050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Wat zijn leads en hoe genereert u meer B2B leads?

In de wereld van de marketing wordt de term leads steeds groter. Deze Engelse term is met open armen opgenomen in de woordenschat van de Nederlandse marketeer en het belang van de term neemt dan ook significant toe. Maar wat is een lead en wat is het verschil met een prospect?

Dat de term gebruikt wordt, blijkt in de praktijk nog niet te betekenen dat iedereen weet wat het precies inhoudt. In deze blog gaan we een stapje terug en leggen wij de betekenis uit van leads en waarom ze zo belangrijk zijn voor uw bedrijf – en voor uw sales strategie.

Wat zijn leads?

wat zijn leads genereren b2b online marketing sales sellianLeads kunnen het beste omschreven worden als paden. Iedere lead is een pad richting een potentiële klant. Een pad kan gemaakt zijn van verschillende materialen. Neem bijvoorbeeld het stenen pad; solide, makkelijk te bewandelen, direct. Ook bestaat er bijvoorbeeld het zandpad; diffuus, moeilijk te bewandelen, onzeker waar en of het eindigt. Daarnaast zijn er tussen deze twee varianten nog vele andere paden, met een verschillende moeilijkheidsgraad. Zo is het ook met leads. Een lead kan een zekere garantie zijn van een potentiële klant. Bij de juiste interesse en motivatie is er geen twijfel over mogelijk, de klant moet gebeld worden. Wanneer vroegtijdig afgehaakt wordt en geen contactgegevens invult, is een lead nutteloos.

Elke lead kan worden geregistreerd in een marketing automation tool. Hierin kan vervolgens bijgehouden worden wat een lead interessant vindt. Een lead is anders van een reguliere bezoeker, omdat met een lead contact opgenomen kan worden. Een anonieme bezoeker (die geen contactgegevens achterlaat op de pagina) kan niet bereikt worden, waar een lead (die wel contactgegevens heeft ingevuld) wel bereikt kan worden.

Hoe zit het dan met prospects?

De term prospect wordt vaak verward met een lead, terwijl dit toch echt twee verschillende dingen zijn. Een prospect is de persoon die men aan het einde van het pad aantreft. Is het de persoon waarbij je wilt aanbellen, of ben je op het verkeerde erf beland? Een prospect is dus een potentiële klant, met serieuze interesse, waar de lead het pad hier naartoe is. Er moeten vaak veel paden bewandeld worden voordat de juiste prospects hieruit voort komen.

Focus op leads met inbound marketing

Bij inbound marketing wordt extra content aan leads aangeboden in ruil voor bijvoorbeeld NAW-gegevens. Met deze gegevens bouwt u een database aan leads op, die u kunt opvolgen. Deze content kan van alles zijn, maar de meest gangbaar manieren met content zijn online magazines, whitepapers of tools. Deze content moet aansluiten bij de doelgroep en hiervoor moet de juiste strategie bepaald worden.

Welk pad u ook volgt, zorg ervoor dat u bezoekers inspireert door het bieden van relevante, interessante content. Zo kunt u van elke lead een klant maken. Meer weten over hoe u dat kunt doen? Neem vrijblijvend contact op of download ons gratis whitepaper!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Het sales vak is enorm veranderd. Toch gebruiken veel professionals nog dezelfde werkwijzen als 20 jaar geleden. Echter zijn er veel nieuwe (online) technieken om nieuwe klanten aan te trekken!

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Het sales vak is enorm veranderd. Toch gebruiken veel professionals nog dezelfde werkwijzen als 20 jaar geleden. Echter zijn er veel nieuwe (online) technieken om nieuwe klanten aan te trekken!

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

Help! Koude acquisitie mag misschien niet meer! Wat moet ik nu?

Koude acquisitie gaat binnenkort waarschijnlijk in de ban, als het aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken ligt. Consumenten moeten eerst toestemming geven om gebeld te worden met een opt-in. Wanneer volgt de zakelijke markt?

