E-mail Campagne

Een e-mail campagne kun je op twee manieren inzetten om je doelgroep direct te bereiken. Je kunt je huidige klanten en contacten ermee op de hoogte houden of juist nieuwe klanten proberen aan te trekken. Maar je stuurt niet dezelfde e-mail aan potentiële klanten en huidige klanten. Het opzetten van een e-mail campagne klinkt misschien makkelijk, maar dat is het zeker niet!

Wat is een e-mail campagne?

Een e-mail campagne is een serie e-mails die je naar jouw doelgroep stuurt. De wekelijkse nieuwsbrief is hier een goed voorbeeld van. Hiermee zorg je dat mensen niet per se regelmatig jouw website in de gaten moeten houden om op de hoogte te blijven. Zo bied je gratis informatie, wat zorgt voor een betere klantrelatie. Ook kun je regelmatig de nieuwste of beste aanbiedingen verspreiden. Misschien is het handig hier een aparte lijst voor te maken.

De lijst bevat de gegevens van de geadresseerden (zoals klanten, leveranciers of personeel). Dit is ten minste een e-mail adres, maar namen zijn ook gewenst. Met behulp van die informatie kun je namelijk gepersonaliseerde e-mails versturen, waarbij de software (zoals MailChimp) automatisch de voornaam van de geadresseerde gebruikt, bijvoorbeeld.

 

Wat is een e-mail campagne niet?

Een e-mail campagne moet geen spam zijn. Waarschijnlijk krijg je zelf ook enkele keren per week e-mails van bedrijven. Je staat dus in hun lijst. Maar open je de e-mails überhaupt? Of gooi je ze meteen weg? Daar ligt ook de grote valkuil wanneer je zelf met deze marketingtool aan de slag gaat. Het onderwerp moet triggeren. Het moet persoonlijk lijken, prikkelen of iets spectaculairs vermelden. Maar wat klanten spectaculair vinden, vinden potentiële klanten misschien maar niks. Maak daarom verschillende lijsten.

Door de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van 2018 moeten e-mail campagnes helemaal anders. Je kunt niet meer op allerlei manieren aan e-mail adressen komen en ze toevoegen aan je lijst. De persoon moet duidelijk aangeven dat hij ervan bewust is dat hij e-mails van jou zal ontvangen en waarom jij bepaalde gegevens nodig hebt. De uitdaging is om mensen zo ver te krijgen dat ze zo geïnteresseerd zijn, dat ze graag jouw e-mails willen ontvangen.

 

 

Hoe ziet een e-mail campagne eruit?

e-mail campagne opzetten sales online marketing bureau groningenIn de meeste e-mail marketing software kun je de berichten aantrekkelijker maken met een goede lay-out. Maar kies wel voor de opmaak die bij jouw boodschap past. Stuur je gepersonaliseerde e-mails waarin je enkel een vraag stelt en aanstuurt op een afspraak met een potentiële klant, doe dit dan zonder opmaak. Zorg dat de e-mail er als normaal uit ziet. Echter, verstuur je een nieuwsbrief of een overzicht van de nieuwste aanbiedingen, maak er dan een feest van! Maar houd het wel overzichtelijk.

Probeer tijdens een campagne consistent te blijven in je opmaak, tenzij je duidelijk ziet dat je campagne op de lange termijn geen resultaat oplevert. Als je de e-mails herkenbaar maakt, herkent de lezer de berichten makkelijker. Zo verbeter je customer engagement.

 

Wie gaat een e-mail campagne opzetten?

Met behulp van e-mail marketing software kun je een gratis e-mail campagne opzetten. Maar wil je dit middel echt goed gebruiken, dan is de betaalde versie van deze software veel beter. Deze biedt vaak essentiële functionaliteit als je professioneel over wilt komen. Bovendien is de capaciteit vaak groter en kun je dus een groter publiek bedienen.

Daarnaast geldt ook bij een e-mail campagne: meten is weten! Het is perfect te traceren wie een e-mail geopend heeft en of ze doorgeklikt hebben, onder andere. Zonder overzicht van open-rates en click-through-rates weet je niet wat wel en niet werkt. En zeker als beginner zal je nog veel moeten optimaliseren.

Bij Sellian hebben we specialisten op het gebied van e-mail campagnes. Marketing- en salesprofessionals gaan in samenwerking met schrijvers aan de slag voor jouw e-mail campagne. We weten wat werkt en gaan zo voor conversie.

 

Wat doen we met een e-mail campagne?

Onze experts houden bij hoeveel (en/of door wie) jouw e-mail campagne gelezen wordt. Op basis van onze analyse zullen we de toekomstige e-mails waar nodig aanpassen. In een serie van e-mails bouwen we langzaam op naar het ultieme doel: zorgen dat jij aan tafel komt met de lead.

Zo volgen we mensen die jouw whitepaper gedownload hebben automatisch op om hun leadscore te verhogen. Ze raken steeds meer geëngageerd met jouw bedrijf door de waardevolle content die jij hun aanbiedt. Download ons gratis whitepaper voor meer informatie over dit proces!

 

whitepaper sellian stop met zoeken laat u vinden online marketing bureau groningen
Download whitepaper