050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Salesplan en Marketingplan voor 2019

Hebben uw salesteam en marketingteam het salesplan en marketingplan voor 2019 al klaar? Het einde van het jaar nadert en dus is het tijd voor bezinning. Maar ook voor vooruitblikken. Waarschijnlijk had u wel een aantal doelstellingen opgesteld die u dit jaar niet haalt. Wat gaat u in 2019 anders doen? Wat gaan andere (mkb) bedrijven doen in het nieuwe jaar?

Bij een vooruitblik op 2019 hoort eigenlijk ook een terugblik op 2018. Uit onderzoek bleek dat 84% van de B2B marketeers had gepland om in 2018 een strategische focus te hebben op leadgeneratie. 57% wilde zich richten op customer experience, 49% op marketing automation en 39% op de AVG of GDPR wetgeving. Maar in 2019 zijn er toch een aantal andere prioriteiten, zo blijkt…

Leadgeneratie (84% → 86%)

Lag uw strategische focus in 2018 ook grotendeels op B2B leadgeneratie? Verstandig, want nieuwe klanten aantrekken is de ideale manier om te groeien. Dat deed 71% van de Nederlandse B2B marketeers door middel van content marketing.

Ook in 2019 blijft leadgeneratie ontzettend belangrijk. Maar liefst 86% van B2B marketeers geeft aan dat dit de belangrijkste strategische focus heeft, waarbij 81% content marketing inzet.

Customer experience (57% → 55%)

In het B2B segment is customer experience enorm belangrijk. U bent immers afhankelijk van een aantal (grote) klanten. Het is dan ook belangrijk deze tevreden te houden, ook als mkb’er. Ten eerste moet uw product natuurlijk waterdicht zijn. Maar ten tweede is ook communicatie met de klant van enorm belang. Daarom was de verwachting dat 89% van B2B marketeers in 2018 actief gebruik zou maken van een CRM-systeem.

Dat percentage bleek iets lager te zijn, namelijk 80%. Ook het percentage dat customer experience als strategische focus heeft is iets afgenomen, namelijk 55% ten opzichte van 57% in 2018. Wel geeft 10% aan in 2019 te willen starten met een CRM-systeem.

Marketing automation (49% → 48%)

Bijna de helft van B2B marketeers wilde in 2018 marketing automation als strategische focus hebben. Bovendien gebruikte 40% het al, ten opzichte van 30% in 2016. In 2018 zou daar nog eens 28% bij komen. Kortom, het wordt steeds populairder. En terecht, want het is de ideale manier om leads op te werken voor de sales. Het is bijvoorbeeld mogelijk om precies te zien welke bedrijven op uw website zijn geweest. En welke pagina’s ze hebben bekeken. Maar u kunt ook eenvoudig automatische e-mailcampagnes (inclusief herinneringsmails) opstellen en verzenden.

In 2019 blijft de focus op marketing automation ongeveer gelijk. 48% van B2B marketeers geeft aan dat dit een strategische focus is. De verwachting dat 68% gebruik zou maken van marketing automation is geen realiteit geworden; 53% zet marketing automation in en 18% geeft aan hier in 2019 mee te willen starten. De B2B marketeers lijken dus wat terughoudender te zijn, waardoor nog altijd te veel kansen gemist worden.

AVG of GDPR wetgeving (39% → 32%)

Slechts 39% van de B2B marketeers had een strategische focus op de AVG of GDPR wetgeving in 2018. De General Data Protection Regulation wetgeving (of Algemene Verordening Gegevensbescherming) werd op 25 mei 2018 van kracht. Hiermee worden privacygevoelige gegevens die beheerd worden door organisaties beschermd. Dat is niet alles, u moet namelijk ook kunnen aantonen dat u zich hieraan houdt. Anders zijn stevige boetes en imagoschade een logisch gevolg. En dat kan met name voor mkb’ers een doodsteek zijn.

In 2019 is de AVG enigszins ‘normaal’ geworden, waardoor nog slechts 32% zich actief en strategisch bezighoudt met databescherming.

2019: Converteren van leads naar klanten (82%)

In hun vooruitblik op 2019 geven B2B marketeers ook aan sterke focus te hebben op het converteren van leads naar klanten. Met maar liefst 82% is het na leadgeneratie het belangrijkste aandachtspunt. Steeds meer organisaties zien in hoe lastig het is om de lead op het juiste moment over te geven van marketing aan sales.

Lees: De aandacht estafette: het estafettestokje overgeven van marketing aan sales

2019: ROI marketing aantonen (50%)

Tot slot hechten B2B marketeers in 2019 veel waarde aan het aantonen van de Return On Investment (ROI) van marketing. Op de korte termijn is dat natuurlijk erg moeilijk. Dan blijft het bij exposure en vertoningen op social media, bijvoorbeeld. Op de lange termijn gaat het erom dat er omzetgroei gerealiseerd wordt. Het gaat erom dat marketing in samenwerking met sales goede resultaten boekt.

