050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Profiteren van het ‘Pareto principe’ of de ’80-20-regel’

Het Pareto principe of de 80-20-regel, u heeft er misschien wel eens van gehoord. Er wordt vaak naar gerefereerd in de wereld van marketing en sales, maar gaat ook in andere branches op. Maar als het gaat om sales dicteert de regel dat ongeveer 20% van de klanten verantwoordelijk is voor ongeveer 80% van de verkoop. Ieder bedrijf is dus sterk afhankelijk van een klein aantal (grote) klanten.

Pareto principe of 80-20-regel

De term ‘Pareto principe’ geeft niet meteen aan wat het betekent, daarom wordt vaak ’80-20-regel’ gezegd. Het is in 1906 opgesteld door Vilfrede Pareto, een Italiaans econoom. Hij ontdekte dat 80% van het Italiaanse bezit in handen was van 20% van de Italiaanse bevolking. In de wereld van marketing en sales gaat het vaak ook op, in meerdere opzichten zelfs:

  • 80% van de verkoop uit 20% van uw klanten.
  • 80% van de verkoop uit 20% van uw producten.
  • 80% van de verkoop door 20% van uw verkopers.
  • 80% van de klachten door 20% van uw klanten.

Verklaring voor de 80-20-regel

Er is nog altijd geen verklaring voor de 80-20-regel. Het gaat nu eenmaal vaak op. Zo vaak zelfs, dat veel mensen investeren in het uitbuiten van het principe. In werkelijkheid is het natuurlijk niet altijd de 80-20-regel, het kan ook zomaar 70-30 zijn. Maar het basisprincipe blijft: een klein deel is verantwoordelijk voor het grootste resultaat.

Profiteren van de Pareto regel

Er zou toch een manier moeten zijn om te kunnen profiteren van de Pareto regel? Want als 20% van uw klanten verantwoordelijk is voor 80% van uw verkoop, waarom zoekt u dan niet meer klanten zoals die 20%? Wat maakt die 20% zo speciaal? Waarom werkt uw formule voor hun wel en voor de overige 80% niet?

Pareto analyse

Met behulp van een Pareto analyse kunt u deze vragen beantwoorden. De Pareto analyse houdt in dat u prioriteiten stelt: u kijkt hoe u zo min mogelijk klussen kunt doen om toch zo veel mogelijk resultaat te behalen. Hierbij staat het probleem centraal, in plaats van de oplossing.

Veel bedrijven focussen volledig op hun product of dienst. Dat is immers waarmee geld in het laatje gebracht wordt. Maar om te weten waarom uw product of dienst zo goed draait bij die 20%, moet u zich juist richten op de klant. Wat heeft hij nodig en waarom kiest hij voor uw product of dienst als de oplossing? Kijk naar de vraag in plaats van het aanbod.

Het Pareto principe in Sales

Om te profiteren van het Pareto principe gaan we bij Sellian voor uw bedrijf op zoek naar meer klanten zoals die 20%. We gaan kijken naar de problemen die u voor uw klanten kunt oplossen met een moderne B2B marketing en sales strategie. Meteen hiermee aan de slag? Neem contact op! Of download ons gratis whitepaper voor meer informatie!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

Calculator Acquisitiekosten berekenen

Calculator: Bereken uw acquisitiekosten

Hoe veel zou u uit mogen geven aan nieuwe klanten? Met deze online calculator kunt u eenvoudig uw acquisitiekosten berekenen!

De waarde van een goed whitepaper

Bij steeds meer organisaties komt het besef dat online positioneren verder gaat dan het schrijven van een blog, adverteren of het publiceren van een post op social media. Het schrijven van content zoals een whitepaper is een onmisbare schakel in de strategische online propositie.

B2B marketing sales strategie toekomst smarter business development sellian groningen

De B2B Marketing & Sales Strategie voor de Toekomst

Een marketing en sales strategie is essentieel om succesvol te zijn. In deze longread blog leggen we uit welke B2B ontwikkelingen niet mogen ontbreken in die strategie!

Het moderne verkoopgesprek: Always Be Helping

Op een dag dat ik thuis werk gaat de vaste lijn over en ik neem op. “Goedemorgen meneer Wallinga”.

Wat is tractie en wat heeft dat te maken met groei?

Er is bestaat geen bedrijf zonder omzet. En om te groeien heeft ieder bedrijf nieuwe klanten nodig. Tractie is daarbij het belangrijkste wat je moet realiseren.

Professioneel netwerken: rendement, doel en belang

Professioneel netwerken bij de vele nieuwjaarsborrels lijkt een uitgelezen kans. Heeft u de eerste nieuwjaarsborrel al achter de rug? En wat heeft het u opgeleverd? Alleen een kater of ook leads?

Inbound Marketing: het moderne alternatief voor koude acquisitie!

Koude acquisitie is niet meer van nu! Start in plaats daarvan met het inspireren van klanten met blogs, video’s, infographics, whitepapers! Dat is modern!

Leads genereren met inbound marketing: gebruik outbound marketing!

Inbound marketing kan als de ideale middel werken om leads te genereren, mits marketing hier op de juiste manier op inspeelt en er een optimale alignment tussen marketing en sales plaatsvindt. Vaak wordt leads genereren met inbound marketing afgezet tegen online advertising, terwijl ze elkaar juist kunnen versterken.

Alles over een Blog

Met iedere blog die u schrijft wilt u iets bij de lezer losmaken, zowel in B2B als B2C. Er zijn verschillende manieren en stijlen van bloggen, maar bij iedere stijl is het van belang dat u afsluit met een duidelijke CTA, die uw websitebezoekers verder helpt in de customer journey.

Inbound Marketing in 5 stappen

Hier hebben we het principe van Inbound Marketing in 5 stappen uitgelegd. Het is de moderne manier om succesvol leads te genereren. En u kunt er meteen mee beginnen.

b2b leads genereren crm-systeem marketing automation marketing sales sellian smarter business development

Hoe kunt u een CRM-systeem en Marketing Automation inzetten om leads te genereren?

In uw CRM-systeem registreert u informatie over de klant. Maar hoe zet u een CRM-systeem en Marketing Automation effectief in voor het genereren van leads?

Uzelf ontwikkelen als accountmanager

Lionel Messi staat al ruim tien jaar lang meer dan 4 uur per dag op het voetbalveld om zichzelf te ontwikkelen. Hij werkt iedere dag om nóg beter te worden door de juiste balans tussen werken, trainen, eten, slapen. Een professional op topniveau blijft immers altijd streven naar verbetering en dat doe je door te trainen. Al jarenlang verwonder ik mij erover hoe weinig de gemiddelde verkoper zich ontwikkelt.