050-211 20 55 info@sellian.nl

Wat is een whitepaper

Het whitepaper staat centraal in de online (B2B) marketing voor uw product of dienst. Het is een diepgaand document, dat erop gericht is de lezer te informeren en overtuigen. De lezer heeft namelijk een probleem en u kunt het oplossen. En dat doet u graag, in ruil voor contactgegevens.

Wat is een whitepaper?

Een whitepaper is een uiteenzettend maar betogend document dat uw bedrijf aanbiedt, meestal in ruil voor contactgegevens. Het straalt autoriteit uit. Het laat zien dat u de expert bent op uw vakgebied. Eerst beschrijft u kort het probleem en geeft u duidelijk aan dat het zo niet langer kan. Dan gaat u in op waar de oplossing aan moet voldoen. Vervolgens laat u op basis van logisch redeneren en feiten (uit relevante onderzoeken) zien dat het opgelost kan worden. En die oplossing is toevallig uw product of dienst.

Wat is een whitepaper absoluut niet?

Het is dus heel wat anders dan een eBook. Het is ook veel langer en minder prikkelend dan een blog. Het zou ook geen reclamepraatje voor uw eigen product of dienst moeten zijn, want dat wil niemand lezen. Tot slot is het dus ook geen wit papiertje. Het moet de lezer kunnen overtuigen op basis van feiten en logisch redeneren.

Hoe ziet een whitepaper eruit?

Het schrijven van een whitepaper is nog maar een eerste stap. Het moet namelijk ook mooi grafisch vormgegeven worden. Het wordt dan ook vaak geleverd als PDF. Al met al kan het ongeveer 5 tot 25 pagina's zijn. De lengte is compleet afhankelijk van het onderwerp. Bovendien bestaat het  niet alleen uit tekst, maar bevat het ook veel (informatieve) afbeeldingen, infographics en grafieken, bijvoorbeeld.

 

Wie gaat het whitepaper schrijven?

Onze schrijvers gaan voor uw bedrijf het whitepaper schrijven. Dit is een vak apart en hier heeft dus schrijvers voor nodig. Deze lezen zich goed in, stellen kritische vragen en gaan dan aan de slag.

Een verkoper kan nog zo goed zijn in het houden van een verkooppraatje, maar dit op papier zetten is iets heel anders. De lezer kan immers teruglezen en kijken of alles wel 100% klopt, de luisteraar niet.

 

Wat doen we met het whitepaper?

Met bijvoorbeeld blogs en infographics linken we hier naartoe. De lezer van het blog is geïnteresseerd geraakt in het onderwerp en vindt het geen probleem contactgegevens te geven in ruil voor het document.

Vervolgens nemen we na enige tijd contact op met de lezer. Niet alleen met behulp van contactgegevens, maar ook door tools waarmee we websitebezoekers heel precies kunnen volgen. Zo hebben we leads voor uw bedrijf. Deze gaan we warm maken en houden, om ze uiteindelijk met jou aan tafel te krijgen.

Download ons eigen whitepaper om meer te leren over het gebruik van whitepapers in B2B marketing.


Download whitepaper

Meer interessante artikelen

Meer B2B leads genereren: hoe doet u dat?

Meer B2B leads genereren is continu de uitdaging voor de verkoopafdeling. Een vraag die we vaak tegenkomen, bijvoorbeeld op LinkedIn. Het aantal reacties van vakgenoten is vaak opvallend groot. De antwoorden lopen nog verder uiteen dan de stroom aan binnenkomende reacties. Wat is uw strategie?

Salesplan en Marketingplan voor 2019

Hebben uw salesteam en marketingteam het salesplan en marketingplan voor 2019 al klaar? Het einde van het jaar nadert en dus is het tijd voor bezinning. Maar ook voor vooruitblikken. Waarschijnlijk had u wel een aantal doelstellingen opgesteld die u dit jaar niet haalt. Wat gaat u in 2019 anders doen? Wat gaan andere (mkb) bedrijven doen in het nieuwe jaar?

Hoe komen mijn verkopers aan tafel bij nieuwe klanten?

Regelmatig stap ik als inbound salesman bij een sales gedreven organisatie binnen. De verkoop buitendienst wordt geacht om bij klanten te zijn. En er wordt van alles in het werk gesteld om de buitendienst te faciliteren om zoveel mogelijk klantgesprekken per week te voeren.

Wat is inbound marketing? [INFOGRAPHIC]

In deze blog leggen wij uit wat inbound marketing inhoudt en geven wij bruikbare tips die u zelf kunt toepassen om meer klanten aan te trekken.

Inbound Marketing: het moderne alternatief voor koude acquisitie!

Koude acquisitie is niet meer van nu! Start in plaats daarvan met het inspireren van klanten met blogs, video’s, infographics, whitepapers! Dat is modern!

Het moderne verkoopgesprek: Always Be Helping

Op een dag dat ik thuis werk gaat de vaste lijn over en ik neem op. “Goedemorgen meneer Wallinga”.

De waarde van een goed whitepaper

Bij steeds meer organisaties komt het besef dat online positioneren verder gaat dan het schrijven van een blog, adverteren of het publiceren van een post op social media. Het schrijven van content zoals een whitepaper is een onmisbare schakel in de strategische online propositie.

Het commerciële proces: zo sterk als de zwakste schakel!

Commercie is een ketenproces dat bestaat uit diverse schakels. De zwakste schakel biedt de hoogste kans op verbetering.

Wat is tractie en wat heeft dat te maken met groei?

Er is bestaat geen bedrijf zonder omzet. En om te groeien heeft ieder bedrijf nieuwe klanten nodig. Tractie is daarbij het belangrijkste wat je moet realiseren.

Account Based Marketing: hoe, waarom en wanneer?

Met name in het B2B segment kan het gebruiken van een Account-Based Marketing plan u aan de ideale nieuwe klanten helpen. Zo kunt u duidelijk focussen op het binnenhalen van specifieke (grote) klanten. Het is dan ook de manier om in te spelen op de 80-20 regel.

Hoe gaat u uw omzet voor 2019 begroten? Investeren in marketing of sales?

Q4 staat bij de meeste bedrijven in het teken van begrotingen. Als commercieel eindverantwoordelijke een hele uitdaging. Investeert u in marketing of sales?

b2b leads genereren crm-systeem marketing automation marketing sales sellian smarter business development

Hoe kunt u een CRM-systeem en Marketing Automation inzetten om leads te genereren?

In uw CRM-systeem registreert u informatie over de klant. Maar hoe zet u een CRM-systeem en Marketing Automation effectief in voor het genereren van leads?