Hoewel marketing automation allerlei slimme oplossingen biedt, blijft het voor een groot deel mensenwerk. Gebruikers kunnen snel verdwalen in de grote hoeveelheid functionaliteiten. Gebruiksvriendelijkheid is daarom heel belangrijk bij het kiezen van een platform. Sommige aanbieders richten zich meer op de techniek en anderen meer op gebruiksgemak. Software met meer mogelijkheden vraagt vaak ook om meer kennis en expertise. Het is dus essentieel dat uw mensen goed met het systeem uit de voeten kunnen en dat zij weten wat de mogelijkheden zijn. Als u dit niet goed in beeld hebt, dan loopt u het risico dat u veel betaalt voor een systeem dat niet of niet optimaal wordt gebruikt. 

Helpdesk en support

Wees ook kritisch op de ondersteuning en helpdeskfuncties die de leverancier biedt. Hoe is de bereikbaarheid en welke support bieden ze? En welke trainingsmogelijkheden zijn er? Ook belangrijk is dat u goed kunt inschatten welke vaardigheden u in huis hebt en welke ondersteuning uw marketing- en salesteams nodig hebben om goed met het systeem te kunnen werken. De kans is groot dat zij hulp nodig hebben om alles onder de knie te krijgen. Let ook goed op welke support gratis is en voor welke ondersteuning u moet betalen.

Schaalbaarheid

Aanbieders van software richten zich vaak op een bepaalde doelgroep, bijvoorbeeld het mkb of juist grote, complexe organisaties. En of de klant een B2B-bedrijf is of bijvoorbeeld een webshop. Het is belangrijk dat u een tool kiest die past bij uw doelstellingen en de omvang van uw bedrijf. De kosten van marketing automation software zijn vaak afhankelijk van de hoeveelheid contacten die u hierin opneemt. Bent u dus van plan om flink te groeien met uw bedrijf – en dat is waarschijnlijk de insteek en het resultaat van succesvolle leadgeneratie! -, dan is het slim daar alvast rekening mee te houden. En denk ook aan zaken als informatiebeveiliging en compliancy. Datamigraties zijn vaak ingewikkeld, dus het zou zonde zijn als u na 1 of 2 jaar naar een ander platform moet overstappen. 

Prijs

De prijsopbouw is bij veel leveranciers van marketing automation software vergelijkbaar. Vaak is het afsluiten van een abonnement nodig, bijvoorbeeld per maand of per jaar. Dit is meestal een vaste startprijs en eventueel aanvullende kosten op basis van, bijvoorbeeld, het aantal gebruikers en het maximum aantal contacten in de database of het aantal te verzenden e-mails. Ook kunt u soms kiezen uit meerdere pakketten, ieder met verschillende functionaliteiten. 

Kosten van marketing automation software vergelijken kan lastig zijn omdat de prijzen en pakketten enorm uiteenlopen. Kijk goed wat een basispakket kost en wat de mogelijkheden zijn voor uitbreiding. Stel uzelf in elk geval de volgende vragen:

  • Welke functionaliteiten biedt het pakket en welke hebt u nu en eventueel op een later moment nodig?
  • Welke losse tools waar u nu apart voor betaalt, zijn straks overbodig omdat deze zijn geïntegreerd in het marketing automation platform?
  • Welke extra kosten betaalt u eventueel voor het inrichten en implementeren, en voor de integratie met andere systemen?
  • Wat zijn de kosten voor uitbreiding van het aantal gebruikers, het aantal contacten in de database, of het aantal verzonden e-mails?
  • Zijn er kosten verbonden aan support en helpdeskfuncties?
  • Wat is de Return on Investment (ROI)? Met andere woorden, wat levert marketing automation u op in relatie tot de kosten. Hubspot heeft hiervoor een interessante calculator ontwikkeld.

Marketing automation software vergelijken: vraag een demo of trialversie aan

De meeste softwareleveranciers bieden gratis demo’s of trialversies aan. Het is slim om hiervan gebruik te maken, want dat maakt marketing automation software vergelijken een stuk eenvoudiger. Zo kunt u een indruk krijgen van wat er allemaal mogelijk is en wat de verschillen zijn. 

Welke software gebruiken wij?

Bij Sellian hebben wij gekozen voor de software van Hubspot, de marktleider op het gebied van marketing automation. Dit is een zeer gebruiksvriendelijk en volledig platform, dat heel geschikt is voor het midden- en kleinbedrijf. Het bevat eigenlijk alle functionaliteiten die nodig zijn om succesvol aan de slag te gaan met inbound marketing en sales, inclusief een eigen CRM, een uitgebreid CMS, social media tools en analytics-functies. Hubspot is ook veel meer dan marketing automation alleen. Met een Marketing Hub, Sales Hub en Customer Service Hub is het een all-in-platform waarin uw marketing, sales en klantenservice optimaal kunnen samenwerken aan een perfecte klantreis. Bovendien biedt Hubspot uitgebreide online trainingsmogelijkheden en een uitstekende helpdesk en service. Als Gold Partner van Hubspot laten wij u graag kennismaken met dit platform.  

Meer weten over marketing automation vergelijken

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van marketing automation en inbound marketing en sales? Neem dan contact op voor een vrijblijvende afspraak. Bij Sellian kunnen wij u adviseren over uw marketing en sales strategie en hoe u marketing automation kunt inzetten. Zo helpen wij u om meer kwalitatieve leads te genereren, zodat uw omzet kan groeien. Het aanschaffen van software is slechts een eerste stap. Het vergt een team van specialisten om er het maximale uit te halen.

Wilt u ook meer omzet door sneller en slimmer te groeien? Dan kunt u niet meer zonder marketing automation software. Download ook ons whitepaper om te ontdekken hoe u meer haalt uit uw marketing en sales.

Whitepaper

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Sellian

Burgemeester J.G. Legroweg 45
9761 TA Eelde

050 - 211 20 55
info@sellian.nl

Volg ons

Wij zijn er voor u!

Wilt u graag eens vrijblijvend kennismaken?