050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Wat zijn leads en hoe genereert u meer B2B leads?

In de wereld van de marketing wordt de term leads steeds groter. Deze Engelse term is met open armen opgenomen in de woordenschat van de Nederlandse marketeer en het belang van de term neemt dan ook significant toe. Maar wat is een lead en wat is het verschil met een prospect?

Dat de term gebruikt wordt, blijkt in de praktijk nog niet te betekenen dat iedereen weet wat het precies inhoudt. In deze blog gaan we een stapje terug en leggen wij de betekenis uit van leads en waarom ze zo belangrijk zijn voor uw bedrijf.

Wat zijn leads?

lead leads genereren b2b online marketing bureau groningen sellianLeads kunnen het beste omschreven worden als paden. Iedere lead is een pad richting een potentiële klant. Een pad kan gemaakt zijn van verschillende materialen. Neem bijvoorbeeld het stenen pad; solide, makkelijk te bewandelen, direct. Ook bestaat er bijvoorbeeld het zandpad; diffuus, moeilijk te bewandelen, onzeker waar en of het eindigt. Daarnaast zijn er tussen deze twee varianten nog vele andere paden, met een verschillende moeilijkheidsgraad. Zo is het ook met leads. Een lead kan een zekere garantie zijn van een potentiële klant. Bij de juiste interesse en motivatie is er geen twijfel over mogelijk, de klant moet gebeld worden. Wanneer vroegtijdig afgehaakt wordt en geen contactgegevens invult, is een lead nutteloos.

Elke lead kan worden geregistreerd in een marketing automation tool. Hierin kan vervolgens bijgehouden worden wat een lead interessant vindt. Een lead is anders van een reguliere bezoeker, omdat met een lead contact opgenomen kan worden. Een anonieme bezoeker (die geen contactgegevens achterlaat op de pagina) kan niet bereikt worden, waar een lead (die wel contactgegevens heeft ingevuld) wel bereikt kan worden.

Hoe zit het dan met prospects?

De term prospect wordt vaak verward met een lead, terwijl dit toch echt twee verschillende dingen zijn. Een prospect is de persoon die men aan het einde van het pad aantreft. Is het de persoon waarbij je wilt aanbellen, of ben je op het verkeerde erf beland? Een prospect is dus een potentiële klant, met serieuze interesse, waar de lead het pad hier naartoe is. Er moeten vaak veel paden bewandeld worden voordat de juiste prospects hieruit voort komen.

Focus op leads met inbound marketing

Bij inbound marketing wordt extra content aan leads aangeboden in ruil voor bijvoorbeeld NAW-gegevens. Met deze gegevens bouwt u een database aan leads op, die u kunt opvolgen. Deze content kan van alles zijn, maar de meest gangbaar manieren met content zijn online magazines, whitepapers of tools. Deze content moet aansluiten bij de doelgroep en hiervoor moet de juiste strategie bepaald worden.

Welk pad u ook volgt, zorg ervoor dat u bezoekers inspireert door het bieden van relevante, interessante content. Zo kunt u van elke lead een klant maken. Meer weten over hoe u dat kunt doen? Neem vrijblijvend contact op of download ons gratis whitepaper!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

aankoopproces b2b marketing sales alignment buyers journey

Auto’s verkopen zichzelf

Het aankoopproces is verschoven van sales naar marketing en vindt nu vooral online plaats, ook in de B2B-markt. Hoe blijft u in beeld?

Profiteren van het ‘Pareto principe’ of de ’80-20-regel’

Het Pareto principe of de 80-20-regel, u heeft er misschien wel eens van gehoord. Er wordt vaak naar gerefereerd in de wereld van marketing en sales, maar gaat ook in andere branches op. Maar als het gaat om sales dicteert de regel dat ongeveer 20% van de klanten verantwoordelijk is voor ongeveer 80% van de verkoop. Ieder bedrijf is dus sterk afhankelijk van een klein aantal (grote) klanten.

Help! Koude acquisitie mag misschien niet meer! Wat moet ik nu?

Koude acquisitie gaat binnenkort waarschijnlijk in de ban, als het aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken ligt. Consumenten moeten eerst toestemming geven om gebeld te worden met een opt-in. Wanneer volgt de zakelijke markt?

Wat zijn leads en hoe genereert u meer B2B leads?

In de wereld van de marketing wordt de term leads steeds groter. Deze Engelse...

De aandacht estafette

In het salesvak zijn we de hele dag bezig met aandacht. Geven we onze klanten wel voldoende aandacht of juist te veel? Kan dat eigenlijk wel, een klant te veel aandacht te geven? Of brengen we zo Marketing & Sales Alignment in gevaar?

Professioneel netwerken: rendement, doel en belang

Professioneel netwerken bij de vele nieuwjaarsborrels lijkt een uitgelezen kans. Heeft u de eerste nieuwjaarsborrel al achter de rug? En wat heeft het u opgeleverd? Alleen een kater of ook leads?

Sellian Seminar - Hoe transformeert u uw commerciële organisatie

Gratis seminar “Hoe transformeert u uw commerciële organisatie?”

Het internet heeft het gedrag van klanten veranderd. Verkoopprocessen die vroeger werkten, werken nu niet meer. In ons seminar leert u hoe u daarmee omgaat!

Het moderne verkoopgesprek: Always Be Helping

Op een dag dat ik thuis werk gaat de vaste lijn over en ik neem op. “Goedemorgen meneer Wallinga”.

Inbound Marketing in 5 stappen

Hier hebben we het principe van Inbound Marketing in 5 stappen uitgelegd. Het is de moderne manier om succesvol leads te genereren. En u kunt er meteen mee beginnen.

Mijn Customer Journey bij Tesla

Vroeger dacht ik dat echte topverkopers gemaakt werden in de showrooms van de autodealers. De helden van de autoverkoop blijken echter moeilijk in staat bij te leren, draaien op de automatische piloot en missen veel kansen. Het zijn vaak geen topverkopers, ze laten in de praktijk kansen lopen. U ook?

stappenplan salesgesprek voeren 6 stappen sellian marketing sales

In 6 stappen naar een doelgericht salesgesprek

Een eerste salesgesprek met een prospect is van enorm belang. Lees hier welke 6 stappen u moet zetten voor een doeltreffend salesgesprek!

B2B marketing sales strategie toekomst smarter business development sellian groningen

De B2B Marketing & Sales Strategie voor de Toekomst

Een marketing en sales strategie is essentieel om succesvol te zijn. In deze longread blog leggen we uit welke B2B ontwikkelingen niet mogen ontbreken in die strategie!