050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Geen Big Data voor B2B, maar juist Small Data!

Er zitten veel voordelen aan het gebruiken van Big Data analyse om interessante B2B prospects te vinden. Tenminste, dat denken veel bedrijven. In realiteit is echter Small Data doorslaggevend. In het B2B segment is acquisitie immers zoeken naar een speld in een hooiberg. U heeft een beperkt aantal klanten. En om de speld in de hooiberg te vinden, heeft u de juiste tools nodig. Zo laat u als het ware een enorme magneet los op de hooiberg; dan heeft u die speld zo gevonden!

Wat is Big Data?

Het is moeilijk te zeggen wat de betekenis van Big Data precies is. Data kan immers van alles zijn: tekst, cijfers, grafieken, afbeeldingen, audio, video en zelfs games. Daar komt dan nog bij dat het big is. Het gaat om enorme hoeveelheden en zeer diverse digitale gegevens die in enkele seconden verzameld en geanalyseerd worden. Zo weten bedrijven precies wat de grootste trends zijn onder hun klanten. Maar dat geldt vooral voor het B2C segment.

De data is extreem divers, maar door de grote hoeveelheid komt er toch een duidelijke trend uit. In het B2B segment is het vele malen lastiger om dergelijke trends te ontdekken. U kunt Big Data inzetten om potentiële klanten te vinden, maar vervolgens moet u Small Data inzetten om marketing op maat te creëren.

Big Data analyse en voorbeelden

Er zijn veel voorbeelden van het succesvol inzetten van Big Data analyse. Bedrijven met miljoenen klanten wereldwijd zetten het in als business intelligence. Zo heeft The Weather Company in samenwerking met IBM een systeem ontwikkeld dat de weersverwachting koppelt aan business performance. Zo kunnen bedrijven automatisch rekening houden met bezetting en reistijd, bijvoorbeeld. Een slim concept, omdat iedereen te maken heeft met het weer. Maar voor vrijwel ieder ander bedrijf is Small Data de oplossing.

Voordelen van Big Data voor bedrijven

Eén van de voordelen van Big Data voor bedrijven is persoonlijke marketing, wordt vaak gezegd. Maar in werkelijkheid is het dus vooral inspelen op de wensen van de grote meerderheid. Deze groep heeft u zeer specifiek getarget. Daarnaast kunt u met real-time data trends zien ontstaan en kunt u hier meteen op inspelen. U weet bijvoorbeeld welke aanbiedingen wel werken en welke niet.

Wat is Small Data?

Small Data is uw eigen data, uit uw CRM-systeem bijvoorbeeld, waarbij de kwaliteit van de data leidend is. In het B2B segment is Small Data daarom het middel voor acquisitie. Leads genereren is immers niet makkelijk. U heeft geen miljoenen klanten waarbij u kunt inspelen op trends. U heeft contactgegevens nodig van potentiële klanten zodat u zeer gericht marketing kunt inzetten om die klant binnen te halen.

Met inbound marketing kunt u websitebezoekers aantrekken, om ze vervolgens te converteren naar leads en uiteindelijk klanten. Hierbij speelt het gebruik van Small Data een cruciale rol. Maar dat is niet gemakkelijk…

Prospects vinden met Big Data en Small Data gecombineerd

Bij Sellian halen we Small Data uit Big Data om zo voor u prospects te vinden. We doorzoeken door middel van kunstmatige intelligentie enorme databases. Zo vinden we specifieke bedrijven die interessant kunnen zijn voor uw bedrijf. Daarnaast zorgen we door middel van alle aspecten van inbound marketing dat uw website meer bezoekers krijgt. Op al deze potentiële klanten gaan we de op maat gemaakte marketing richten, opdat ze daarna klant worden bij uw bedrijf.

Meer weten over deze moderne vorm van acquisitie? Download dan ons gratis whitepaper!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

Profiteren van het ‘Pareto principe’ of de ’80-20-regel’

Het Pareto principe of de 80-20-regel, u heeft er misschien wel eens van gehoord. Er wordt vaak naar gerefereerd in de wereld van marketing en sales, maar gaat ook in andere branches op. Maar als het gaat om sales dicteert de regel dat ongeveer 20% van de klanten verantwoordelijk is voor ongeveer 80% van de verkoop. Ieder bedrijf is dus sterk afhankelijk van een klein aantal (grote) klanten.

