050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Wat is een whitepaper

Het whitepaper staat centraal in de online (B2B) marketing voor uw product of dienst. Het is een diepgaand document, dat erop gericht is de lezer te informeren en overtuigen. De lezer heeft namelijk een probleem en u kunt het oplossen. En dat doet u graag, in ruil voor contactgegevens. In deze blog leggen we uit wat een whitepaper is, wat het niet is, hoe het eruit ziet, wie het schrijft en hoe u het kunt gebruiken voor leadgeneratie.

 

Wat is een whitepaper?

Een whitepaper is een uiteenzettend maar betogend document dat uw bedrijf aanbiedt, meestal in ruil voor contactgegevens. Het straalt autoriteit uit. Het laat zien dat u de expert bent op uw vakgebied. Eerst beschrijft u kort het probleem en geeft u duidelijk aan dat het zo niet langer kan. Dan gaat u in op waar de oplossing aan moet voldoen. Vervolgens laat u op basis van logisch redeneren en feiten (uit relevante onderzoeken) zien dat het opgelost kan worden. En die oplossing is toevallig uw product of dienst.

 

Wat is een whitepaper absoluut niet?

Het is dus heel wat anders dan een eBook. Het is ook veel langer en minder prikkelend dan een blog. Het zou ook geen reclamepraatje voor uw eigen product of dienst moeten zijn, want dat wil niemand lezen. Tot slot is het dus ook geen wit papiertje. Het moet de lezer kunnen overtuigen op basis van feiten en logisch redeneren.

 

Hoe ziet een whitepaper eruit?

Het schrijven van een whitepaper is nog maar een eerste stap. Het moet namelijk ook mooi grafisch vormgegeven worden. Het wordt dan ook vaak geleverd als PDF. Al met al kan het ongeveer 5 tot 25 pagina’s zijn. De lengte is compleet afhankelijk van het onderwerp. Bovendien bestaat het  niet alleen uit tekst, maar bevat het ook veel (informatieve) afbeeldingen, infographics en grafieken, bijvoorbeeld.

 

Wie gaat het whitepaper schrijven?

Onze schrijvers gaan voor uw bedrijf het whitepaper schrijven. Dit is een vak apart en hier heeft u dus schrijvers voor nodig. Deze lezen zich goed in, stellen kritische vragen en gaan dan aan de slag.

Een verkoper kan nog zo goed zijn in het houden van een verkooppraatje, maar dit op papier zetten is iets heel anders. De lezer kan immers teruglezen en kijken of alles wel 100% klopt, de luisteraar niet.

 

Wat doen we met het whitepaper?

Met bijvoorbeeld blogs en infographics linken we hier naartoe. De lezer van het blog is geïnteresseerd geraakt in het onderwerp en vindt het geen probleem contactgegevens te geven in ruil voor het document.

Vervolgens nemen we na enige tijd contact op met de lezer. Niet alleen met behulp van contactgegevens, maar ook door tools waarmee we websitebezoekers heel precies kunnen volgen. Zo hebben we leads voor uw bedrijf. Deze gaan we warm maken en houden, om ze uiteindelijk met jou aan tafel te krijgen.

Download ons eigen whitepaper om meer te leren over het gebruik van whitepapers in B2B marketing.

Wat is een whitepaper

Wat is een whitepaper?

Een whitepaper is een uiteenzettend maar betogend document dat uw bedrijf aanbiedt, meestal in ruil voor contactgegevens. Het staat centraal in de online (B2B) marketing voor uw product of dienst.

Hoe ziet een whitepaper eruit?

Een whitepaper wordt vaak geleverd als PDF. Al met al kan het ongeveer 5 tot 25 pagina’s zijn, de lengte is compleet afhankelijk van het onderwerp. Bovendien bestaat het niet alleen uit tekst, maar bevat het ook veel (informatieve) afbeeldingen, infographics en grafieken, bijvoorbeeld.

Wie schrijft een whitepaper?

Bij Sellian gaan onze schrijvers voor uw bedrijf het whitepaper schrijven. Zij lezen zich goed in, stellen kritische vragen en gaan dan aan de slag.

Wat kan ik met een whitepaper?

Met bijvoorbeeld blogs en infographics kunt u naar het whitepaper (dat op een landingspagina staat) linken. De lezer van een blog is geïnteresseerd geraakt in het onderwerp en wil meer weten. Hij of zij laat contactgegevens achter in ruil voor het document.

