050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Accountmanagers en new business

Als u als bedrijf wilt groeien is new business onmisbaar. Natuurlijk, ook bij bestaande relaties is nog veel te winnen, maar de accountmanagers beheren hun bestaande relaties prima. En als ze de focus moeten leggen op cross- en deep-selling, dan gaat dat ook nog wel lukken. Maar… Accountmanagers hebben vaak geen tijd, focus of energie voor new business. Een hoofdpijndossier voor veel directies en commercieel managers.

Accountmanagers zitten vaak (te) veel binnen. Het uitwerken van offertes, uitzoekwerk… Ze zijn druk met van alles en nog wat. Hoe veel klanten bezoeken ze wekelijks? Tussen de zeven en tien klanten per week? En hoe veel daarvan zijn bezoeken aan prospects?

Natuurlijk, in iedere branche werkt het anders, maar toch… Heeft u overigens ooit uitgerekend wat het u zou opleveren wanneer iedere accountmanager twee bezoeken per week meer zou doen? Of één prospectbezoek per week erbij zou hebben?

Accountmanagers houden niet van acquisitie

Accountmanagers houden niet van acquisitie. Terwijl ze het wel leuk vinden om met geïnteresseerde prospects in gesprek te gaan. Maar het in contact komen met prospects, dat blijft een uitdaging. Mogelijk heeft u als commercieel verantwoordelijke al meerdere keren erop gehamerd. Aandacht voor acquisitie náást het relatiebeheer. Zelden komt het gewenste resultaat eruit.

U kunt ervoor kiezen om uw salesteam te verdelen in farmers en hunters. Waarbij de hunters vrijwel altijd jonge gasten zijn die het op energie wel een paar jaar volhouden. Acquireren, netwerken, telefonische acquisitie… Is dit wel de juiste oplossing anno 2018? En bovendien: wanneer gaat deze junior renderen? Na een half jaar? Of een jaar? Of moet u na die periode concluderen dat het niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd?

De wereld van acquisitie is veranderd. En hoe! Hoewel hele volksstammen vasthouden aan de traditionele manier van (koude) acquisitie is er al jarenlang een bewezen alternatief. Denk anders. Denk in de huidige mogelijkheden! En zet uw sales medewerkers in hun kracht!

Uit onderzoek blijkt dat 94% van de bedrijven zich online oriënteert. Dus is het zaak om gevonden te worden zodra de suspect in de markt is. Kunt u het nog volgen?

New business met inbound marketing

Sinds bijna 10 jaar is in Nederland de systematiek inbound marketing overgewaaid om voor new business te zorgen. Corporate bedrijven in Nederland werken er al jarenlang mee. En met succes. Het is verbazingwekkend dat deze bewezen aanpak voor het genereren van hoogwaardig gekwalificeerde leads verder nog zo onbekend is. Want het werkt! Het is dé oplossing om de accountmanagers in stelling te brengen. En meer new business te doen!

Het vergt echter een heldere strategie en een investering om de omslag te maken. En belangrijker nog: de omslag in denken. Een strategische keuze dus. Niet uitbreiden met een junior sales die acquisitie gaat doen, maar de organisatie klaarstomen voor de toekomst. De afdeling marketing wordt verantwoordelijk voor de leadgeneratie en het inside sales team levert de hooggekwalificeerde leads aan sales. Een enorme kostenbesparing en vele malen effectiever. Met een goede marketing & sales alignment wordt het estafettestokje goed doorgegeven van marketing naar sales.

Het acquisitievak is de laatste jaren enorm veranderd. Pas uw sales-organisatie tijdig aan voordat het te laat is. Repareer het dak nu het nog droog is.

