050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Wat is tractie en wat heeft dat te maken met groei?

Er bestaat geen bedrijf zonder omzet. En om te groeien heeft ieder bedrijf nieuwe klanten nodig. Tractie is daarbij het belangrijkste wat u moet realiseren om te zorgen voor omzetgroei.

Tractie en dromen die niet uitkomen

tractie hockeystick curve online marketing bureau groningen sellian

Hockeystick Curve

Groeien gaat wanneer u eenmaal iets goeds te pakken heeft niet meer lineair maar exponentieel. Althans dat zegt de theorie, en Excel is gewillig om uw gelijk te bewijzen. Daarom komen hockeystick curves zo vaak voor in businessplannen.

Maar in het echte leven gaat dit voor de meeste bedrijven niet op. De groei blijft achter en de omzet blijft hangen op die nagenoeg vlakke lijn in de grafiek. De knik naar boven wordt niet gerealiseerd. De dromen komen niet uit. En dat heeft alles te maken met een gebrek aan tractie.

De meest gebruikte indicator voor groei is omzet. Immers: als de omzet toeneemt groeit het bedrijf toch? Mwoah, niet helemaal. Het doel van een bedrijf is niet alleen meer omzet halen, maar eerder meer blije klanten maken.

“Het ultieme doel van ieder bedrijf moet zijn blije klanten maken” (Ash Maurya, in Scaling Lean)

Blije klanten betalen voor wat u ze levert. Het doel van ieder bedrijf dat groei nastreeft is om te zorgen dat ze dat bijven doen, en dat zo efficiënt mogelijk.

Wat is tractie?

Tractie is een snel toenemend aantal klanten, meestal omdat de vraag naar uw product spectaculair is toegenomen. Maar dat gaat niet vanzelf; u moet zelf zorgen dat die vraag gaat toenemen.

De blije klanten-fabriek

Wilt u blije klanten, dan is het allereerst zaak de bestaande klanten zo goed mogelijk te bedienen. Maar blije klanten maken heeft ook te maken met het verwerven van nieuwe blije klanten. En nieuwe klanten kunt u maken in een klantenfabriek.

De meeste klanten zijn voor het eerst met uw bedrijf in contact gekomen via het internet (99% van de kopers begint hun buyer journey online). Het doel is dan ook om onbekenden te verleiden om uw aanbod te verkennen en uiteindelijk om te zetten in blije klanten. Waarom niet tevreden klanten of zelfs gewoon klanten? Omdat emotie een belangijke rol speelt in het commerciële proces. Een bedrijf levert waarde, de mate waarin die waarde herkend wordt door klanten vertaalt zich in klantwaarde. Hoe groter de klantwaarde, hoe blijer die wordt.

De mate waarin u die klantwaarde kunt omzetten in betalende klanten noemen we klanten doorvoer (customer throughput). Hoe hoger de doorvoer, hoe beter uw bedrijf rendeert en hoe sneller het groeit.

De mate waarin u onbekende bezoekers kunt omzetten in steeds maar weer betalende klanten tekenen wij vaak als een trechter (funnel).

Tractie in de funnel om te groeien

Het doel is om voldoende tractie te genereren om te blijven groeien. Doordat de processen in de klantenfabriek verschillen (er is nogal een verschil qua rendement te zien in onze basismethoden Inbound Marketing en Smart Prospecting) zal er steeds gekeken moeten worden welke elementen uit het commerciële proces het beste renderen (zoals de effectiviteit van een campagne).

Inbound marketing versterkt de tractie

Door de inzet van inbound marketing wordt de sales funnel steeds beter gevuld en ontstaat een lead-machine die het hoofdproces vormt van de klantenfabriek.

Wilt u weten hoe u het maximale haalt uit marketing & sales? Download dan ons gratis whitepaper!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Het sales vak is enorm veranderd. Toch gebruiken veel professionals nog dezelfde werkwijzen als 20 jaar geleden. Echter zijn er veel nieuwe (online) technieken om nieuwe klanten aan te trekken!

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Het sales vak is enorm veranderd. Toch gebruiken veel professionals nog dezelfde werkwijzen als 20 jaar geleden. Echter zijn er veel nieuwe (online) technieken om nieuwe klanten aan te trekken!

