050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Help! Koude acquisitie mag misschien niet meer! Wat moet ik nu?

koude acquisitie mona keijzer sellian marketing sales groningen eeldeKoude acquisitie in de vorm van ongevraagde telefonische verkoop gaat binnenkort waarschijnlijk in de ban. Als het aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken ligt, mogen bedrijven consumenten alleen nog telefonisch benaderen als ze daar expliciet toestemming voor geven met een opt-in. Iedereen komt dan dus als het ware standaard in het Bel-Me-Niet Register te staan.

Begin februari 2019 werd een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan het verhaal. Telefonische verkopers van Essent vertelden per ongeluk in een voicemailbericht over hoe ze écht denken over de potentiële klanten.

Met de introductie van de AVG (de nieuwe privacywetgeving) werd eind mei ‘koud e-mailen’ al verboden. Dat was slechts een waarschuwingsschot voor een compleet verbod op koude acquisitie, blijkt nu. CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch: “Net als consumenten zouden ondernemers ook beter beschermd moeten worden tegen ongewenste telefoonverkoop thuis.” En het is daarom een reële verwachting dat het verbod op ‘koud bellen’ ook gaat gelden voor B2B (business-to-business). Dat zal dan een enorme impact hebben op de zakelijke markt.

B2B leads genereren zonder koude acquisitie

Voor veel B2B bedrijven lijkt een verbod op koude acquisitie een doodsteek voor het genereren van leads. Want hoe benadert u dan uw prospects? Is dit het einde van het sales-tijdperk?

Absoluut niet. De telefoon pakken en ouderwets knallen lijkt zijn langste tijd te hebben gehad. Maar gelukkig zijn er nog andere manieren om potentiële klanten te benaderen. Want als u niet langer op zoek mag naar leads, moeten zij u nu weten te vinden.

Moderne acquisitie

Er zijn bedrijven die al jaren niet meer aan koude acquisitie doen. Bij die bedrijven zijn sales en marketing sámen verantwoordelijk voor het genereren van leads. Een krachtige online positionering en thought leadership zijn daarbij cruciaal!

Het is belangrijk dat sales op het juiste moment de lead overpakt van marketing. Maar juist bij die marketing & sales alignment gaat het vaak mis.

Benieuwd naar de mogelijkheden van moderne acquisitie? Lees er meer over in ons whitepaper!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

Professioneel netwerken: rendement, doel en belang

Professioneel netwerken bij de vele nieuwjaarsborrels lijkt een uitgelezen kans. Heeft u de eerste nieuwjaarsborrel al achter de rug? En wat heeft het u opgeleverd? Alleen een kater of ook leads?

Wat is tractie en wat heeft dat te maken met groei?

Er is bestaat geen bedrijf zonder omzet. En om te groeien heeft ieder bedrijf nieuwe klanten nodig. Tractie is daarbij het belangrijkste wat je moet realiseren.

Profiteren van het ‘Pareto principe’ of de ’80-20-regel’

Het Pareto principe of de 80-20-regel, u heeft er misschien wel eens van gehoord. Er wordt vaak naar gerefereerd in de wereld van marketing en sales, maar gaat ook in andere branches op. Echter, als het gaat om sales, dicteert de regel dat ongeveer 20% van de klanten verantwoordelijk is voor ongeveer 80% van de verkoop. Ieder bedrijf is dus sterk afhankelijk van een klein aantal (grote) klanten.

Meer B2B leads genereren: hoe doet u dat?

Meer B2B leads genereren is continu de uitdaging voor de verkoopafdeling. Een vraag die we vaak tegenkomen, bijvoorbeeld op LinkedIn. Het aantal reacties van vakgenoten is vaak opvallend groot. De antwoorden lopen nog verder uiteen dan de stroom aan binnenkomende reacties. Wat is uw strategie?

b2b leads genereren crm-systeem marketing automation marketing sales sellian smarter business development

Hoe kunt u een CRM-systeem en Marketing Automation inzetten om leads te genereren?

In uw CRM-systeem registreert u informatie over de klant. Maar hoe zet u een CRM-systeem en Marketing Automation effectief in voor het genereren van leads?

Offerte nabellen of opvolgen: altijd te vroeg of te laat?

Een offerte nabellen of opvolgen vergt uitstekende timing. Want hoe vaak gebeurt het dat u belt terwijl de klant deze nog niet eens gelezen heeft? Of erger nog, dat de klant al de offerte van de concurrent getekend heeft?! Het begint natuurlijk allemaal bij het schrijven van een uitstekend offerte, maar wat daarna komt is vaak minstens net zo belangrijk. Wat als u over de schouder van de lezer digitaal mee kon kijken?

Inbound Marketing: het moderne alternatief voor koude acquisitie!

Koude acquisitie is niet meer van nu! Start in plaats daarvan met het inspireren van klanten met blogs, video’s, infographics, whitepapers! Dat is modern!

Uzelf ontwikkelen als accountmanager

Lionel Messi staat al ruim tien jaar lang meer dan 4 uur per dag op het voetbalveld om zichzelf te ontwikkelen. Hij werkt iedere dag om nóg beter te worden door de juiste balans tussen werken, trainen, eten, slapen. Een professional op topniveau blijft immers altijd streven naar verbetering en dat doe je door te trainen. Al jarenlang verwonder ik mij erover hoe weinig de gemiddelde verkoper zich ontwikkelt.

Het moderne verkoopgesprek: Always Be Helping

Op een dag dat ik thuis werk gaat de vaste lijn over en ik neem op. “Goedemorgen meneer Wallinga”.

Mijn Customer Journey bij Tesla

Vroeger dacht ik dat echte topverkopers gemaakt werden in de showrooms van de autodealers. De helden van de autoverkoop blijken echter moeilijk in staat bij te leren, draaien op de automatische piloot en missen veel kansen. Het zijn vaak geen topverkopers, ze laten in de praktijk kansen lopen. U ook?

Alleen nog bezoekers op uw website die écht interessant zijn

Hoeveel van uw traffic bestaat daadwerkelijk uit hoogwaardige leads? De marketingafdeling denkt dat ze leads levert aan de buitendienst, terwijl deze leads in werkelijkheid geen leads zijn. Daarom moeten sales-professionals de marketingafdeling een handje gaan helpen. Een buyer persona opstellen is een goede eerste stap om beter de doelgroep te bereiken.

Hoe gaat u uw omzet voor 2019 begroten? Investeren in marketing of sales?

Q4 staat bij de meeste bedrijven in het teken van begrotingen. Als commercieel eindverantwoordelijke een hele uitdaging. Investeert u in marketing of sales?