050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

De waarde van een goed whitepaper

Bij steeds meer organisaties komt het besef dat online positioneren verder gaat dan het schrijven van een blog, adverteren of het publiceren van een post op social media. Het schrijven van content zoals een whitepaper is een onmisbare schakel in de strategische online propositie. En die is tegenwoordig belangrijker dan de offline propositie, als u in contact wilt komen met geïnteresseerde suspects!

Meer dan 96% van alle bedrijven gaan online op zoek naar een leverancier wanneer ze daaraan toe zijn. Afhankelijk van de fase in de customer journey gaan zij online op zoek naar relevante informatie. Het whitepaper is een voorbeeld van premium content die de suspect verder kan helpen in zijn zoektocht naar informatie.

Het whitepaper toont aan dat u als expert in uw vakgebied iets te vertellen hebt. U deelt een heldere visie met de geïnteresseerde doelgroep. 

Voor wie is het whitepaper?

Vanzelfsprekend heeft een whitepaper pas waarde wanneer het onderdeel is van een goed doordachte online positionering. Het whitepaper is ultiem afgestemd op de ‘pijn van de doelgroep’. Dus is het van belang om zeer uitgebreid stil te staan bij de triggers die u gebruikt om de doelgroep te bereiken. Sterker nog: u zult moeten uitwerken hoe de buyer persona’s er uitzien die u wilt bereiken. 

Wanneer u de doelgroep en de buyer persona’s scherp hebt geformuleerd is het zaak om zo goed mogelijk aan te sluiten op de kenmerken, wensen en ‘de pijn’ waarvoor u een oplossing wilt bieden. De manier waarop u de content aanbiedt is bovendien cruciaal voor de conversie.

Een aantal voorbeelden. Finance directeuren willen graag in detail weten hoe iets zit. Verwijs dan ook naar bronnen en noem harde getallen die u onderbouwt. Marketeers denken en lezen het liefst in beelden en zijn veelal geen lezers van lange artikelen. Zorg ervoor dat uw content aansluit bij uw doelgroep!

De inhoud van uw whitepaper schrijven

U bouwt online reputatie op als u door uw doelgroep gezien wordt als een expert, als thought leader. Dit doet u door een verhelderend verhaal te schrijven over uw onderscheidende visie, innovatie of andere onderscheidende kenmerken. Een inhoudelijk verhaal met onderwerpen die de doelgroep aanspreken. Geschreven in de stijl die past bij uw doelgroep. En dus ook met het vakjargon uit uw doelgroep, want u wilt zo goed mogelijk de aansluiting hebben.

De tekst in het whitepaper is verhelderend, inspirerend en geeft een goed inzicht in het onderscheidend vermogen van uw organisatie. Het is van groot belang om te voorkomen dat uw whitepaper een reclamefolder wordt. Informatie over producten en diensten zijn niet relevant. Het gaat er juist om, dat u meerwaarde biedt die voldoende triggert voor een suspect of prospect. Iets dat de kennis verrijkt en de suspect helpt om verder te komen in de buyer journey.

Het is dus heel wat anders dan een eBook. Het is ook veel langer en minder prikkelend dan een blog. Het zou ook geen reclamepraatje voor uw eigen product of dienst moeten zijn, want dat wil niemand lezen. Tot slot is een whitepaper dus ook geen wit papiertje. Het moet de lezer kunnen overtuigen op basis van feiten en logisch redeneren.

Hoe ziet een whitepaper eruit?

Niet alleen de prikkelende en verhelderende teksten zijn onderscheidend, ook met grafische vormgeving kan het verschil worden gemaakt. Leuk om uw eigen huisstijl te laten terugkomen in dit mooie document, maar belangrijker is het om ook met beeldmateriaal de aansluiting te vinden met de gekozen doelgroep. Zodoende voelt de lezer zich nog meer aangesproken.

Wanneer het whitepaper voldoende inhoud heeft en de doelgroep écht triggert, is de lezer graag bereid om zijn of haar gegevens achter te laten. Vaak wordt een whitepaper dan ook aangeboden in ruil voor bijvoorbeeld een e-mailadres. U begriijpt dat dit waardevolle informatie is als aanbieder, omdat u hiermee in contact kunt komen met een geïnteresseerde prospect.

