050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Geen Big Data voor B2B, maar juist Small Data!

Er zitten veel voordelen aan het gebruiken van Big Data analyse om interessante B2B prospects te vinden. Tenminste, dat denken veel bedrijven. In realiteit is echter Small Data doorslaggevend. In het B2B segment is acquisitie immers zoeken naar een speld in een hooiberg. U heeft een beperkt aantal klanten. En om de speld in de hooiberg te vinden, heeft u de juiste tools nodig. Zo laat u als het ware een enorme magneet los op de hooiberg; dan heeft u die speld zo gevonden!

Wat is Big Data?

Het is moeilijk te zeggen wat de betekenis van Big Data precies is. Data kan immers van alles zijn: tekst, cijfers, grafieken, afbeeldingen, audio, video en zelfs games. Daar komt dan nog bij dat het big is. Het gaat om enorme hoeveelheden en zeer diverse digitale gegevens die in enkele seconden verzameld en geanalyseerd worden. Zo weten bedrijven precies wat de grootste trends zijn onder hun klanten. Maar dat geldt vooral voor het B2C segment.

De data is extreem divers, maar door de grote hoeveelheid komt er toch een duidelijke trend uit. In het B2B segment is het vele malen lastiger om dergelijke trends te ontdekken. U kunt Big Data inzetten om potentiële klanten te vinden, maar vervolgens moet u Small Data inzetten om marketing op maat te creëren.

Big Data analyse en voorbeelden

Er zijn veel voorbeelden van het succesvol inzetten van Big Data analyse. Bedrijven met miljoenen klanten wereldwijd zetten het in als business intelligence. Zo heeft The Weather Company in samenwerking met IBM een systeem ontwikkeld dat de weersverwachting koppelt aan business performance. Zo kunnen bedrijven automatisch rekening houden met bezetting en reistijd, bijvoorbeeld. Een slim concept, omdat iedereen te maken heeft met het weer. Maar voor vrijwel ieder ander bedrijf is Small Data de oplossing.

Voordelen van Big Data voor bedrijven

Eén van de voordelen van Big Data voor bedrijven is persoonlijke marketing, wordt vaak gezegd. Maar in werkelijkheid is het dus vooral inspelen op de wensen van de grote meerderheid. Deze groep heeft u zeer specifiek getarget. Daarnaast kunt u met real-time data trends zien ontstaan en kunt u hier meteen op inspelen. U weet bijvoorbeeld welke aanbiedingen wel werken en welke niet.

Wat is Small Data?

Small Data is uw eigen data, uit uw CRM-systeem bijvoorbeeld, waarbij de kwaliteit van de data leidend is. In het B2B segment is Small Data daarom het middel voor acquisitie. Leads genereren is immers niet makkelijk. U heeft geen miljoenen klanten waarbij u kunt inspelen op trends. U heeft contactgegevens nodig van potentiële klanten zodat u zeer gericht marketing kunt inzetten om die klant binnen te halen.

Met inbound marketing kunt u websitebezoekers aantrekken, om ze vervolgens te converteren naar leads en uiteindelijk klanten. Hierbij speelt het gebruik van Small Data een cruciale rol. Maar dat is niet gemakkelijk…

Prospects vinden met Big Data en Small Data gecombineerd

Bij Sellian halen we Small Data uit Big Data om zo voor u prospects te vinden. We doorzoeken door middel van kunstmatige intelligentie enorme databases. Zo vinden we specifieke bedrijven die interessant kunnen zijn voor uw bedrijf. Daarnaast zorgen we door middel van alle aspecten van inbound marketing dat uw website meer bezoekers krijgt. Op al deze potentiële klanten gaan we de op maat gemaakte marketing richten, opdat ze daarna klant worden bij uw bedrijf.

Meer weten over deze moderne vorm van acquisitie? Download dan ons gratis whitepaper!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

stappenplan salesgesprek voeren 6 stappen sellian marketing sales

In 6 stappen naar een doelgericht salesgesprek

Een eerste salesgesprek met een prospect is van enorm belang. Lees hier welke 6 stappen u moet zetten voor een doeltreffend salesgesprek!

B2B marketing sales strategie toekomst smarter business development sellian groningen

De B2B Marketing & Sales Strategie voor de Toekomst

Een marketing en sales strategie is essentieel om succesvol te zijn. In deze longread blog leggen we uit welke B2B ontwikkelingen niet mogen ontbreken in die strategie!

Help! Koude acquisitie mag misschien niet meer! Wat moet ik nu?

Koude acquisitie gaat binnenkort waarschijnlijk in de ban, als het aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken ligt. Consumenten moeten eerst toestemming geven om gebeld te worden met een opt-in. Wanneer volgt de zakelijke markt?

Wat is een whitepaper

Het whitepaper staat centraal in de online (B2B) marketing voor uw product of...

Professioneel netwerken: rendement, doel en belang

Professioneel netwerken bij de vele nieuwjaarsborrels lijkt een uitgelezen kans. Heeft u de eerste nieuwjaarsborrel al achter de rug? En wat heeft het u opgeleverd? Alleen een kater of ook leads?

Hoe gaat u uw omzet voor 2019 begroten? Investeren in marketing of sales?

Q4 staat bij de meeste bedrijven in het teken van begrotingen. Als commercieel eindverantwoordelijke een hele uitdaging. Investeert u in marketing of sales?

De mythe van de topverkopers

Vroeger dacht ik dat autoverkopers bij de top van verkopend Nederland behoorden. Want waar leert u het verkoopvak beter dan in de automobielbranche, toch? Inmiddels weet ik uit ervaring dat dit niet zo is; het blijkt een mythe. De branche is – enkelen daar gelaten – nog steeds vooral reactief ingesteld en de topverkopers in autoland missen nog veel kansen voor open doel. Terwijl het met de huidige technologie toch echt een stuk beter kan. Onderstaand ter illustratie enkele persoonlijke ervaringen van de afgelopen tijd.

Het commerciële proces: zo sterk als de zwakste schakel!

Commercie is een ketenproces dat bestaat uit diverse schakels. De zwakste schakel biedt de hoogste kans op verbetering.

Calculator Acquisitiekosten berekenen

Calculator: Bereken uw acquisitiekosten

Hoe veel zou u uit mogen geven aan nieuwe klanten? Met deze online calculator kunt u eenvoudig uw acquisitiekosten berekenen!

De aandacht estafette

In het salesvak zijn we de hele dag bezig met aandacht. Geven we onze klanten wel voldoende aandacht of juist te veel? Kan dat eigenlijk wel, een klant te veel aandacht te geven? Of brengen we zo Marketing & Sales Alignment in gevaar?

Profiteren van het ‘Pareto principe’ of de ’80-20-regel’

Het Pareto principe of de 80-20-regel, u heeft er misschien wel eens van gehoord. Er wordt vaak naar gerefereerd in de wereld van marketing en sales, maar gaat ook in andere branches op. Maar als het gaat om sales dicteert de regel dat ongeveer 20% van de klanten verantwoordelijk is voor ongeveer 80% van de verkoop. Ieder bedrijf is dus sterk afhankelijk van een klein aantal (grote) klanten.

Accountmanagers en new business

New business is onmisbaar voor de groei van uw bedrijf. Ook bij bestaande relaties is nog veel te winnen, maar de accountmanagers beheren hun bestaande relaties prima. Maar accountmanagers hebben vaak geen tijd, focus of energie voor new business. Een hoofdpijndossier voor velen!