Wat is inbound marketing? [INFOGRAPHIC]

In deze blog leggen wij uit wat inbound marketing inhoudt en geven wij bruikbare tips die u zelf kunt toepassen om meer klanten aan te trekken.

offerte nabellen opvolgen per mail tips sellian sales groningen

Offerte nabellen of opvolgen: altijd te vroeg of te laat?

Een offerte nabellen of opvolgen vergt uitstekende timing. Want hoe vaak gebeurt het dat u belt terwijl de klant deze nog niet eens gelezen heeft? Of erger nog, dat de klant al de offerte van de concurrent getekend heeft?! Het begint natuurlijk allemaal bij het schrijven van een uitstekend offerte, maar wat daarna komt is vaak minstens net zo belangrijk. Wat als u over de schouder van de lezer digitaal mee kon kijken?

wat is een whitepaper schrijven inbound marketing sales sellian

Wat is een whitepaper

Het whitepaper staat centraal in de online (B2B) marketing voor uw product of...
aankoopproces b2b marketing sales alignment buyers journey

Auto’s verkopen zichzelf

Het aankoopproces is verschoven van sales naar marketing en vindt nu vooral online plaats, ook in de B2B-markt. Hoe blijft u in beeld?

Wat is tractie en wat heeft dat te maken met groei?

Er is bestaat geen bedrijf zonder omzet. En om te groeien heeft ieder bedrijf nieuwe klanten nodig. Tractie is daarbij het belangrijkste wat je moet realiseren.

Alles over een Blog

Met iedere blog die u schrijft wilt u iets bij de lezer losmaken, zowel in B2B als B2C. Er zijn verschillende manieren en stijlen van bloggen, maar bij iedere stijl is het van belang dat u afsluit met een duidelijke CTA, die uw websitebezoekers verder helpt in de customer journey.

Sellian Seminar - Hoe transformeert u uw commerciële organisatie

Gratis seminar “Hoe transformeert u uw commerciële organisatie?”

Het internet heeft het gedrag van klanten veranderd. Verkoopprocessen die vroeger werkten, werken nu niet meer. In ons seminar leert u hoe u daarmee omgaat!

big data analyse b2b small data marketing sales sellian

Geen Big Data voor B2B, maar juist Small Data!

Er zitten veel voordelen aan het gebruiken van Big Data analyse om interessante B2B prospects te vinden. Tenminste, dat denken veel bedrijven. In realiteit is echter Small Data doorslaggevend. In het B2B segment is acquisitie immers zoeken naar een speld in een hooiberg. U heeft een beperkt aantal klanten. En om de speld in de hooiberg te vinden, heeft u de juiste tools nodig. Zo laat u als het ware een enorme magneet los op de hooiberg; dan heeft u die speld zo gevonden!

Alleen nog bezoekers op uw website die écht interessant zijn

Hoeveel van uw traffic bestaat daadwerkelijk uit hoogwaardige leads? De marketingafdeling denkt dat ze leads levert aan de buitendienst, terwijl deze leads in werkelijkheid geen leads zijn. Daarom moeten sales-professionals de marketingafdeling een handje gaan helpen. Een buyer persona opstellen is een goede eerste stap om beter de doelgroep te bereiken.

Meer B2B leads genereren: hoe doet u dat?

Meer B2B leads genereren is continu de uitdaging voor de verkoopafdeling. Een vraag die we vaak tegenkomen, bijvoorbeeld op LinkedIn. Het aantal reacties van vakgenoten is vaak opvallend groot. De antwoorden lopen nog verder uiteen dan de stroom aan binnenkomende reacties. Wat is uw strategie?

Leads genereren met inbound marketing: gebruik outbound marketing!

Inbound marketing kan als de ideale middel werken om leads te genereren, mits marketing hier op de juiste manier op inspeelt en er een optimale alignment tussen marketing en sales plaatsvindt. Vaak wordt leads genereren met inbound marketing afgezet tegen online advertising, terwijl ze elkaar juist kunnen versterken.