Stap 1: Jouw verhaal

Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal en datgene wat jouw bedrijf uniek maakt. Het is waar je grootste kracht ligt. Mensen willen immers zaken doen met mensen, niet met machines. Daarom gaan we in een eerste sessie dieper in op: 1) de identiteit van het bedrijf; 2) de markt; 3) jouw product of dienst. Zo krijgen we een goed beeld van jouw bedrijf en kunnen we aan de slag.

 

1) Identiteit van jouw bedrijf

Een bedrijf bestaat uit mensen. En ieder mens is uniek. Dus ieder bedrijf is ook uniek. Dat kun je gebruiken om meer uit je bedrijf te halen. Mensen doen immers zaken met andere mensen, niet met gebouwen of machines. De menselijke factor speelt niet alleen een grote rol, maar is vaak zelfs de doorslaggevende factor. Reden genoeg om er veel aandacht aan te besteden.

Daarom blijven we niet hangen in productspecificaties en kenmerken, bijvoorbeeld. Dat komt later wel. Eerst ligt de focus op het probleem dat je tackelt. Want waarom zou iemand klant worden als het niets oplost? En er zijn nog meer ‘waarom-vragen’ die beantwoord moeten worden. Dat doen we samen.

Waarom?

Waarom doe je wat je doet? En waarom zou de klant jouw product of dienst aanschaffen? En waarom zou de klant een volgende keer weer voor jouw merk kiezen?

“Verkoop jezelf” is niet voor niets een populaire uitdrukking. Zoals gezegd zijn mensen niet geïnteresseerd in voorwerpen, maar wel in andere mensen. Daarom zorg je dat altijd duidelijk is waarom je iets doet, bij alles wat je doet – of schrijft.

 

2) De markt

Jullie klanten oriënteren zich vrijwel altijd eerst online. Hoe gaaf zou het dan zijn dat ze vrijwel meteen bij jullie terechtkomen, omdat jullie de expert zijn?

Dat is de moderne manier van klanten aantrekken: niet jagen, maar vissen. Je zorgt dat je opvalt binnen de omgeving waar je klant zich bevindt (zoals Facebook- of LinkedIn-groepen) en hengelt op het juiste moment binnen.

jouw verhaal doelgroep usp unique selling point online marketing bureau groningen sellian

Doelgroep en buyer persona

Daarbij is het dus belangrijk dat je een duidelijk beeld hebt van jouw doelgroep en de markt waar jouw product of dienst zich in bevindt. Is het een kansrijke markt? Of zijn er meer mogelijkheden in een ander marktsegment?

Stel dat je graag zaken wil doen in markt A, maar de afgelopen jaren veel bereikt hebt in markt B. Dan is het waarschijnlijk beter om eerst voort te borduren op je succes in markt B.

Tijdens de eerste sessie verplaatsen wij ons in jouw klant. Welk probleem heb ik en waarom is jouw product of dienst de oplossing? En waar kan ik het nog meer voor gebruiken? Kortom: op welke markt(en) sluit jouw product of dienst perfect aan? We stellen een buyer persona op.

 

3) Jouw product of dienst

Bedrijven zijn vaak vastgeroest op het gebied van hun onderscheidend vermogen. Toch is het er wel degelijk, het moet alleen zo nu en dan opnieuw worden uitgevonden. En in een nieuw jasje gestoken worden.

onderscheidend vermogen usp unique selling point online marketing bureau groningen sellianUnique Selling Point (USP)

Daarom zijn wij benieuwd naar het unique selling point (USP) van jouw bedrijf. Jouw product of dienst lost een (bekend) probleem op van de klant. Het is speciaal en dat spreekt de klant aan. Althans, dat zou wel zo moeten zijn. In de praktijk is het vaak niet zo makkelijk. Want hoe kun je nou voordeel halen uit je USP? Wat is het onderscheidend vermogen van jouw product of dienst?

 

Nieuwe, unieke en innovatieve oplossingen

Met name bij nieuwe, unieke of innovatieve producten en diensten staat het oplossen van een probleem centraal. Want er is dan waarschijnlijk nog geen vraag naar je product of dienst. Deze moet je dus eerst zelf creëren. Als jouw bedrijf een probleem oplost terwijl niemand weet dat het daadwerkelijk een probleem is, zul je immers weinig klanten hebben. Je moet zorgen dat de potentiële klant zich realiseert dat er een makkelijkere, veiligere of betere manier is. Wij helpen je bij het creëren van de vraag naar jouw product of dienst.

 

Wij zijn Sellian: Sales & Marketing Bureau in Groningen

We kijken er naar uit om met je aan tafel te gaan en deze onderwerpen nader te bespreken. Nadat we bekend zijn met jouw verhaal zullen we de volgende stap zetten in de vorm van content marketing. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Neem contact op