050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Wat is een whitepaper

Het whitepaper staat centraal in de online (B2B) marketing voor uw product of dienst. Het is een diepgaand document, dat erop gericht is de lezer te informeren en overtuigen. De lezer heeft namelijk een probleem en u kunt het oplossen. En dat doet u graag, in ruil voor contactgegevens.

 

Wat is een whitepaper?

Een whitepaper is een uiteenzettend maar betogend document dat uw bedrijf aanbiedt, meestal in ruil voor contactgegevens. Het straalt autoriteit uit. Het laat zien dat u de expert bent op uw vakgebied. Eerst beschrijft u kort het probleem en geeft u duidelijk aan dat het zo niet langer kan. Dan gaat u in op waar de oplossing aan moet voldoen. Vervolgens laat u op basis van logisch redeneren en feiten (uit relevante onderzoeken) zien dat het opgelost kan worden. En die oplossing is toevallig uw product of dienst.

 

Wat is een whitepaper absoluut niet?

Het is dus heel wat anders dan een eBook. Het is ook veel langer en minder prikkelend dan een blog. Het zou ook geen reclamepraatje voor uw eigen product of dienst moeten zijn, want dat wil niemand lezen. Tot slot is het dus ook geen wit papiertje. Het moet de lezer kunnen overtuigen op basis van feiten en logisch redeneren.

 

Hoe ziet een whitepaper eruit?

Het schrijven van een whitepaper is nog maar een eerste stap. Het moet namelijk ook mooi grafisch vormgegeven worden. Het wordt dan ook vaak geleverd als PDF. Al met al kan het ongeveer 5 tot 25 pagina’s zijn. De lengte is compleet afhankelijk van het onderwerp. Bovendien bestaat het  niet alleen uit tekst, maar bevat het ook veel (informatieve) afbeeldingen, infographics en grafieken, bijvoorbeeld.

 

Wie gaat het whitepaper schrijven?

Onze schrijvers gaan voor uw bedrijf het whitepaper schrijven. Dit is een vak apart en hier heeft dus schrijvers voor nodig. Deze lezen zich goed in, stellen kritische vragen en gaan dan aan de slag.

Een verkoper kan nog zo goed zijn in het houden van een verkooppraatje, maar dit op papier zetten is iets heel anders. De lezer kan immers teruglezen en kijken of alles wel 100% klopt, de luisteraar niet.

 

Wat doen we met het whitepaper?

Met bijvoorbeeld blogs en infographics linken we hier naartoe. De lezer van het blog is geïnteresseerd geraakt in het onderwerp en vindt het geen probleem contactgegevens te geven in ruil voor het document.

Vervolgens nemen we na enige tijd contact op met de lezer. Niet alleen met behulp van contactgegevens, maar ook door tools waarmee we websitebezoekers heel precies kunnen volgen. Zo hebben we leads voor uw bedrijf. Deze gaan we warm maken en houden, om ze uiteindelijk met jou aan tafel te krijgen.

Download ons eigen whitepaper om meer te leren over het gebruik van whitepapers in B2B marketing.

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

Help! Koude acquisitie mag misschien niet meer! Wat moet ik nu?

Koude acquisitie gaat binnenkort waarschijnlijk in de ban, als het aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken ligt. Consumenten moeten eerst toestemming geven om gebeld te worden met een opt-in. Wanneer volgt de zakelijke markt?

B2B marketing sales strategie toekomst smarter business development sellian groningen

De B2B Marketing & Sales Strategie voor de Toekomst

Een marketing en sales strategie is essentieel om succesvol te zijn. In deze longread blog leggen we uit welke B2B ontwikkelingen niet mogen ontbreken in die strategie!

Account Based Marketing: hoe, waarom en wanneer?

Met name in het B2B segment kan het gebruiken van een Account-Based Marketing plan u aan de ideale nieuwe klanten helpen. Zo kunt u duidelijk focussen op het binnenhalen van specifieke (grote) klanten. Het is dan ook de manier om in te spelen op de 80-20 regel.

Geen Big Data voor B2B, maar juist Small Data!

Er zitten veel voordelen aan het gebruiken van Big Data analyse om interessante B2B prospects te vinden. Tenminste, dat denken veel bedrijven. In realiteit is echter Small Data doorslaggevend. In het B2B segment is acquisitie immers zoeken naar een speld in een hooiberg. U heeft een beperkt aantal klanten. En om de speld in de hooiberg te vinden, heeft u de juiste tools nodig. Zo laat u als het ware een enorme magneet los op de hooiberg; dan heeft u die speld zo gevonden!

Meer B2B leads genereren: hoe doet u dat?

Meer B2B leads genereren is continu de uitdaging voor de verkoopafdeling. Een vraag die we vaak tegenkomen, bijvoorbeeld op LinkedIn. Het aantal reacties van vakgenoten is vaak opvallend groot. De antwoorden lopen nog verder uiteen dan de stroom aan binnenkomende reacties. Wat is uw strategie?

Professioneel netwerken: rendement, doel en belang

Professioneel netwerken bij de vele nieuwjaarsborrels lijkt een uitgelezen kans. Heeft u de eerste nieuwjaarsborrel al achter de rug? En wat heeft het u opgeleverd? Alleen een kater of ook leads?

Inbound Marketing: het moderne alternatief voor koude acquisitie!

Koude acquisitie is niet meer van nu! Start in plaats daarvan met het inspireren van klanten met blogs, video’s, infographics, whitepapers! Dat is modern!

Wat is een whitepaper

Het whitepaper staat centraal in de online (B2B) marketing voor uw product of...

Alles over een Blog

Met iedere blog die u schrijft wilt u iets bij de lezer losmaken, zowel in B2B als B2C. Er zijn verschillende manieren en stijlen van bloggen, maar bij iedere stijl is het van belang dat u afsluit met een duidelijke CTA, die uw websitebezoekers verder helpt in de customer journey.

Inbound Marketing in 5 stappen

Hier hebben we het principe van Inbound Marketing in 5 stappen uitgelegd. Het is de moderne manier om succesvol leads te genereren. En u kunt er meteen mee beginnen.

b2b leads genereren crm-systeem marketing automation marketing sales sellian smarter business development

Hoe kunt u een CRM-systeem en Marketing Automation inzetten om leads te genereren?

In uw CRM-systeem registreert u informatie over de klant. Maar hoe zet u een CRM-systeem en Marketing Automation effectief in voor het genereren van leads?

Het moderne verkoopgesprek: Always Be Helping

Op een dag dat ik thuis werk gaat de vaste lijn over en ik neem op. “Goedemorgen meneer Wallinga”.