050-211 20 55 info@sellian.nl

Wat zijn leads en hoe genereert u meer B2B leads?

In de wereld van de marketing wordt de term leads steeds groter. Deze Engelse term is met open armen opgenomen in de woordenschat van de Nederlandse marketeer en het belang van de term neemt dan ook significant toe.

Dat de term gebruikt wordt, blijkt in de praktijk nog niet te betekenen dat iedereen weet wat het precies inhoudt. In deze blog gaan we een stapje terug en leggen wij de betekenis uit van leads en waarom ze zo belangrijk zijn voor uw bedrijf.

Wat is een lead?

leads genereren b2b online marketing bureau groningen sellianEen lead kan het beste omschreven worden als een pad. Een pad richting een potentiële klant. Een pad kan gemaakt zijn van verschillend materiaal. Neem bijvoorbeeld het stenen pad; solide, makkelijk te bewandelen, direct. Ook bestaat er bijvoorbeeld het zandpad; diffuus, moeilijk te bewandelen, onzeker waar en of het eindigt. Daarnaast zijn er tussen deze twee varianten nog vele andere paden, met een verschillende moeilijkheidsgraad. Zo is het ook met leads. Een lead kan een zekere garantie zijn van een potentiële klant. Bij de juiste interesse en motivatie is er geen twijfel over mogelijk, de klant moet gebeld worden. Wanneer vroegtijdig afgehaakt wordt en geen contactgegevens invult, is een lead nutteloos.

Elke lead kan worden geregistreerd in een marketing automation tool. Hierin kan vervolgens bijgehouden worden wat een lead interessant vindt. Een lead is anders van een reguliere bezoeker, omdat met een lead contact opgenomen kan worden. Een anonieme bezoeker (die geen contactgegevens achterlaat op de pagina) kan niet bereikt worden, waar een lead (die wel contactgegevens heeft ingevuld) wel bereikt kan worden.

Hoe zit het dan met prospects?

De term prospect wordt vaak verward met leads, terwijl dit toch echt twee verschillende termen zijn. Een prospect is de persoon die men aan het einde van het pad aantreft. Is het de persoon waarbij je wilt aanbellen, of ben je op het verkeerde erf beland? Een prospect is dus een potentiële klant, met serieuze interesse, waar de lead het pad hier naartoe is. Er moeten vaak veel paden bewandeld worden voordat de juiste prospects hieruit voort komen.

Inspelen op leads door inbound marketing

Bij inbound marketing wordt extra content aan leads aangeboden in ruil voor bijvoorbeeld NAW-gegevens. Met deze gegevens bouwt u een database aan leads op, die u kunt opvolgen. Deze content kan van alles zijn, maar de meest gangbaar aangeboden content is online magazines, whitepapers of tools. Deze content moet aansluiten bij de doelgroep en hiervoor moet de juiste strategie bepaald worden.

Welk pad u ook volgt, zorg ervoor dat u bezoekers inspireert door het bieden van relevante, interessante content. Zo kunt u van elke lead een klant maken. Meer weten over hoe u dat kunt doen? Neem vrijblijvend contact op!

Meer interessante artikelen

Inbound Marketing in 5 stappen

Hier hebben we het principe van Inbound Marketing in 5 stappen uitgelegd. Het is de moderne manier om succesvol leads te genereren. En u kunt er meteen mee beginnen.

Meer B2B leads genereren: hoe doet u dat?

Meer B2B leads genereren is continu de uitdaging voor de verkoopafdeling. Een vraag die we vaak tegenkomen, bijvoorbeeld op LinkedIn. Het aantal reacties van vakgenoten is vaak opvallend groot. De antwoorden lopen nog verder uiteen dan de stroom aan binnenkomende reacties. Wat is uw strategie?

Account Based Marketing: hoe, waarom en wanneer?

Met name in het B2B segment kan het gebruiken van een Account-Based Marketing plan u aan de ideale nieuwe klanten helpen. Zo kunt u duidelijk focussen op het binnenhalen van specifieke (grote) klanten. Het is dan ook de manier om in te spelen op de 80-20 regel.

Slim verkopen en effectieve acquisitie

De meeste bedrijven halen niet het maximale resultaat uit hun sales. Wij zijn ervan overtuigd dat vrijwel iedere mkb-ondernemer meer zou kunnen verkopen. Waarom? Omdat in de praktijk blijkt dat de dagelijkse hectiek regeert, waardoor het onmogelijk is om volledige focus op sales te hebben. En slim verkopen is er daardoor niet bij.

Wat is tractie en wat heeft dat te maken met groei?

Er is bestaat geen bedrijf zonder omzet. En om te groeien heeft ieder bedrijf nieuwe klanten nodig. Tractie is daarbij het belangrijkste wat je moet realiseren.

Wat zijn leads en hoe genereert u meer B2B leads?

In de wereld van de marketing wordt de term leads steeds groter. Deze Engelse term is met open...

Offerte nabellen of opvolgen: altijd te vroeg of te laat?

Een offerte nabellen of opvolgen vergt uitstekende timing. Want hoe vaak gebeurt het dat u belt terwijl de klant deze nog niet eens gelezen heeft? Of erger nog, dat de klant al de offerte van de concurrent getekend heeft?! Het begint natuurlijk allemaal bij het schrijven van een uitstekend offerte, maar wat daarna komt is vaak minstens net zo belangrijk. Wat als u over de schouder van de lezer digitaal mee kon kijken?

Geen Big Data voor B2B, maar juist Small Data!

Er zitten veel voordelen aan het gebruiken van Big Data analyse om interessante B2B prospects te vinden. Tenminste, dat denken veel bedrijven. In realiteit is echter Small Data doorslaggevend. In het B2B segment is acquisitie immers zoeken naar een speld in een hooiberg. U heeft een beperkt aantal klanten. En om de speld in de hooiberg te vinden, heeft u de juiste tools nodig. Zo laat u als het ware een enorme magneet los op de hooiberg; dan heeft u die speld zo gevonden!

Alles over een Blog

Met iedere blog die u schrijft wilt u iets bij de lezer losmaken, zowel in B2B als B2C. Er zijn verschillende manieren en stijlen van bloggen, maar bij iedere stijl is het van belang dat u afsluit met een duidelijke CTA, die uw websitebezoekers verder helpt in de customer journey.

Hoe gaat u uw omzet voor 2019 begroten? Investeren in marketing of sales?

Q4 staat bij de meeste bedrijven in het teken van begrotingen. Als commercieel eindverantwoordelijke een hele uitdaging. Investeert u in marketing of sales?

Leads genereren met inbound marketing: gebruik outbound marketing!

Inbound marketing kan als de ideale middel werken om leads te genereren, mits marketing hier op de juiste manier op inspeelt en er een optimale alignment tussen marketing en sales plaatsvindt. Vaak wordt leads genereren met inbound marketing afgezet tegen online advertising, terwijl ze elkaar juist kunnen versterken.

Uzelf ontwikkelen als accountmanager

Lionel Messi staat al ruim tien jaar lang meer dan 4 uur per dag op het voetbalveld om zichzelf te ontwikkelen. Hij werkt iedere dag om nóg beter te worden door de juiste balans tussen werken, trainen, eten, slapen. Een professional op topniveau blijft immers altijd streven naar verbetering en dat doe je door te trainen. Al jarenlang verwonder ik mij erover hoe weinig de gemiddelde verkoper zich ontwikkelt.