Kent u Kodak nog? Ooit waren ze wereldmarktleider met fotocamera’s en fotorolletjes. Wie had gedacht dat het binnen enkele jaren helemaal voorbij zou zijn. Het acquisitie-vak zit middenin eenzelfde metamorfose. Wees er op tijd bij om een andere koers te varen, het kan nu nog!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

Alleen nog bezoekers op uw website die écht interessant zijn

Hoeveel van uw traffic bestaat daadwerkelijk uit hoogwaardige leads? De marketingafdeling denkt dat ze leads levert aan de buitendienst, terwijl deze leads in werkelijkheid geen leads zijn. Daarom moeten sales-professionals de marketingafdeling een handje gaan helpen. Een buyer persona opstellen is een goede eerste stap om beter de doelgroep te bereiken.

salesplan 2019 marketingplan 2019 sellian business development sales marketing

Salesplan en Marketingplan voor 2019

Hebben uw salesteam en marketingteam het salesplan en marketingplan voor 2019 al klaar? Het einde van het jaar nadert en dus is het tijd voor bezinning. Maar ook voor vooruitblikken. Waarschijnlijk had u wel een aantal doelstellingen opgesteld die u dit jaar niet haalt. Wat gaat u in 2019 anders doen? Wat gaan andere (mkb) bedrijven doen in het nieuwe jaar?

Inbound Marketing in 5 stappen

Hier hebben we het principe van Inbound Marketing in 5 stappen uitgelegd. Het is de moderne manier om succesvol leads te genereren. En u kunt er meteen mee beginnen.

Meer B2B leads genereren: hoe doet u dat?

Meer B2B leads genereren is continu de uitdaging voor de verkoopafdeling. Een vraag die we vaak tegenkomen, bijvoorbeeld op LinkedIn. Het aantal reacties van vakgenoten is vaak opvallend groot. De antwoorden lopen nog verder uiteen dan de stroom aan binnenkomende reacties. Wat is uw strategie?

Profiteren van het ‘Pareto principe’ of de ’80-20-regel’

Het Pareto principe of de 80-20-regel, u heeft er misschien wel eens van gehoord. Er wordt vaak naar gerefereerd in de wereld van marketing en sales, maar gaat ook in andere branches op. Maar als het gaat om sales dicteert de regel dat ongeveer 20% van de klanten verantwoordelijk is voor ongeveer 80% van de verkoop. Ieder bedrijf is dus sterk afhankelijk van een klein aantal (grote) klanten.

De waarde van een goed whitepaper

Bij steeds meer organisaties komt het besef dat online positioneren verder gaat dan het schrijven van een blog, adverteren of het publiceren van een post op social media. Het schrijven van content zoals een whitepaper is een onmisbare schakel in de strategische online propositie.

Maak jouw blogs net zo verslavend als Game of Thrones

Voor veel mensen is het onduidelijk: hoe vaak moet u bloggen voor uw bedrijf? Hierover zijn de meningen verdeeld. De een blogt twee keer per maand, de ander drie keer per week. De praktijk wijst uit dat één keer per week goed werkt.

Wat is een whitepaper

Het whitepaper staat centraal in de online (B2B) marketing voor uw product of...

De aandacht estafette

In het salesvak zijn we de hele dag bezig met aandacht. Geven we onze klanten wel voldoende aandacht of juist te veel? Kan dat eigenlijk wel, een klant te veel aandacht te geven? Of brengen we zo Marketing & Sales Alignment in gevaar?

b2b leads genereren crm-systeem marketing automation marketing sales sellian smarter business development

Hoe kunt u een CRM-systeem en Marketing Automation inzetten om leads te genereren?

In uw CRM-systeem registreert u informatie over de klant. Maar hoe zet u een CRM-systeem en Marketing Automation effectief in voor het genereren van leads?

Accountmanagers en new business

New business is onmisbaar voor de groei van uw bedrijf. Ook bij bestaande relaties is nog veel te winnen, maar de accountmanagers beheren hun bestaande relaties prima. Maar accountmanagers hebben vaak geen tijd, focus of energie voor new business. Een hoofdpijndossier voor velen!

Wat zijn leads en hoe genereert u meer B2B leads?

In de wereld van de marketing wordt de term leads steeds groter. Deze Engelse...