050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

De waarde van een goed whitepaper

Bij steeds meer organisaties komt het besef dat online positioneren verder gaat dan het schrijven van een blog, adverteren of het publiceren van een post op social media. Het schrijven van content zoals een whitepaper is een onmisbare schakel in de strategische online propositie. En die is tegenwoordig belangrijker dan de offline propositie, als u in contact wilt komen met geïnteresseerde suspects!

Meer dan 96% van alle bedrijven gaan online op zoek naar een leverancier wanneer ze daaraan toe zijn. Afhankelijk van de fase in de customer journey gaan zij online op zoek naar relevante informatie. Het whitepaper is een voorbeeld van premium content die de suspect verder kan helpen in zijn zoektocht naar informatie.

Het whitepaper toont aan dat u als expert in uw vakgebied iets te vertellen hebt. U deelt een heldere visie met de geïnteresseerde doelgroep. 

Voor wie is het whitepaper?

Vanzelfsprekend heeft een whitepaper pas waarde wanneer het onderdeel is van een goed doordachte online positionering. Het whitepaper is ultiem afgestemd op de ‘pijn van de doelgroep’. Dus is het van belang om zeer uitgebreid stil te staan bij de triggers die u gebruikt om de doelgroep te bereiken. Sterker nog: u zult moeten uitwerken hoe de buyer persona’s er uitzien die u wilt bereiken. 

Wanneer u de doelgroep en de buyer persona’s scherp hebt geformuleerd is het zaak om zo goed mogelijk aan te sluiten op de kenmerken, wensen en ‘de pijn’ waarvoor u een oplossing wilt bieden. De manier waarop u de content aanbiedt is bovendien cruciaal voor de conversie.

Een aantal voorbeelden. Finance directeuren willen graag in detail weten hoe iets zit. Verwijs dan ook naar bronnen en noem harde getallen die u onderbouwt. Marketeers denken en lezen het liefst in beelden en zijn veelal geen lezers van lange artikelen. Zorg ervoor dat uw content aansluit bij uw doelgroep!

De inhoud van uw whitepaper schrijven

U bouwt online reputatie op als u door uw doelgroep gezien wordt als een expert, als thought leader. Dit doet u door een verhelderend verhaal te schrijven over uw onderscheidende visie, innovatie of andere onderscheidende kenmerken. Een inhoudelijk verhaal met onderwerpen die de doelgroep aanspreken. Geschreven in de stijl die past bij uw doelgroep. En dus ook met het vakjargon uit uw doelgroep, want u wilt zo goed mogelijk de aansluiting hebben.

De tekst in het whitepaper is verhelderend, inspirerend en geeft een goed inzicht in het onderscheidend vermogen van uw organisatie. Het is van groot belang om te voorkomen dat uw whitepaper een reclamefolder wordt. Informatie over producten en diensten zijn niet relevant. Het gaat er juist om, dat u meerwaarde biedt die voldoende triggert voor een suspect of prospect. Iets dat de kennis verrijkt en de suspect helpt om verder te komen in de buyer journey.

Het is dus heel wat anders dan een eBook. Het is ook veel langer en minder prikkelend dan een blog. Het zou ook geen reclamepraatje voor uw eigen product of dienst moeten zijn, want dat wil niemand lezen. Tot slot is een whitepaper dus ook geen wit papiertje. Het moet de lezer kunnen overtuigen op basis van feiten en logisch redeneren.

Hoe ziet een whitepaper eruit?

Niet alleen de prikkelende en verhelderende teksten zijn onderscheidend, ook met grafische vormgeving kan het verschil worden gemaakt. Leuk om uw eigen huisstijl te laten terugkomen in dit mooie document, maar belangrijker is het om ook met beeldmateriaal de aansluiting te vinden met de gekozen doelgroep. Zodoende voelt de lezer zich nog meer aangesproken.

Wanneer het whitepaper voldoende inhoud heeft en de doelgroep écht triggert, is de lezer graag bereid om zijn of haar gegevens achter te laten. Vaak wordt een whitepaper dan ook aangeboden in ruil voor bijvoorbeeld een e-mailadres. U begriijpt dat dit waardevolle informatie is als aanbieder, omdat u hiermee in contact kunt komen met een geïnteresseerde prospect.

Om het whitepaper onder de aandacht te brengen is het noodzakelijk om korte, prikkelende blogs te publiceren. Dit kan via social media, advertising of remarketing. Feit is dat inbound marketing niet kan zonder outbound marketing. Oftewel: zowel delen in je eigen netwerk als extra onder de aandacht brengen middels online advertising zorgt voor traffic. Onderaan iedere publicatie staat een call to action (CTA) die verwijst naar het whitepaper.

