050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Geen Big Data voor B2B, maar juist Small Data!

Er zitten veel voordelen aan het gebruiken van Big Data analyse om interessante B2B prospects te vinden. Tenminste, dat denken veel bedrijven. In realiteit is echter Small Data doorslaggevend. In het B2B segment is acquisitie immers zoeken naar een speld in een hooiberg. U heeft een beperkt aantal klanten. En om de speld in de hooiberg te vinden, heeft u de juiste tools nodig. Zo laat u als het ware een enorme magneet los op de hooiberg; dan heeft u die speld zo gevonden!

Wat is Big Data?

Het is moeilijk te zeggen wat de betekenis van Big Data precies is. Data kan immers van alles zijn: tekst, cijfers, grafieken, afbeeldingen, audio, video en zelfs games. Daar komt dan nog bij dat het big is. Het gaat om enorme hoeveelheden en zeer diverse digitale gegevens die in enkele seconden verzameld en geanalyseerd worden. Zo weten bedrijven precies wat de grootste trends zijn onder hun klanten. Maar dat geldt vooral voor het B2C segment.

De data is extreem divers, maar door de grote hoeveelheid komt er toch een duidelijke trend uit. In het B2B segment is het vele malen lastiger om dergelijke trends te ontdekken. U kunt Big Data inzetten om potentiële klanten te vinden, maar vervolgens moet u Small Data inzetten om marketing op maat te creëren.

Big Data analyse en voorbeelden

Er zijn veel voorbeelden van het succesvol inzetten van Big Data analyse. Bedrijven met miljoenen klanten wereldwijd zetten het in als business intelligence. Zo heeft The Weather Company in samenwerking met IBM een systeem ontwikkeld dat de weersverwachting koppelt aan business performance. Zo kunnen bedrijven automatisch rekening houden met bezetting en reistijd, bijvoorbeeld. Een slim concept, omdat iedereen te maken heeft met het weer. Maar voor vrijwel ieder ander bedrijf is Small Data de oplossing.

Voordelen van Big Data voor bedrijven

Eén van de voordelen van Big Data voor bedrijven is persoonlijke marketing, wordt vaak gezegd. Maar in werkelijkheid is het dus vooral inspelen op de wensen van de grote meerderheid. Deze groep heeft u zeer specifiek getarget. Daarnaast kunt u met real-time data trends zien ontstaan en kunt u hier meteen op inspelen. U weet bijvoorbeeld welke aanbiedingen wel werken en welke niet.

Wat is Small Data?

Small Data is uw eigen data, uit uw CRM-systeem bijvoorbeeld, waarbij de kwaliteit van de data leidend is. In het B2B segment is Small Data daarom het middel voor acquisitie. Leads genereren is immers niet makkelijk. U heeft geen miljoenen klanten waarbij u kunt inspelen op trends. U heeft contactgegevens nodig van potentiële klanten zodat u zeer gericht marketing kunt inzetten om die klant binnen te halen.

Met inbound marketing kunt u websitebezoekers aantrekken, om ze vervolgens te converteren naar leads en uiteindelijk klanten. Hierbij speelt het gebruik van Small Data een cruciale rol. Maar dat is niet gemakkelijk…

Prospects vinden met Big Data en Small Data gecombineerd

Bij Sellian halen we Small Data uit Big Data om zo voor u prospects te vinden. We doorzoeken door middel van kunstmatige intelligentie enorme databases. Zo vinden we specifieke bedrijven die interessant kunnen zijn voor uw bedrijf. Daarnaast zorgen we door middel van alle aspecten van inbound marketing dat uw website meer bezoekers krijgt. Op al deze potentiële klanten gaan we de op maat gemaakte marketing richten, opdat ze daarna klant worden bij uw bedrijf.

Meer weten over deze moderne vorm van acquisitie? Download dan ons gratis whitepaper!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Het sales vak is enorm veranderd. Toch gebruiken veel professionals nog dezelfde werkwijzen als 20 jaar geleden. Echter zijn er veel nieuwe (online) technieken om nieuwe klanten aan te trekken!

