+31 88 626 73 71 contact@sellian.nl

Wat te doen met uw marketingstrategie tijdens de coronacrisis?

Iedereen zet momenteel alle zeilen bij om grip te krijgen op de coronacrisis. Natuurlijk eerst en vooral op medisch gebied, want onze gezondheid staat op nummer één. Maar dat deze crisis ook enorme impact gaat hebben op onze economie, dat mag duidelijk zijn. De vraag is alleen nog in welke mate, en hoe lang het herstel gaat duren. Waarschijnlijk merkt u als B2B organisatie nu al de gevolgen. Bijvoorbeeld voor uw marketing- en salesafdeling. De kans is groot dat uw sales momenteel zo goed als stil ligt. En waar kunt u zich nu het beste op richten met uw marketingstrategie tijdens de coronacrisis?

Marketeers merken nu al de impact

Uit een eerste enquête van NIMA onder haar leden bleek al dat veel marketeers al direct de impact merkten op de klassieke marketing-mix: product, plaats, prijs en promotie. De meeste bedrijven zien de vraag naar hun producten afnemen. Of ze zien zich genoodzaakt om hun diensten of producten anders aan te bieden, bijvoorbeeld via online kanalen. Maar de impact lijkt het grootst op het gebied van promotie. Advertising-campagnes worden massaal uitgesteld of geannuleerd en er wordt flink gesneden in marketingbudgetten.

Help! Moet ik mijn marketingstrategie omgooien?

Moet u nu gelijk uw marketingstrategie omgooien? Dat hangt er vanaf. Uw marketingstrategie is er waarschijnlijk een voor de langere termijn. Dat betekent dat u deze strategie niet gelijk hoeft aan te passen. Maar u kunt wel tijdelijk andere prioriteiten leggen en werkzaamheden anders inrichten. Daarnaast is het juist nu heel belangrijk om ook naar de toekomst te kijken. Alles wat u nu doet, bepaalt uw succes op het moment dat alles weer op gang komt!

Online adverteren stopzetten of juist niet?

Ook bij Sellian zien we dat bedrijven nu vooral besluiten om advertising-campagnes uit te stellen of helemaal stop te zetten. Uitzonderingen daargelaten, want natuurlijk zijn er ook organisaties die juist nu goede zaken doen. Maar gezien de ernst van deze crisis voor onze gezondheid, vraagt dat wel om een zekere voorzichtigheid in uw marketing-uitingen. Het risico om de plank mis te slaan met uw boodschap is groot. 

Daarnaast zien we dat er ineens marketing moeten worden opgestart voor andere producten. We zien bijvoorbeeld een flinke stijging in het aantal webinars, die natuurlijk ook gepromoot moeten worden. Het kan daarom interessant zijn om toch te kiezen voor online adverteren.

De impact van de crisis was gelijk merkbaar bij de marketingkanalen. De klikprijzen voor Search Engine Advertising in Google Ads en Bing Ads zijn bijvoorbeeld gedaald, omdat er momenteel weinig concurrentie is. Dit kan adverteren aantrekkelijk maken. Maar mocht u kansen zien om slim gebruik te maken van de coronacrisis, dan komt u misschien bedrogen uit. Google heeft bijvoorbeeld restricties gesteld aan advertenties voor producten waar nu juist vraag naar is vanwege corona, zoals mondkapjes. Dit om misbruik van de crisis te voorkomen. 

Investeer in de relatie met uw doelgroep

Daarnaast is uw doelgroep misschien juist nu op social media te vinden. Door het massale thuiswerken, maken mensen meer gebruik van online kanalen als Facebook en YouTube. Ook daar biedt online adverteren nog volop mogelijkheden als u een relevant aanbod hebt. Juist nu is het belangrijk om de relatie met uw doelgroepen te versterken via digitale en online communicatiekanalen. Zodat zij u weten te vinden op het moment dat het dagelijkse leven weer zijn normale ritme hervat. 

Bepaal nu uw marketingstrategie voor de toekomst!

Dit zijn vooral de effecten op korte termijn, maar hoe zit het met uw marketingactiviteiten voor de rest van het jaar? De impuls is misschien groot om uit angst voor onzekerheid geen nieuwe plannen te maken. Maar u kunt het risico niet lopen om niets te doen. Voorbereidingen die u nu treft, bepalen het toekomstige succes van uw bedrijf. En of u bent bestand tegen de recessie die op ons afkomt. 

Natuurlijk is het logisch dat de aandacht eerst naar de huidige crisissituatie uitgaat. Iedereen moet zich aanpassen aan wat er allemaal om ons heen gebeurt en de impact op lange termijn is nog onvoorspelbaar. Toch zult u op tijd aan de slag moeten om vooruit te kijken, zodat u snel kunt herstellen van de negatieve gevolgen deze pandemie. Bepaal daarom nu uw marketingstrategie voor de toekomst. 

Snijden of investeren in marketing?

Een reactie van veel organisaties bij een economische crisis is om eerst te gaan snijden in marketing. Maar is dat echt de meest verstandige zet? Natuurlijk zijn er bedrijven die helaas geen andere keuze zullen hebben om cashflowproblemen op te lossen. Maar goede marketing is juist essentieel om uw bedrijf er weer bovenop te helpen en daar kunt u nu alvast mee beginnen. En misschien biedt deze crisis zelfs nieuwe mogelijkheden voor innovatie, product- en marktontwikkeling en nieuwe manieren om producten te promoten. 

Denk ook alvast na over mogelijke scenario’s en welke rol marketing en sales daarin kunnen spelen. En bedenk hoe u uw marketingbudget straks zo efficiënt mogelijk kunt inzetten, via welke kanalen en met welke boodschap. Tref nu al voorbereidingen voor nieuwe campagnes, door een goede contentstrategie op te stellen, buyer persona’s te maken, uw website te verbeteren of conversieoptimalisaties uit te voeren.

Verbeter processen en marketing automation

Deze crisis kan ook een moment zijn van bezinning en rust om zaken aan te pakken waar u normaal niet aan toekomt. Zijn er bijvoorbeeld mogelijkheden om uw marketing-organisatie te versterken en processen te optimaliseren? Denk aan het optimaliseren van uw contacten in uw CRM en het inrichten van marketing- en salesprocessen met behulp van marketing automation. Kijk ook hoe u uw marketing- en salesprocessen nog beter op elkaar kunt afstemmen.

En wat hebt u geleerd van het werken op afstand? Zijn er digitale mogelijkheden om samenwerking en kennisdeling efficiënter te maken? Zijn er elementen die u kunt behouden als alles weer normaal is? Bijvoorbeeld het gebruik van video?

Bent u zelf marketeer? Ga dan aan de slag met uw marketing metrics. Zodat u uw directie en management kunt overtuigen van het belang en de impact van marketing op de bedrijfsresultaten. Download dan ons gratis whitepaper met de 6 onmisbare marketing metrics voor B2B bedrijven.

Natuurlijk zijn deze tips niet uitputtend. Maar bedenk dus dat er veel is wat u wel kunt doen. Neem dus de tijd om goed na te denken over de manier waarop u marketing inzet, tijdens en na deze crisis.

Wilt u eens met ons sparren over uw marketing- en salesstrategie? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!

Whitepaper

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Sellian

Amsterdam • Groningen

088 - 626 73 71

contact@sellian.nl

Volg ons

Wij zijn er voor u!

Wilt u graag eens vrijblijvend kennismaken?