Uw salesplan en marketingplan voor 2019

Al met al is het opstellen van uw salesplan en marketingplan voor 2019 een hele klus, uw salesteam en marketingteam hebben de handen vol. Maar heeft u deze wel? Of zijn deze wel groot genoeg? Gaat uw bedrijf met het marketingplan en salesplan wel mee met de tijd?

Sellian is gespecialiseerd in het toepassen van de allernieuwste technieken in B2B leadgeneratie, zowel in marketing als sales. We gaan voor omzetgroei op de lange termijn, als duurzame oplossing. Dat noemen we Smarter Business Development.

Vraag een vrijblijvend consult aan en samen komen we erachter wat u in 2019 anders kunt doen. Of lees ons gratis whitepaper en leer hoe u het maximale uit uw marketing en sales kunt halen!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

Inbound Marketing: het moderne alternatief voor koude acquisitie!

Koude acquisitie is niet meer van nu! Start in plaats daarvan met het inspireren van klanten met blogs, video’s, infographics, whitepapers! Dat is modern!

Inbound Marketing in 5 stappen

Hier hebben we het principe van Inbound Marketing in 5 stappen uitgelegd. Het is de moderne manier om succesvol leads te genereren. En u kunt er meteen mee beginnen.

Wat is tractie en wat heeft dat te maken met groei?

Er is bestaat geen bedrijf zonder omzet. En om te groeien heeft ieder bedrijf nieuwe klanten nodig. Tractie is daarbij het belangrijkste wat je moet realiseren.

De aandacht estafette

In het salesvak zijn we de hele dag bezig met aandacht. Geven we onze klanten wel voldoende aandacht of juist te veel? Kan dat eigenlijk wel, een klant te veel aandacht te geven? Of brengen we zo Marketing & Sales Alignment in gevaar?

Hoe komen mijn verkopers aan tafel bij nieuwe klanten?

Regelmatig stap ik als inbound salesman bij een sales gedreven organisatie binnen. De verkoop buitendienst wordt geacht om bij klanten te zijn. En er wordt van alles in het werk gesteld om de buitendienst te faciliteren om zoveel mogelijk klantgesprekken per week te voeren.

Meer B2B leads genereren: hoe doet u dat?

Meer B2B leads genereren is continu de uitdaging voor de verkoopafdeling. Een vraag die we vaak tegenkomen, bijvoorbeeld op LinkedIn. Het aantal reacties van vakgenoten is vaak opvallend groot. De antwoorden lopen nog verder uiteen dan de stroom aan binnenkomende reacties. Wat is uw strategie?

Maak jouw blogs net zo verslavend als Game of Thrones

Voor veel mensen is het onduidelijk: hoe vaak moet u bloggen voor uw bedrijf? Hierover zijn de meningen verdeeld. De een blogt twee keer per maand, de ander drie keer per week. De praktijk wijst uit dat één keer per week goed werkt.

Alleen nog bezoekers op uw website die écht interessant zijn

Hoeveel van uw traffic bestaat daadwerkelijk uit hoogwaardige leads? De marketingafdeling denkt dat ze leads levert aan de buitendienst, terwijl deze leads in werkelijkheid geen leads zijn. Daarom moeten sales-professionals de marketingafdeling een handje gaan helpen. Een buyer persona opstellen is een goede eerste stap om beter de doelgroep te bereiken.

Hoe gaat u uw omzet voor 2019 begroten? Investeren in marketing of sales?

Q4 staat bij de meeste bedrijven in het teken van begrotingen. Als commercieel eindverantwoordelijke een hele uitdaging. Investeert u in marketing of sales?

B2B marketing sales strategie toekomst smarter business development sellian groningen

De B2B Marketing & Sales Strategie voor de Toekomst

Een marketing en sales strategie is essentieel om succesvol te zijn. In deze longread blog leggen we uit welke B2B ontwikkelingen niet mogen ontbreken in die strategie!

Profiteren van het ‘Pareto principe’ of de ’80-20-regel’

Het Pareto principe of de 80-20-regel, u heeft er misschien wel eens van gehoord. Er wordt vaak naar gerefereerd in de wereld van marketing en sales, maar gaat ook in andere branches op. Echter, als het gaat om sales, dicteert de regel dat ongeveer 20% van de klanten verantwoordelijk is voor ongeveer 80% van de verkoop. Ieder bedrijf is dus sterk afhankelijk van een klein aantal (grote) klanten.

b2b leads genereren crm-systeem marketing automation marketing sales sellian smarter business development

Hoe kunt u een CRM-systeem en Marketing Automation inzetten om leads te genereren?

In uw CRM-systeem registreert u informatie over de klant. Maar hoe zet u een CRM-systeem en Marketing Automation effectief in voor het genereren van leads?