Het moderne verkoopgesprek: Always Be Helping

Op een dag dat ik thuis werk gaat de vaste lijn over en ik neem op. “Goedemorgen meneer Wallinga”.

big data analyse b2b small data marketing sales sellian

Geen Big Data voor B2B, maar juist Small Data!

Er zitten veel voordelen aan het gebruiken van Big Data analyse om interessante B2B prospects te vinden. Tenminste, dat denken veel bedrijven. In realiteit is echter Small Data doorslaggevend. In het B2B segment is acquisitie immers zoeken naar een speld in een hooiberg. U heeft een beperkt aantal klanten. En om de speld in de hooiberg te vinden, heeft u de juiste tools nodig. Zo laat u als het ware een enorme magneet los op de hooiberg; dan heeft u die speld zo gevonden!

Alleen nog bezoekers op uw website die écht interessant zijn

Hoeveel van uw traffic bestaat daadwerkelijk uit hoogwaardige leads? De marketingafdeling denkt dat ze leads levert aan de buitendienst, terwijl deze leads in werkelijkheid geen leads zijn. Daarom moeten sales-professionals de marketingafdeling een handje gaan helpen. Een buyer persona opstellen is een goede eerste stap om beter de doelgroep te bereiken.

Sellian Seminar - Hoe transformeert u uw commerciële organisatie

Gratis seminar “Hoe transformeert u uw commerciële organisatie?”

Het internet heeft het gedrag van klanten veranderd. Verkoopprocessen die vroeger werkten, werken nu niet meer. In ons seminar leert u hoe u daarmee omgaat!

stappenplan salesgesprek voeren 6 stappen sellian marketing sales

In 6 stappen naar een doelgericht salesgesprek

Een eerste salesgesprek met een prospect is van enorm belang. Lees hier welke 6 stappen u moet zetten voor een doeltreffend salesgesprek!

tips succesvolle lead nurturing sellian marketing sales bureau acquisitie

Zorg dat uw funnel geen zandloper wordt

Het aankoopproces is verschoven van sales naar marketing en vindt nu vooral online plaats, ook in de B2B-markt. Hoe blijft u in beeld?

Leads genereren met inbound marketing: gebruik outbound marketing!

Inbound marketing kan als de ideale middel werken om leads te genereren, mits marketing hier op de juiste manier op inspeelt en er een optimale alignment tussen marketing en sales plaatsvindt. Vaak wordt leads genereren met inbound marketing afgezet tegen online advertising, terwijl ze elkaar juist kunnen versterken.

Professioneel netwerken: rendement, doel en belang

Professioneel netwerken bij de vele nieuwjaarsborrels lijkt een uitgelezen kans. Heeft u de eerste nieuwjaarsborrel al achter de rug? En wat heeft het u opgeleverd? Alleen een kater of ook leads?

wat is een whitepaper schrijven inbound marketing sales sellian

Wat is een whitepaper

Het whitepaper staat centraal in de online (B2B) marketing voor uw product of...

Hoe gaat u uw omzet voor 2019 begroten? Investeren in marketing of sales?

Q4 staat bij de meeste bedrijven in het teken van begrotingen. Als commercieel eindverantwoordelijke een hele uitdaging. Investeert u in marketing of sales?

offerte nabellen opvolgen per mail tips sellian sales groningen

Offerte nabellen of opvolgen: altijd te vroeg of te laat?

Een offerte nabellen of opvolgen vergt uitstekende timing. Want hoe vaak gebeurt het dat u belt terwijl de klant deze nog niet eens gelezen heeft? Of erger nog, dat de klant al de offerte van de concurrent getekend heeft?! Het begint natuurlijk allemaal bij het schrijven van een uitstekend offerte, maar wat daarna komt is vaak minstens net zo belangrijk. Wat als u over de schouder van de lezer digitaal mee kon kijken?