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Het sales vak is enorm veranderd. Toch gebruiken veel professionals nog dezelfde werkwijzen als 20 jaar geleden. Echter zijn er veel nieuwe (online) technieken om nieuwe klanten aan te trekken!

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Het sales vak is enorm veranderd. Toch gebruiken veel professionals nog dezelfde werkwijzen als 20 jaar geleden. Echter zijn er veel nieuwe (online) technieken om nieuwe klanten aan te trekken!

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

De aandacht estafette

In het salesvak zijn we de hele dag bezig met aandacht. Geven we onze klanten wel voldoende aandacht of juist te veel? Kan dat eigenlijk wel, een klant te veel aandacht te geven? Of brengen we zo Marketing & Sales Alignment in gevaar?

Hoe gaat u uw omzet voor 2019 begroten? Investeren in marketing of sales?

Q4 staat bij de meeste bedrijven in het teken van begrotingen. Als commercieel eindverantwoordelijke een hele uitdaging. Investeert u in marketing of sales?

tips succesvolle lead nurturing sellian marketing sales bureau acquisitie

Zorg dat uw funnel geen zandloper wordt

Het aankoopproces is verschoven van sales naar marketing en vindt nu vooral online plaats, ook in de B2B-markt. Hoe blijft u in beeld?

De mythe van de topverkopers

Vroeger dacht ik dat autoverkopers bij de top van verkopend Nederland behoorden. Want waar leert u het verkoopvak beter dan in de automobielbranche, toch? Inmiddels weet ik uit ervaring dat dit niet zo is; het blijkt een mythe. De branche is – enkelen daar gelaten – nog steeds vooral reactief ingesteld en de topverkopers in autoland missen nog veel kansen voor open doel. Terwijl het met de huidige technologie toch echt een stuk beter kan. Onderstaand ter illustratie enkele persoonlijke ervaringen van de afgelopen tijd.

accountmanagers new business genereren sellian marketing sales

Accountmanagers en new business

New business is onmisbaar voor de groei van uw bedrijf. Ook bij bestaande relaties is nog veel te winnen, maar de accountmanagers beheren hun bestaande relaties prima. Maar accountmanagers hebben vaak geen tijd, focus of energie voor new business. Een hoofdpijndossier voor velen!

Het moderne verkoopgesprek: Always Be Helping

Op een dag dat ik thuis werk gaat de vaste lijn over en ik neem op. “Goedemorgen meneer Wallinga”.

Wat is inbound marketing? [INFOGRAPHIC]

In deze blog leggen wij uit wat inbound marketing inhoudt en geven wij bruikbare tips die u zelf kunt toepassen om meer klanten aan te trekken.

Calculator Acquisitiekosten berekenen

Calculator: Bereken uw acquisitiekosten

Hoe veel zou u uit mogen geven aan nieuwe klanten? Met deze online calculator kunt u eenvoudig uw acquisitiekosten berekenen!

Wat zijn leads en hoe genereert u meer B2B leads?

In de wereld van de marketing wordt de term leads steeds groter. Deze Engelse...
B2B marketing sales strategie toekomst smarter business development sellian groningen

De B2B Marketing & Sales Strategie voor de Toekomst

Een marketing en sales strategie is essentieel om succesvol te zijn. In deze longread blog leggen we uit welke B2B ontwikkelingen niet mogen ontbreken in die strategie!

offerte nabellen opvolgen per mail tips sellian sales groningen

Offerte nabellen of opvolgen: altijd te vroeg of te laat?

Een offerte nabellen of opvolgen vergt uitstekende timing. Want hoe vaak gebeurt het dat u belt terwijl de klant deze nog niet eens gelezen heeft? Of erger nog, dat de klant al de offerte van de concurrent getekend heeft?! Het begint natuurlijk allemaal bij het schrijven van een uitstekend offerte, maar wat daarna komt is vaak minstens net zo belangrijk. Wat als u over de schouder van de lezer digitaal mee kon kijken?

Alles over een Blog

Met iedere blog die u schrijft wilt u iets bij de lezer losmaken, zowel in B2B als B2C. Er zijn verschillende manieren en stijlen van bloggen, maar bij iedere stijl is het van belang dat u afsluit met een duidelijke CTA, die uw websitebezoekers verder helpt in de customer journey.