050-211 20 55 info@sellian.nl

Offerte nabellen of opvolgen: altijd te vroeg of te laat?

Een offerte nabellen of opvolgen vergt uitstekende timing. Want hoe vaak gebeurt het dat u belt terwijl de klant deze nog niet eens gelezen heeft? Of erger nog, dat de klant al de offerte van de concurrent getekend heeft?! Het begint natuurlijk allemaal bij het schrijven van een uitstekend offerte, maar wat daarna komt is vaak minstens net zo belangrijk. Wat als u over de schouder van de lezer digitaal mee kon kijken?

Goede offertes schrijven is een kunst op zich. Maar als u eenmaal de slag te pakken heeft, wordt het steeds meer een gewoonte. Het is dan alleen niet makkelijk om binnen die gewoonte toch iedere keer weer de creatieve oplossing te vinden. En zo is het ook nadat de offerte bij de klant is beland…

Offerte nabellen en opvolgen volgens afspraak

Wellicht heeft u een vast stramien wanneer het gaat om offertes nabellen en opvolgen. U kunt bijvoorbeeld van tevoren een datum en tijdstip afspreken met de klant. Daardoor wordt de kans kleiner dat hij of zij nog niet begonnen is met lezen.

Te vroeg met het nabellen van de offerte

Maar zeker als je u maken heeft met andere ondernemers, kan het zijn dat zij hier door alle drukte nog niet aan toe zijn gekomen. Dergelijke afspraken worden lang niet altijd nagekomen. Hoe vaak gebeurt het u dat u een potentiële klant belt maar dat hij of zij nog niet naar de offerte heeft gekeken?

Te laat met het opvolgen van de offerte

Bovendien houd u het risico dat de klant al bij de concurrent is gaan kijken. Dan bent u dus te laat met het opvolgen van de offerte. Veel mensen vragen immers een offerte aan bij meerdere bedrijven tegelijk. Hoe zorgt u dat u opvalt in de massa?

Wat als u de lezer kon volgen terwijl hij of zij de offerte doorneemt?

Stel dat u precies kunt zien wanneer de klant de offerte opent en hoelang de klant naar ieder onderdeel kijkt? Zo weet u precies op welk moment je kunt bellen.

Slimme software voor opperbeste offertes

Bij Sellian kunnen we dat voor u doen. Wij gebruiken slimme software en gespecialiseerde schrijvers om uitmuntende offertes voor uw bedrijf op te stellen en de lezer te volgen. Misschien is het nabellen of opvolgen van een offerte dan wel helemaal niet meer nodig. Daarom wordt er ook meteen een notificatie verzonden als de klant de offerte digitaal heeft ondertekend. Kortom, een opperbest offerte.

Download ons gratis whitepaper om meer te leren over het centraal stellen van de klant!

Download whitepaper: Haal het maximale uit uw marketing en sales

Meer interessante artikelen

Wat is inbound marketing? [INFOGRAPHIC]

In deze blog leggen wij uit wat inbound marketing inhoudt en geven wij bruikbare tips die u zelf kunt toepassen om meer klanten aan te trekken.

Account Based Marketing: hoe, waarom en wanneer?

Met name in het B2B segment kan het gebruiken van een Account-Based Marketing plan u aan de ideale nieuwe klanten helpen. Zo kunt u duidelijk focussen op het binnenhalen van specifieke (grote) klanten. Het is dan ook de manier om in te spelen op de 80-20 regel.

Maak jouw blogs net zo verslavend als Game of Thrones

Voor veel mensen is het onduidelijk: hoe vaak moet u bloggen voor uw bedrijf? Hierover zijn de meningen verdeeld. De een blogt twee keer per maand, de ander drie keer per week. De praktijk wijst uit dat één keer per week goed werkt.

Mijn Customer Journey bij Tesla

Vroeger dacht ik dat echte topverkopers gemaakt werden in de showrooms van de autodealers. De helden van de autoverkoop blijken echter moeilijk in staat bij te leren, draaien op de automatische piloot en missen veel kansen. Het zijn vaak geen topverkopers, ze laten in de praktijk kansen lopen. U ook?

Salesplan en Marketingplan voor 2019

Hebben uw salesteam en marketingteam het salesplan en marketingplan voor 2019 al klaar? Het einde van het jaar nadert en dus is het tijd voor bezinning. Maar ook voor vooruitblikken. Waarschijnlijk had u wel een aantal doelstellingen opgesteld die u dit jaar niet haalt. Wat gaat u in 2019 anders doen? Wat gaan andere (mkb) bedrijven doen in het nieuwe jaar?

Alleen nog bezoekers op uw website die écht interessant zijn

Hoeveel van uw traffic bestaat daadwerkelijk uit hoogwaardige leads? De marketingafdeling denkt dat ze leads levert aan de buitendienst, terwijl deze leads in werkelijkheid geen leads zijn. Daarom moeten sales-professionals de marketingafdeling een handje gaan helpen. Een buyer persona opstellen is een goede eerste stap om beter de doelgroep te bereiken.

Accountmanagers en new business

New business is onmisbaar voor de groei van uw bedrijf. Ook bij bestaande relaties is nog veel te winnen, maar de accountmanagers beheren hun bestaande relaties prima. Maar accountmanagers hebben vaak geen tijd, focus of energie voor new business. Een hoofdpijndossier voor velen!

Meer B2B leads genereren: hoe doet u dat?

Meer B2B leads genereren is continu de uitdaging voor de verkoopafdeling. Een vraag die we vaak tegenkomen, bijvoorbeeld op LinkedIn. Het aantal reacties van vakgenoten is vaak opvallend groot. De antwoorden lopen nog verder uiteen dan de stroom aan binnenkomende reacties. Wat is uw strategie?

Profiteren van het ‘Pareto principe’ of de ’80-20-regel’

Het Pareto principe of de 80-20-regel, u heeft er misschien wel eens van gehoord. Er wordt vaak naar gerefereerd in de wereld van marketing en sales, maar gaat ook in andere branches op. Echter, als het gaat om sales, dicteert de regel dat ongeveer 20% van de klanten verantwoordelijk is voor ongeveer 80% van de verkoop. Ieder bedrijf is dus sterk afhankelijk van een klein aantal (grote) klanten.

Slim verkopen en effectieve acquisitie

De meeste bedrijven halen niet het maximale resultaat uit hun sales. Wij zijn ervan overtuigd dat vrijwel iedere mkb-ondernemer meer zou kunnen verkopen. Waarom? Omdat in de praktijk blijkt dat de dagelijkse hectiek regeert, waardoor het onmogelijk is om volledige focus op sales te hebben. En slim verkopen is er daardoor niet bij.

De mythe van de topverkopers

Vroeger dacht ik dat autoverkopers bij de top van verkopend Nederland behoorden. Want waar leert u het verkoopvak beter dan in de automobielbranche, toch? Inmiddels weet ik uit ervaring dat dit niet zo is; het blijkt een mythe. De branche is – enkelen daar gelaten – nog steeds vooral reactief ingesteld en de topverkopers in autoland missen nog veel kansen voor open doel. Terwijl het met de huidige technologie toch echt een stuk beter kan. Onderstaand ter illustratie enkele persoonlijke ervaringen van de afgelopen tijd.

Inbound Marketing: het moderne alternatief voor koude acquisitie!

Koude acquisitie is niet meer van nu! Start in plaats daarvan met het inspireren van klanten met blogs, video’s, infographics, whitepapers! Dat is modern!