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

Alleen nog bezoekers op uw website die écht interessant zijn

Hoeveel van uw traffic bestaat daadwerkelijk uit hoogwaardige leads? De marketingafdeling denkt dat ze leads levert aan de buitendienst, terwijl deze leads in werkelijkheid geen leads zijn. Daarom moeten sales-professionals de marketingafdeling een handje gaan helpen. Een buyer persona opstellen is een goede eerste stap om beter de doelgroep te bereiken.

big data analyse b2b small data marketing sales sellian

Geen Big Data voor B2B, maar juist Small Data!

Er zitten veel voordelen aan het gebruiken van Big Data analyse om interessante B2B prospects te vinden. Tenminste, dat denken veel bedrijven. In realiteit is echter Small Data doorslaggevend. In het B2B segment is acquisitie immers zoeken naar een speld in een hooiberg. U heeft een beperkt aantal klanten. En om de speld in de hooiberg te vinden, heeft u de juiste tools nodig. Zo laat u als het ware een enorme magneet los op de hooiberg; dan heeft u die speld zo gevonden!

wat is een whitepaper schrijven inbound marketing sales sellian

Wat is een whitepaper

Het whitepaper staat centraal in de online (B2B) marketing voor uw product of...
tips succesvolle lead nurturing sellian marketing sales bureau acquisitie

Zorg dat uw funnel geen zandloper wordt

Het aankoopproces is verschoven van sales naar marketing en vindt nu vooral online plaats, ook in de B2B-markt. Hoe blijft u in beeld?

Maak jouw blogs net zo verslavend als Game of Thrones

Voor veel mensen is het onduidelijk: hoe vaak moet u bloggen voor uw bedrijf? Hierover zijn de meningen verdeeld. De een blogt twee keer per maand, de ander drie keer per week. De praktijk wijst uit dat één keer per week goed werkt.

Inbound Marketing in 5 stappen

Hier hebben we het principe van Inbound Marketing in 5 stappen uitgelegd. Het is de moderne manier om succesvol leads te genereren. En u kunt er meteen mee beginnen.

Calculator Acquisitiekosten berekenen

Calculator: Bereken uw acquisitiekosten

Hoe veel zou u uit mogen geven aan nieuwe klanten? Met deze online calculator kunt u eenvoudig uw acquisitiekosten berekenen!

offerte nabellen opvolgen per mail tips sellian sales groningen

Offerte nabellen of opvolgen: altijd te vroeg of te laat?

Een offerte nabellen of opvolgen vergt uitstekende timing. Want hoe vaak gebeurt het dat u belt terwijl de klant deze nog niet eens gelezen heeft? Of erger nog, dat de klant al de offerte van de concurrent getekend heeft?! Het begint natuurlijk allemaal bij het schrijven van een uitstekend offerte, maar wat daarna komt is vaak minstens net zo belangrijk. Wat als u over de schouder van de lezer digitaal mee kon kijken?

Slim verkopen en effectieve acquisitie

De meeste bedrijven halen niet het maximale resultaat uit hun sales. Wij zijn ervan overtuigd dat vrijwel iedere mkb-ondernemer meer zou kunnen verkopen. Waarom? Omdat in de praktijk blijkt dat de dagelijkse hectiek regeert, waardoor het onmogelijk is om volledige focus op sales te hebben. En slim verkopen is er daardoor niet bij.

Hoe komen mijn verkopers aan tafel bij nieuwe klanten?

Regelmatig stap ik als inbound salesman bij een sales gedreven organisatie binnen. De verkoop buitendienst wordt geacht om bij klanten te zijn. En er wordt van alles in het werk gesteld om de buitendienst te faciliteren om zoveel mogelijk klantgesprekken per week te voeren.

De mythe van de topverkopers

Vroeger dacht ik dat autoverkopers bij de top van verkopend Nederland behoorden. Want waar leert u het verkoopvak beter dan in de automobielbranche, toch? Inmiddels weet ik uit ervaring dat dit niet zo is; het blijkt een mythe. De branche is – enkelen daar gelaten – nog steeds vooral reactief ingesteld en de topverkopers in autoland missen nog veel kansen voor open doel. Terwijl het met de huidige technologie toch echt een stuk beter kan. Onderstaand ter illustratie enkele persoonlijke ervaringen van de afgelopen tijd.

b2b leads genereren marketing sales full service bureau groningen eelde sellian

Meer B2B leads genereren: hoe doet u dat?

Meer B2B leads genereren is continu de uitdaging voor de verkoopafdeling. Een vraag die we vaak tegenkomen, bijvoorbeeld op LinkedIn. Het aantal reacties van vakgenoten is vaak opvallend groot. De antwoorden lopen nog verder uiteen dan de stroom aan binnenkomende reacties. Wat is uw strategie?