050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Wat is tractie en wat heeft dat te maken met groei?

Er bestaat geen bedrijf zonder omzet. En om te groeien heeft ieder bedrijf nieuwe klanten nodig. Tractie is daarbij het belangrijkste wat u moet realiseren.

Tractie en dromen die niet uitkomen

tractie hockeystick curve online marketing bureau groningen sellian

Hockeystick Curve

Groeien gaat wanneer u eenmaal iets goeds te pakken heeft niet meer lineair maar exponentieel. Althans dat zegt de theorie, en Excel is gewillig om uw gelijk te bewijzen. Daarom komen hockeystick curves zo vaak voor in businessplannen.

Maar in het echte leven gaat dit voor de meeste bedrijven niet op. De groei blijft achter en de omzet blijft hangen op die nagenoeg vlakke lijn in de grafiek. De knik naar boven wordt niet gerealiseerd. De dromen komen niet uit. En dat heeft alles te maken met een gebrek aan tractie.

De meest gebruikte indicator voor groei is omzet. Immers: als de omzet toeneemt groeit het bedrijf toch? Mwoah, niet helemaal. Het doel van een bedrijf is niet alleen meer omzet halen, maar eerder meer blije klanten maken.

“Het ultieme doel van ieder bedrijf moet zijn blije klanten maken” (Ash Maurya, in Scaling Lean)

Blije klanten betalen voor wat u ze levert. Het doel van ieder bedrijf dat groei nastreeft is om te zorgen dat ze dat bijven doen, en dat zo efficiënt mogelijk.

De blije klantenfabriek

Klanten blijmaken heeft te maken met het zo goed mogeijk bedienen van bestaande klanten. Blije klanten maken heeft te maken met het verwerven van nieuwe blije klanten. En nieuwe klanten kunt u maken in een klantenfabriek.

De meeste klanten zijn voor het eerst met uw bedrijf in contact gekomen via het internet (99% van de kopers begint hun buyer journey online). Het doel is dan ook om onbekenden te verleiden om uw aanbod te verkennen en uiteindelijk om te zetten in blije klanten. Waarom niet tevreden klanten of zelfs gewoon klanten? Omdat emotie een belangijke rol speelt in het commerciële proces. Een bedrijf levert waarde, de mate waarin die waarde herkend wordt door klanten vertaalt zich in klantwaarde. Hoe groter de klantwaarde, hoe blijer die wordt.

De mate waarin u die klantwaarde kunt omzetten in betalende klanten noemen we klanten doorvoer (customer throughput). Hoe hoger de doorvoer, hoe beter uw bedrijf rendeert en hoe sneller het groeit.

De mate waarin u onbekende bezoekers kunt omzetten in steeds maar weer betalende klanten tekenen wij vaak als een trechter (funnel).

Tractie in de funnel om te groeien

Het doel is om voldoende tractie te genereren om te blijven groeien. Doordat de processen in de klantenfabriek verschillen (er is nogal een verschil qua rendement te zien in onze basismethoden Inbound Marketing en Smart Prospecting) zal er steeds gekeken moeten worden welke elementen uit het commerciële proces het beste renderen (zoals de effectiviteit van een campagne).

Inbound marketing versterkt de tractie

Door de inzet van inbound marketing wordt de sales funnel steeds beter gevuld en ontstaat een lead-machine die het hoofdproces vormt van de klantenfabriek.

Wilt u weten hoe u het maximale haalt uit marketing & sales? Download dan ons gratis whitepaper!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

Alles over een Blog

Met iedere blog die u schrijft wilt u iets bij de lezer losmaken, zowel in B2B als B2C. Er zijn verschillende manieren en stijlen van bloggen, maar bij iedere stijl is het van belang dat u afsluit met een duidelijke CTA, die uw websitebezoekers verder helpt in de customer journey.

Accountmanagers en new business

New business is onmisbaar voor de groei van uw bedrijf. Ook bij bestaande relaties is nog veel te winnen, maar de accountmanagers beheren hun bestaande relaties prima. Maar accountmanagers hebben vaak geen tijd, focus of energie voor new business. Een hoofdpijndossier voor velen!

stappenplan salesgesprek voeren 6 stappen sellian marketing sales

In 6 stappen naar een doelgericht salesgesprek

Een eerste salesgesprek met een prospect is van enorm belang. Lees hier welke 6 stappen u moet zetten voor een doeltreffend salesgesprek!

Inbound Marketing: het moderne alternatief voor koude acquisitie!

Koude acquisitie is niet meer van nu! Start in plaats daarvan met het inspireren van klanten met blogs, video’s, infographics, whitepapers! Dat is modern!

Profiteren van het ‘Pareto principe’ of de ’80-20-regel’

Het Pareto principe of de 80-20-regel, u heeft er misschien wel eens van gehoord. Er wordt vaak naar gerefereerd in de wereld van marketing en sales, maar gaat ook in andere branches op. Echter, als het gaat om sales, dicteert de regel dat ongeveer 20% van de klanten verantwoordelijk is voor ongeveer 80% van de verkoop. Ieder bedrijf is dus sterk afhankelijk van een klein aantal (grote) klanten.

De aandacht estafette

In het salesvak zijn we de hele dag bezig met aandacht. Geven we onze klanten wel voldoende aandacht of juist te veel? Kan dat eigenlijk wel, een klant te veel aandacht te geven? Of brengen we zo Marketing & Sales Alignment in gevaar?

Help! Koude acquisitie mag misschien niet meer! Wat moet ik nu?

Koude acquisitie gaat binnenkort waarschijnlijk in de ban, als het aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken ligt. Consumenten moeten eerst toestemming geven om gebeld te worden met een opt-in. Wanneer volgt de zakelijke markt?

Meer B2B leads genereren: hoe doet u dat?

Meer B2B leads genereren is continu de uitdaging voor de verkoopafdeling. Een vraag die we vaak tegenkomen, bijvoorbeeld op LinkedIn. Het aantal reacties van vakgenoten is vaak opvallend groot. De antwoorden lopen nog verder uiteen dan de stroom aan binnenkomende reacties. Wat is uw strategie?

Inbound Marketing in 5 stappen

Hier hebben we het principe van Inbound Marketing in 5 stappen uitgelegd. Het is de moderne manier om succesvol leads te genereren. En u kunt er meteen mee beginnen.

Sellian Seminar - Hoe transformeert u uw commerciële organisatie

Gratis seminar “Hoe transformeert u uw commerciële organisatie?”

Het internet heeft het gedrag van klanten veranderd. Verkoopprocessen die vroeger werkten, werken nu niet meer. In ons seminar leert u hoe u daarmee omgaat!

Uzelf ontwikkelen als accountmanager

Lionel Messi staat al ruim tien jaar lang meer dan 4 uur per dag op het voetbalveld om zichzelf te ontwikkelen. Hij werkt iedere dag om nóg beter te worden door de juiste balans tussen werken, trainen, eten, slapen. Een professional op topniveau blijft immers altijd streven naar verbetering en dat doe je door te trainen. Al jarenlang verwonder ik mij erover hoe weinig de gemiddelde verkoper zich ontwikkelt.

Professioneel netwerken: rendement, doel en belang

Professioneel netwerken bij de vele nieuwjaarsborrels lijkt een uitgelezen kans. Heeft u de eerste nieuwjaarsborrel al achter de rug? En wat heeft het u opgeleverd? Alleen een kater of ook leads?