050-211 20 55 info@sellian.nl

Blog

Help! Koude acquisitie mag misschien niet meer! Wat moet ik nu?

koude acquisitie mona keijzer sellian marketing sales groningen eeldeKoude acquisitie in de vorm van ongevraagde telefonische verkoop gaat binnenkort waarschijnlijk in de ban. Als het aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken ligt, mogen bedrijven consumenten alleen nog telefonisch benaderen als ze daar expliciet toestemming voor geven met een opt-in. Iedereen komt dan dus als het ware standaard in het Bel-Me-Niet Register te staan.

Begin februari 2019 werd een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan het verhaal. Telefonische verkopers van Essent vertelden per ongeluk in een voicemailbericht over hoe ze écht denken over de potentiële klanten.

Met de introductie van de AVG (de nieuwe privacywetgeving) werd eind mei ‘koud e-mailen’ al verboden. Dat was slechts een waarschuwingsschot voor een compleet verbod op koude acquisitie, blijkt nu. CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch: “Net als consumenten zouden ondernemers ook beter beschermd moeten worden tegen ongewenste telefoonverkoop thuis.” En het is daarom een reële verwachting dat het verbod op ‘koud bellen’ ook gaat gelden voor B2B (business-to-business). Dat zal dan een enorme impact hebben op de zakelijke markt.

B2B leads genereren zonder koude acquisitie

Voor veel B2B bedrijven lijkt een verbod op koude acquisitie een doodsteek voor het genereren van leads. Want hoe benadert u dan uw prospects? Is dit het einde van het sales-tijdperk?

Absoluut niet. De telefoon pakken en ouderwets knallen lijkt zijn langste tijd te hebben gehad. Maar gelukkig zijn er nog andere manieren om potentiële klanten te benaderen. Want als u niet langer op zoek mag naar leads, moeten zij u nu weten te vinden.

Moderne acquisitie

Er zijn bedrijven die al jaren niet meer aan koude acquisitie doen. Bij die bedrijven zijn sales en marketing sámen verantwoordelijk voor het genereren van leads. Een krachtige online positionering en thought leadership zijn daarbij cruciaal!

Het is belangrijk dat sales op het juiste moment de lead overpakt van marketing. Maar juist bij die marketing & sales alignment gaat het vaak mis.

Benieuwd naar de mogelijkheden van moderne acquisitie? Lees er meer over in ons whitepaper!

New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper
New call-to-action

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Lees ons gratis whitepaper

Meer interessante artikelen

De aandacht estafette

In het salesvak zijn we de hele dag bezig met aandacht. Geven we onze klanten wel voldoende aandacht of juist te veel? Kan dat eigenlijk wel, een klant te veel aandacht te geven? Of brengen we zo Marketing & Sales Alignment in gevaar?

Wat is inbound marketing? [INFOGRAPHIC]

In deze blog leggen wij uit wat inbound marketing inhoudt en geven wij bruikbare tips die u zelf kunt toepassen om meer klanten aan te trekken.

Wat is tractie en wat heeft dat te maken met groei?

Er is bestaat geen bedrijf zonder omzet. En om te groeien heeft ieder bedrijf nieuwe klanten nodig. Tractie is daarbij het belangrijkste wat je moet realiseren.

Het commerciële proces: zo sterk als de zwakste schakel!

Commercie is een ketenproces dat bestaat uit diverse schakels. De zwakste schakel biedt de hoogste kans op verbetering.

Alles over een Blog

Met iedere blog die u schrijft wilt u iets bij de lezer losmaken, zowel in B2B als B2C. Er zijn verschillende manieren en stijlen van bloggen, maar bij iedere stijl is het van belang dat u afsluit met een duidelijke CTA, die uw websitebezoekers verder helpt in de customer journey.

Account Based Marketing: hoe, waarom en wanneer?

Met name in het B2B segment kan het gebruiken van een Account-Based Marketing plan u aan de ideale nieuwe klanten helpen. Zo kunt u duidelijk focussen op het binnenhalen van specifieke (grote) klanten. Het is dan ook de manier om in te spelen op de 80-20 regel.

Sellian Seminar - Hoe transformeert u uw commerciële organisatie

Gratis seminar “Hoe transformeert u uw commerciële organisatie?”

Het internet heeft het gedrag van klanten veranderd. Verkoopprocessen die vroeger werkten, werken nu niet meer. In ons seminar leert u hoe u daarmee omgaat!

Uzelf ontwikkelen als accountmanager

Lionel Messi staat al ruim tien jaar lang meer dan 4 uur per dag op het voetbalveld om zichzelf te ontwikkelen. Hij werkt iedere dag om nóg beter te worden door de juiste balans tussen werken, trainen, eten, slapen. Een professional op topniveau blijft immers altijd streven naar verbetering en dat doe je door te trainen. Al jarenlang verwonder ik mij erover hoe weinig de gemiddelde verkoper zich ontwikkelt.

Leads genereren met inbound marketing: gebruik outbound marketing!

Inbound marketing kan als de ideale middel werken om leads te genereren, mits marketing hier op de juiste manier op inspeelt en er een optimale alignment tussen marketing en sales plaatsvindt. Vaak wordt leads genereren met inbound marketing afgezet tegen online advertising, terwijl ze elkaar juist kunnen versterken.

big data analyse b2b small data marketing sales sellian

Geen Big Data voor B2B, maar juist Small Data!

Er zitten veel voordelen aan het gebruiken van Big Data analyse om interessante B2B prospects te vinden. Tenminste, dat denken veel bedrijven. In realiteit is echter Small Data doorslaggevend. In het B2B segment is acquisitie immers zoeken naar een speld in een hooiberg. U heeft een beperkt aantal klanten. En om de speld in de hooiberg te vinden, heeft u de juiste tools nodig. Zo laat u als het ware een enorme magneet los op de hooiberg; dan heeft u die speld zo gevonden!

Mijn Customer Journey bij Tesla

Vroeger dacht ik dat echte topverkopers gemaakt werden in de showrooms van de autodealers. De helden van de autoverkoop blijken echter moeilijk in staat bij te leren, draaien op de automatische piloot en missen veel kansen. Het zijn vaak geen topverkopers, ze laten in de praktijk kansen lopen. U ook?

Help! Koude acquisitie mag misschien niet meer! Wat moet ik nu?

Koude acquisitie gaat binnenkort waarschijnlijk in de ban, als het aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken ligt. Consumenten moeten eerst toestemming geven om gebeld te worden met een opt-in. Wanneer volgt de zakelijke markt?