Om het whitepaper onder de aandacht te brengen is het noodzakelijk om korte, prikkelende blogs te publiceren. Dit kan via social media, advertising of remarketing. Feit is dat inbound marketing niet kan zonder outbound marketing. Oftewel: zowel delen in je eigen netwerk als extra onder de aandacht brengen middels online advertising zorgt voor traffic. Onderaan iedere publicatie staat een call to action (CTA) die verwijst naar het whitepaper.

Om goede resultaten te boeken is het van belang om met grote regelmaat te publiceren. Wanneer deze publicaties prikkelend genoeg zijn en goed worden gelezen, draagt dit bij aan de naamsbekendheid.

Download ons eigen whitepaper om meer te leren over het gebruik van whitepapers in B2B marketing!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

Help! Koude acquisitie mag misschien niet meer! Wat moet ik nu?

Koude acquisitie gaat binnenkort waarschijnlijk in de ban, als het aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken ligt. Consumenten moeten eerst toestemming geven om gebeld te worden met een opt-in. Wanneer volgt de zakelijke markt?

Het moderne verkoopgesprek: Always Be Helping

Op een dag dat ik thuis werk gaat de vaste lijn over en ik neem op. “Goedemorgen meneer Wallinga”.

stappenplan salesgesprek voeren 6 stappen sellian marketing sales

In 6 stappen naar een doelgericht salesgesprek

Een eerste salesgesprek met een prospect is van enorm belang. Lees hier welke 6 stappen u moet zetten voor een doeltreffend salesgesprek!

Inbound Marketing in 5 stappen

Hier hebben we het principe van Inbound Marketing in 5 stappen uitgelegd. Het is de moderne manier om succesvol leads te genereren. En u kunt er meteen mee beginnen.

Professioneel netwerken: rendement, doel en belang

Professioneel netwerken bij de vele nieuwjaarsborrels lijkt een uitgelezen kans. Heeft u de eerste nieuwjaarsborrel al achter de rug? En wat heeft het u opgeleverd? Alleen een kater of ook leads?

De waarde van een goed whitepaper

Bij steeds meer organisaties komt het besef dat online positioneren verder gaat dan het schrijven van een blog, adverteren of het publiceren van een post op social media. Het schrijven van content zoals een whitepaper is een onmisbare schakel in de strategische online propositie.

Sellian Seminar - Hoe transformeert u uw commerciële organisatie

Gratis seminar “Hoe transformeert u uw commerciële organisatie?”

Het internet heeft het gedrag van klanten veranderd. Verkoopprocessen die vroeger werkten, werken nu niet meer. In ons seminar leert u hoe u daarmee omgaat!

De aandacht estafette

In het salesvak zijn we de hele dag bezig met aandacht. Geven we onze klanten wel voldoende aandacht of juist te veel? Kan dat eigenlijk wel, een klant te veel aandacht te geven? Of brengen we zo Marketing & Sales Alignment in gevaar?

Wat is inbound marketing? [INFOGRAPHIC]

In deze blog leggen wij uit wat inbound marketing inhoudt en geven wij bruikbare tips die u zelf kunt toepassen om meer klanten aan te trekken.

Het commerciële proces: zo sterk als de zwakste schakel!

Commercie is een ketenproces dat bestaat uit diverse schakels. De zwakste schakel biedt de hoogste kans op verbetering.

Mijn Customer Journey bij Tesla

Vroeger dacht ik dat echte topverkopers gemaakt werden in de showrooms van de autodealers. De helden van de autoverkoop blijken echter moeilijk in staat bij te leren, draaien op de automatische piloot en missen veel kansen. Het zijn vaak geen topverkopers, ze laten in de praktijk kansen lopen. U ook?

Offerte nabellen of opvolgen: altijd te vroeg of te laat?

Een offerte nabellen of opvolgen vergt uitstekende timing. Want hoe vaak gebeurt het dat u belt terwijl de klant deze nog niet eens gelezen heeft? Of erger nog, dat de klant al de offerte van de concurrent getekend heeft?! Het begint natuurlijk allemaal bij het schrijven van een uitstekend offerte, maar wat daarna komt is vaak minstens net zo belangrijk. Wat als u over de schouder van de lezer digitaal mee kon kijken?