Blog

Met ieder blog dat je schrijft wil je iets bij de lezer losmaken, ongeacht of je B2B of B2C gericht bent. Er zijn verschillende manieren en stijlen van bloggen. Je kunt (wetenschappelijk) onderzoek gebruiken om een punt te maken, maar ook in de stijl van een column iets teweeg brengen. Hoe dan ook, het is van belang dat je afsluit met een duidelijke Call To Action (CTA).

Wat is een blog?

Kort gezegd is een blog een prikkelende, interessante of leuke tekst. Een blog op de website van je bedrijf biedt veel meer voordelen dan de meeste mensen denken. Ten eerste is bloggen enorm belangrijk voor je website. Ten tweede kun je het gebruiken om te laten zien dat jij de absolute expert bent op jouw vakgebied. Maar niemand leest dat toch, zo’n wc-eend verhaal?

Er zullen inderdaad weinig mensen zijn die een wc-eend verhaal willen lezen. Maar zelfs als je dat zou doen, dan nog kan bloggen belangrijk zijn. Zo creëer je namelijk geïndexeerde pagina’s. En hoe meer geïndexeerde pagina’s, des te groter de kans dat je een bezoeker op je website krijgt: een potentiële klant.

 

Wat is een blog niet?

Maar een blog zou geen wc-eend verhaal moeten zijn. Zelfs al ben je ontzettend gepassioneerd over jouw product of dienst, dan nog moet je dit vermijden. De kunst is om niet te bloggen over jouw aanbod, maar over de vraag van de potentiële klant. Als hij zich hierin herkent, zal hij doorlezen. En uiteindelijk komt hij dan bij de oplossing uit: jouw aanbod.

Daarom kun je beter een probleem aankaarten, in plaats van de oplossing. Je doet immers zaken met mensen die werken voor bedrijven, niet met de bedrijven zelf. En mensen zijn altijd op zoek naar problemen. Jij kunt die problemen in een blog onder de aandacht brengen. Dit kun je enerzijds doen met behulp van cijfers, of anderzijds door paniek te zaaien in een soort column. Het hangt vooral af van je doelgroep.

 

Hoe ziet een blog eruit?

In tegenstelling tot een whitepaper, hoeft een blog niet opgemaakt te worden door een grafisch vormgever. Er moet alleen een leuke afbeelding bij gemaakt of gevonden worden, de rest doet het CMS van je website.

Wel is het van belang dat je veel tussenkopjes en korte zinnen gebruikt. Online wordt namelijk maar een kwart van iedere tekst echt gelezen. Bezoekers scannen snel de tussenkopjes om te zoeken of het antwoord op hun vraag daadwerkelijk hier te vinden is.

 

Wie gaat een blog schrijven?

wat is een blog schrijven online marketing bureau groningen sellian

Behalve het schrijven van een aantrekkelijk en interessant blog, komt er dus nog meer bij kijken. Denk hierbij niet alleen aan tussenkopjes, maar ook aan bijvoorbeeld SEO, inclusief linkbuilding. Zo moeten er links naar eerder gepubliceerde content in de nieuwe blog staan. En vice versa moeten in oude blogs relevante links aangemaakt worden naar het nieuwe blog. Al met al kost bloggen dus relatief veel tijd. Je bent eigenlijk nooit tevreden. Er kan altijd wel iets bij en je bent snel geneigd alsnog te veel over je aanbod te praten. Het is daarom verstandiger het bloggen aan iemand anders over te laten, die zich volledig hierop kan focussen.

Bij Sellian hebben we schrijvers die zich verdiepen in jouw bedrijf. Vervolgens verdiepen zij zich ook in jouw potentiële klant. Vanuit die gedachte gaan ze bloggen. Uiteraard heb jij wel het laatste woord, want het is tenslotte jouw bedrijf.

 

Wat doen we met een blog?

Wij kunnen precies zien door wie de blogs die we voor jouw bedrijf maken worden gelezen. Daarnaast bouwen we ieder blog op tot een duidelijke CTA. Doordat de lezer doorklikt en misschien zelfs contactgegevens achterlaat in ruil voor het whitepaper, genereren we leads voor jouw bedrijf. We houden elke lead in de gaten en bouwen een leadscore op. Vervolgens brengen we de lead op het juiste moment met jou aan tafel.

Dus ga business bloggen! Het levert meer op dan je denkt, met name op de lange termijn. Hiermee wordt jij gezien als de expert in jouw vakgebied. Download ons gratis whitepaper om hier meer over te leren.

 

whitepaper sellian stop met zoeken laat u vinden online marketing bureau groningen
Download whitepaper