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Het sales vak is enorm veranderd. Toch gebruiken veel professionals nog dezelfde werkwijzen als 20 jaar geleden. Echter zijn er veel nieuwe (online) technieken om nieuwe klanten aan te trekken!

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

big data analyse b2b small data marketing sales sellian

Geen Big Data voor B2B, maar juist Small Data!

Er zitten veel voordelen aan het gebruiken van Big Data analyse om interessante B2B prospects te vinden. Tenminste, dat denken veel bedrijven. In realiteit is echter Small Data doorslaggevend. In het B2B segment is acquisitie immers zoeken naar een speld in een hooiberg. U heeft een beperkt aantal klanten. En om de speld in de hooiberg te vinden, heeft u de juiste tools nodig. Zo laat u als het ware een enorme magneet los op de hooiberg; dan heeft u die speld zo gevonden!

Uzelf ontwikkelen als accountmanager

Lionel Messi staat al ruim tien jaar lang meer dan 4 uur per dag op het voetbalveld om zichzelf te ontwikkelen. Hij werkt iedere dag om nóg beter te worden door de juiste balans tussen werken, trainen, eten, slapen. Een professional op topniveau blijft immers altijd streven naar verbetering en dat doe je door te trainen. Al jarenlang verwonder ik mij erover hoe weinig de gemiddelde verkoper zich ontwikkelt.

Mijn Customer Journey bij Tesla

Vroeger dacht ik dat echte topverkopers gemaakt werden in de showrooms van de autodealers. De helden van de autoverkoop blijken echter moeilijk in staat bij te leren, draaien op de automatische piloot en missen veel kansen. Het zijn vaak geen topverkopers, ze laten in de praktijk kansen lopen. U ook?

Hoe komen mijn verkopers aan tafel bij nieuwe klanten?

Regelmatig stap ik als inbound salesman bij een sales gedreven organisatie binnen. De verkoop buitendienst wordt geacht om bij klanten te zijn. En er wordt van alles in het werk gesteld om de buitendienst te faciliteren om zoveel mogelijk klantgesprekken per week te voeren.

De waarde van een goed whitepaper

Bij steeds meer organisaties komt het besef dat online positioneren verder gaat dan het schrijven van een blog, adverteren of het publiceren van een post op social media. Het schrijven van content zoals een whitepaper is een onmisbare schakel in de strategische online propositie.

Het moderne verkoopgesprek: Always Be Helping

Op een dag dat ik thuis werk gaat de vaste lijn over en ik neem op. “Goedemorgen meneer Wallinga”.

Hoe gaat u uw omzet voor 2019 begroten? Investeren in marketing of sales?

Q4 staat bij de meeste bedrijven in het teken van begrotingen. Als commercieel eindverantwoordelijke een hele uitdaging. Investeert u in marketing of sales?

Wat is inbound marketing? [INFOGRAPHIC]

In deze blog leggen wij uit wat inbound marketing inhoudt en geven wij bruikbare tips die u zelf kunt toepassen om meer klanten aan te trekken.

wat is een whitepaper schrijven inbound marketing sales sellian

Wat is een whitepaper

Het whitepaper staat centraal in de online (B2B) marketing voor uw product of...

Maak jouw blogs net zo verslavend als Game of Thrones

Voor veel mensen is het onduidelijk: hoe vaak moet u bloggen voor uw bedrijf? Hierover zijn de meningen verdeeld. De een blogt twee keer per maand, de ander drie keer per week. De praktijk wijst uit dat één keer per week goed werkt.

Het commerciële proces: zo sterk als de zwakste schakel!

Commercie is een ketenproces dat bestaat uit diverse schakels. De zwakste schakel biedt de hoogste kans op verbetering.

b2b leads genereren crm-systeem marketing automation marketing sales sellian smarter business development

Hoe kunt u een CRM-systeem en Marketing Automation inzetten om leads te genereren?

In uw CRM-systeem registreert u informatie over de klant. Maar hoe zet u een CRM-systeem en Marketing Automation effectief in voor het genereren van leads?