Om goede resultaten te boeken is het van belang om met grote regelmaat te publiceren. Wanneer deze publicaties prikkelend genoeg zijn en goed worden gelezen, draagt dit bij aan de naamsbekendheid.

Download ons eigen whitepaper om meer te leren over het gebruik van whitepapers in B2B marketing!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Het sales vak is enorm veranderd. Toch gebruiken veel professionals nog dezelfde werkwijzen als 20 jaar geleden. Echter zijn er veel nieuwe (online) technieken om nieuwe klanten aan te trekken!

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Het sales vak is enorm veranderd. Toch gebruiken veel professionals nog dezelfde werkwijzen als 20 jaar geleden. Echter zijn er veel nieuwe (online) technieken om nieuwe klanten aan te trekken!

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

De waarde van een goed whitepaper

Bij steeds meer organisaties komt het besef dat online positioneren verder gaat dan het schrijven van een blog, adverteren of het publiceren van een post op social media. Het schrijven van content zoals een whitepaper is een onmisbare schakel in de strategische online propositie.

Alles over een Blog

Met iedere blog die u schrijft wilt u iets bij de lezer losmaken, zowel in B2B als B2C. Er zijn verschillende manieren en stijlen van bloggen, maar bij iedere stijl is het van belang dat u afsluit met een duidelijke CTA, die uw websitebezoekers verder helpt in de customer journey.

Inbound Marketing in 5 stappen

Hier hebben we het principe van Inbound Marketing in 5 stappen uitgelegd. Het is de moderne manier om succesvol leads te genereren. En u kunt er meteen mee beginnen.

Account Based Marketing: hoe, waarom en wanneer?

Met name in het B2B segment kan het gebruiken van een Account-Based Marketing plan u aan de ideale nieuwe klanten helpen. Zo kunt u duidelijk focussen op het binnenhalen van specifieke (grote) klanten. Het is dan ook de manier om in te spelen op de 80-20 regel.

Het moderne verkoopgesprek: Always Be Helping

Op een dag dat ik thuis werk gaat de vaste lijn over en ik neem op. “Goedemorgen meneer Wallinga”.

Alleen nog bezoekers op uw website die écht interessant zijn

Hoeveel van uw traffic bestaat daadwerkelijk uit hoogwaardige leads? De marketingafdeling denkt dat ze leads levert aan de buitendienst, terwijl deze leads in werkelijkheid geen leads zijn. Daarom moeten sales-professionals de marketingafdeling een handje gaan helpen. Een buyer persona opstellen is een goede eerste stap om beter de doelgroep te bereiken.

Wat zijn leads en hoe genereert u meer B2B leads?

In de wereld van de marketing wordt de term leads steeds groter. Deze Engelse...

Uzelf ontwikkelen als accountmanager

Lionel Messi staat al ruim tien jaar lang meer dan 4 uur per dag op het voetbalveld om zichzelf te ontwikkelen. Hij werkt iedere dag om nóg beter te worden door de juiste balans tussen werken, trainen, eten, slapen. Een professional op topniveau blijft immers altijd streven naar verbetering en dat doe je door te trainen. Al jarenlang verwonder ik mij erover hoe weinig de gemiddelde verkoper zich ontwikkelt.

Sellian Seminar - Hoe transformeert u uw commerciële organisatie

Gratis seminar “Hoe transformeert u uw commerciële organisatie?”

Het internet heeft het gedrag van klanten veranderd. Verkoopprocessen die vroeger werkten, werken nu niet meer. In ons seminar leert u hoe u daarmee omgaat!

tips succesvolle lead nurturing sellian marketing sales bureau acquisitie

Zorg dat uw funnel geen zandloper wordt

Het aankoopproces is verschoven van sales naar marketing en vindt nu vooral online plaats, ook in de B2B-markt. Hoe blijft u in beeld?

Hoe komen mijn verkopers aan tafel bij nieuwe klanten?

Regelmatig stap ik als inbound salesman bij een sales gedreven organisatie binnen. De verkoop buitendienst wordt geacht om bij klanten te zijn. En er wordt van alles in het werk gesteld om de buitendienst te faciliteren om zoveel mogelijk klantgesprekken per week te voeren.

b2b leads genereren marketing sales full service bureau groningen eelde sellian

Meer B2B leads genereren: hoe doet u dat?

Meer B2B leads genereren is continu de uitdaging voor de verkoopafdeling. Een vraag die we vaak tegenkomen, bijvoorbeeld op LinkedIn. Het aantal reacties van vakgenoten is vaak opvallend groot. De antwoorden lopen nog verder uiteen dan de stroom aan binnenkomende reacties. Wat is uw strategie?